Pojetí architektury a perspektivy v tvorbě J. M. W. Turnera
Název práce v češtině: | Pojetí architektury a perspektivy v tvorbě J. M. W. Turnera |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Depiction of architecture and perspective in the artwork of J. M. W. Turner |
Klíčová slova: | Architektura - 19. století - Turner, J. M. W. – Anglie – perspektiva – malba – anglické umění |
Klíčová slova anglicky: | Architecture - 19th century– Turner, J. M. W. – England – perspective – Painting – English art |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Bendová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.04.2020 |
Datum zadání: | 08.04.2020 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2020 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 14.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2020 |
Oponenti: | PhDr. Milan Pech, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Úvod
- Vývoj výzkumu Turnerova díla – Walter Thurnbury (1862), A. J. Finberg (1910), A. Wilton (2006), F. Moyle (2017) - Vymezení otázek - chápání perspektivy na základě přednášek a komparace - Rozdíly mezi zpracováním architektury v malbě a realizovaných projektech 2) Turnerovo zázemí - Turnerovo studium architektury – Raná studia na Královské akademii - Přátelství s architektem Johnem Soanem - cesty po Itálii – velký vliv na práci se světlem a chápání atmosferické perspektivy 3) Perspektiva a architektura v malbě Přednášky - Vlastní přednášky o perspektivě a kompozici na Královské akademii - Přednášky o malbě pozadí Kritika a dobové přijetí přednášek – reakce architektů/malířů a veřejnosti - Kritika mluveného projevu - Kritika přesahu do témat kolegů Plošná tvorba s uplatněním znalosti perspektivy a obecných znalostí dřívějšího studia - Malby – komparace děl Hampstead Hill (1830) od Johna Constabla a Turnerova plátna – Pifferari (1838) - Porovnání práce s barvami a světlem - využití pro atmosférickou perspektivu,umístění jednotlivých fokálních bodů zobrazení architektury Skicáře – poznámky a studie (Hastings, Perspective, Windmill and Lock sketchbook umístěné v Tate Britain Museum, Londýn) - Romantický zájem o gotické katedrály - Porovnání se skicáři architektů své doby (John Soane Italian Sketches – 1778-9 – John Soane Museum, Londýn) 4) Architektonické realizace – Sandycombe Lodge - 1810 – 1813 – jeho villa v italském stylu Sandycombe Lodge v Twickenhamu (skici součástí skicářů dnes uložených v Tate Museum) - Vliv palladianismu a neoklasicismu přítele Johna Soana na realizaci Turnerových návrhů, vývoj návrhů domku - Komparace s Pitzhanger Manor (letní sídlo Johna Soana) 5) Závěr - Rozdíl mezi moderním pojetím malby a tradičním zpracováním realizované architektury - Shrnutí chápání perspektivy na základě záznamů o přednáškách, jejich kritiky a komparace Turnerova využití perspektivy se současníky |
Seznam odborné literatury |
Tištěné zdroje
BAILEY 1998 — BAILEY, Anthony, Standing in the sun: A Life of J. M. W. Turner. London: Pimlico 1998 BROWN 2002 — BROWN David Blayney, Turner: In the Tate Collection, London 2002 CREPALDI 2011 — CREPALDI, Gabriele, Masters of Art: Turner, Prestel publishing, 2011 DE DIVITIIS 2003 — DE DIVITIIS, Bianca, A Newly Discovered Volume from the Office of Sir John Soane, In: The Burlington Magazine, Vol. 145, No. 1200, 180–198, Burlington Magazine Publications Ltd., 2003 DE DIVITIIS 2008 — DE DIVITIIS, Bianca, New Drawings for the Interiors of the Breakfast Room and Library at Pitzhanger Manor, In: Architectural History, Vol. 48, 163–172, SAHGB Publications Limited, 2008 FINBERG 1910 — FINBERG Alexander Joseph, Turner’s sketches and drawings, London 1910 HAMILTON 2007 — HAMILTON James, Turner, New York: Random House 2007 LEARY 1989 — LEARY Emmelyn, John Soane and Pitshanger Manor, In: RSA Journal, Vol. 137, No. 5392, 249–251, Royal Society for the Encouragement of Arts, Manufacturers and Commerce, 1989 MACCOLL 1908 — MACCOLL Dugal Sutherland, Notes on English Artists II – Turner’s Lectures at the Academy, In: The Burlington Magazine for Connoissers, Vol. 12, No. 60, 343–346, Burlington Magazine Publications Ltd., 1908 MOYLE 2017 – MOYLE Franny – The Extraordinary Life and Momentous Times of J. M. W. Turner, London, Penguin Books, 2017 PHIMISTER / WILES / DENISON 1992 — PHIMISTER Evelyn J / WILES Stephanie / DENISON Cara D, Sketching at home and abroad: British landscape drawings, 1750–1850, Piermont Morgan Library London, 1992 REDGRAVE 1905 — REDGRAVE Gilbert Richard, A history of water-colour painting in England, London, Society for Promoting Christian Knowledge, 1905 REYNOLDS 1969 — REYNOLDS Graham, Turner, London, 1969 THORNBURY 1862 — THORNBURY Walter, The Life of J. M. W. Turner; founded on letters and papers furnished by his friends and fellow academicians, London, Hurst and Blackett, 1862 WHITLEY 1913 — WHITLEY W. T., Turner as a lecturer, In: The Burlington Magazine for Connoissers, Vol. 22, No. 119, 255–259, Burlington Magazine Publications Ltd., 1913 WILTON 2006 — WILTON Andrew, Turner in his time, London, Thomas & Hudson, 2006 ZIFF 1963 — ZIFF Jerrold, ‚Backgrounds, Introduction of Architecture and Landscape‘: A Lecture by J.M.W. Turner, In: Journal of the Warbung and Courtland Institutes Vol. 26, No ½, 124–147, The Warburg Institute, 1963 Elektronické zdroje FREDERICKSEN 2004 — FREDERICKSEN Andrea, Royal Academy Perspective Lectures: Sketchbook, Diagrams and Related Material c.1809–28, David Blayney BROWN / Matthew IMMS, In: Tate, https://www.tate.org.uk/art/research-publications/jmw-turner/royal-academy-perspective-lectures-sketchbook-diagrams-and-related-material-r1131857#synopsis, vyhledáno 16. 3. 2020 Prameny Tate Britain, Turner Bequest CXI 2, inv. č. D07596, Designs for Sandycombe Lodge, 1811 Tate Britain, Turner Bequest CXIV 51, inv. č. D08026, Inscription by Turner: Draft of Conclusion of the ‚Backrounds‘ Perspective Lecture, 1808-1811 Tate Britain, Turner Bequest CXIV 77 a, inv. č. D08065, Sandycombe Lodge, Twickenham: Unexecuted Elevations and Plans, 1809–11 Tate Britain, Turner Bequest CXXVII 12 a, inv. č. D08980, Alternative Elevation Design for and Prospects of Sandycombe Lodge, Twickenham, 1809–11 Tate Britain, Turner Bequest CXXVII 2, inv. č. D08966, Designs for Sandycombe Lodge, 1809–11 Tate Britain, Turner Bequest LXXII 25a, inv. č. D04302, Commentary on Nicolas Poussin’s ‚Landscape with Diogenes‘, 1802 |
Předběžná náplň práce |
U zrodu malířského života J. M. W. Turnera (1775 – 1851) stála architektura, kterou ale na doporučení architekta Thomase Hardwicka (1752 – 1829) záhy vyměnil za studium malby, jíž se pak plně věnoval do konce života. Zájem o architekturu ho však během jeho malířské kariéry nikdy zcela neopustil. Bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu Williama Turnera a jeho pojetí zpracování architektury a zejména pak perspektivy, o níž s titulem profesora perspektivy přednášel mezi lety 1811 a 1828 na Královské akademii v Londýně. Práce zkoumá Turnerovu práci s architekturou a atmosférickou perspektivou s využitím světla a barev na základě skic, diagramů a poznámek ze skicářů uložených ve sbírkách galerie Tate Britain v Londýně. Mezi těmito skicami se nachází i návrhy pro vilu Sandycombe Lodge v italském stylu, již si nechal vystavět nedaleko tehdejšího Londýna. Práce neposledně poukazuje na rozdíly přístupu využití atmosférické perspektivy a komparuje malířovu aplikaci principů s jeho současníky. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
J. M. W. Turner (1775-1851) began his career studying architecture. At the suggestion of Thomas Hardwick (1752-1829), he left his pursuit of architecture and concentrated instead on painting. This remained Turner’s primary subject until the end of his life, though his interest in architecture remained a prevalent theme throughout his professional career, present in both his artwork and his lectures given under the title Professor of Perspective at the Royal Academy in London between the years of 1811 and 1828. This Bachelor’s thesis describes the artwork and lectures of William Turner with a focus on his depiction of architecture and atmospheric perspective, examining his usage of lights and colours based on the sketches, diagrams, and notes gathered in sketchbooks at the collection of the Tate Britain Gallery in London. Among these sketches are designs and plans for Turner’s own home, Sandycombe Lodge, built in the Italian style not far from city of London. This thesis also notes the differences in Turner’s usage of atmospheric perspective and painting principles in comparison with other painters of his day. |