Sady pro demonstrační experimenty ve středoškolské výuce fyziky mikrosvěta
Název práce v češtině: | Sady pro demonstrační experimenty ve středoškolské výuce fyziky mikrosvěta |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Experimental sets for teaching physics of microworld on secondary school level |
Klíčová slova: | demonstrační experimenty|fyzika mikrosvěta|výuka fyziky |
Klíčová slova anglicky: | demonstrational experiments|microworld physics|teaching physics |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.04.2020 |
Datum zadání: | 26.04.2020 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.05.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 28.06.2021 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2021 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 21.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.06.2021 |
Oponenti: | RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Seznámit se s problematikou výuky fyziky mikrosvěta na středoškolské úrovni
2. Provést rešerši relevantní literatury zabývající se experimenty použitelnými na střední škole v oblasti fyziky mikrosvěta, s důrazem na základní principy kvantové fyziky 3. Ve spolupráci s vedoucí práce vybrat pokusy vhodné pro středoškolskou výuku 4. K vybraným experimentům vytvořit vhodné pomůcky včetně jejich uložení (vytvořit experimentální soupravu) tak, aby byly připravené k zapůjčování zájemcům z řad středoškolských učitelů 5. Ke každé soupravě napsat metodické pokyny pro učitele včetně stručného souhrnu potřebné teorie, jasného návodu na provádění experimentu a dalších potřebných poznámek tak, aby provedení experimentu vyžadovalo co nejmenší přípravu ze strany učitele 6. Pokud to charakter konkrétní experimentální soupravy umožní, vytvořit i návrhy pracovních listů pro studenty. 7. Experimentální soupravy otestovat se středoškolskými studenty či se studenty učitelství a na základě získaných zkušeností případně upravit jak pomůcky, tak pracovní a metodické listy |
Seznam odborné literatury |
Štoll, Ivan. Fyzika pro gymnázia - Fyzika mikrosvěta. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1993.
Krijtenburg-Lewerissa K, Pol H J, Brinkman A, van Joolingen W R 2017 Insights into teaching quantum mechanics in secondary and lower undergraduate education Phys. Rev. Phys. Educ. Res. 13, 010109 Ellen K Henriksen et al 2014 Relativity, quantum physics and philosophy in the upper secondary curriculum: challenges, opportunities and proposed approaches Phys. Educ. 49 678 Prutchi, David. Exploring quantum physics through hands-on project. Hoboken : Wiley, a John Wiley & Sons, Inc., 2012 Dimitrova T L, Weis A 2010 Single photon quantum erasing: a demonstration experiment Eur. J. Phys., Volume 31, Number 3 Euler M 2014 Getting in touch with the nanoworld: Hands-on experiments and models to visualize nanoscale structures. Science and technology Education for the 21st Century. a další dle pokynů vedoucí práce |