Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
„Dazlak – Skinhead“ a „Oi! Warning“ – Skinheadi jako hrozba pro německou společnost?
Název práce v češtině: „Dazlak – Skinhead“ a „Oi! Warning“ – Skinheadi jako hrozba pro německou společnost?
Název v anglickém jazyce: „Oi! Warning“ and „Dazlak – Skinhead“ – Skinheads as a threat for German society?
Klíčová slova: němečtí skinheadi, subkultura, film, porovnání, 90. léta, pravicový extremismus, násilí
Klíčová slova anglicky: German skinheads, subculture, movie, comparison, 90s, right-wing extremism, violence
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Zuzana Lizcová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.04.2020
Datum zadání: 06.04.2020
Datum a čas obhajoby: 18.06.2020 09:30
Místo konání obhajoby: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2081, 2081, Jinonice - místn. č. 2081
Datum odevzdání elektronické podoby:14.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2020
Oponenti: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
„Asylrecht.“ Mediendienst Integration.
https://mediendienst-integration.de/migration/flucht-asyl/asylrecht.html (staženo 27.2.2020).

Borgeson, Kevin a Robin Maria Valeri. Skinhead History, Identity, and Culture. London: Taylor and Francis, 2017. ISBN-10: 1138202118, ISBN-13: 978-1138202115.

Bredel, Holger. Skinheads: Gefahr von rechts? Berlin: Rhombos – Verlag, 2002. ISBN: 3-930894-50-5.

Dazlak – Skinhead (Helke Sander, 1997).

Farin, Klaus a Eberhard Seidel-Pielen. Skinheads. München: C.H. Beck, 2002. ISBN-10: 3406475833, ISBN-13: 978-3406475832.

Farin, Klaus, „Die mit den roten Schnürsenkeln…: Skinheads in der Presseberichterstattung“ In Die Skins: Mythos und Realität, ed. Klaus Farin, 244-267. Berlin: Ch. Links, 1998. ISBN: 978-3-86153-136-4.

Farin, Klaus et al. „Jugendkulturen.“ Aus Politik und Zeitgeschichte 27, 5.7.2010.

Farin, Klaus. Skinheaad – A way of life: Eine Jugendbewegung stellt sich selbst dar. Hamburg: Europäische Verlagsanstalt, 1996.

Heinzelmann, Herbert. „Oi! Warning – Leben auf eigene Gefahr.“ Kinofenster.de. 1.10.2000.
https://www.kinofenster.de/filme/archiv-film-des-monats/kf0010/oi_warning_leben_auf_eigene_gefahr_film/ (staženo 13.3.2020).

„Im Fokus: Rechtsextremistische Skinheads.“ Berlin: Senatsverwaltung für Inneres. Abteilung Verfassungsschutz, 2003.
https://www.berlin.de/sen/inneres/verfassungsschutz/publikationen/im-fokus/im_fokus_skinheads.pdf (staženo 19.2.2020).

„Interwiev mit der Produzentin von Dazlak – Susane Schlaepfer.“ DVD – Dazlak – Skinhead. Sunnybastards, 2007.

Menhorn, Christian. Skinheads: Portrait einer Subkultur. Baden-Baden: Nomos, 2001.
ISBN: 3-7890-7563-9.

Mohr, Julia. „Warum Skinheads nicht gleich Nazis sind.“ Zeit Online. 2.4.2009.
https://www.zeit.de/online/2009/14/skinheads (staženo 19.3.2020).

Moran, Ian P. „Punk: The Do-It-Yourself Subculture.“ Social Sciences Journal 10, č. 1 (2010): 58-65.

O’Brien, Mary-Elizabeth. Post-Wall German Cinema and National History: Utopiasm and Dissident. Rochester: Camden House, 2012.

Oi! Warning (Dominik Reding a Benjamin Reding, 2000).

„Rechtsextremistische Skinheads.“ Mainz: Ministerium des Innern für Sport, Prosinec 2006.
https://www.edoweb-rlp.de/resource/edoweb:2686159/data (staženo 19.3.2020).

Reding, Dominik a Benjamin Reding. Oi! Warning – Leben auf eigene Gefahr. Das Buch zum Film von Dominik und Benjamin Reding. Marburg: Schüren Verlag, 2002.

Rosner, Heiko. „Oi! Warning.“ Cinema.
https://www.cinema.de/film/oi-warning,91287.html (staženo 13.3.2020).

Rupp, Anna. „Oi! Warning: Komas Welt.“ Spiegel Kultur. 16.10.2000.
https://www.spiegel.de/kultur/kino/oi-warning-komas-welt-a-92480.html (staženo 13.3.2020).

„Skinhead.“ Digitales wörterbuch der deutschen Sprache.
https://www.dwds.de/r/plot?view=1&corpus=zeitungen&norm=date%2Bclass&smooth=spline&genres=0&grand=1&slice=1&prune=0&window=3&wbase=0&logavg=0&logscale=0&xrange=1945%3A2018&q1=Skinhead (staženo 27.2.2020).

„Skinheads.“ Mainz: Ministerium des Innern und für Sport, 2004.
https://www.edoweb-rlp.de/resource/edoweb:1638634-1/data (staženo 19.2.2020).

Skinheads und Rechtsextremismus: Instrumentalisierung einer jugendlichen Subkultur. Düsseldorf: Innenministerium des Landes Nordhein-Westfalen, 2001.

Smolík, Josef. Subkultury mládeže: sociologické, psychologické a pedagogické aspekty. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2017. ISBN: 978-80-7509-498-8.

Smolík, Josef. Subultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-2907-7.

Smolík, Josef. „Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci.“ Sociální pedagogika / Social Education 3, č. 1 (duben 2015): 36-55. DOI: 10.7441/soced.2015.03.01.03.

Storch, Dietmar et al. Rechtsextremismus in Deutschland. Hannover: Schwanke & Raasch, 1994.

Stöss, Richard. Rechtsextremismus im vereinten Deutschland. Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung, 2000. ISBN: 3-86077-940-0.

Šanderová, Jadwiga. „Třída dělnická.“ Sociologická encyklopedie – sociologický ústav AV ČR.
https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/T%C5%99%C3%ADda_d%C4%9Blnick%C3%A1 (staženo 19.3.2020).

Trachta, Milan. „Skinheads: Hrdost, styl a zábava.“ In Kmeny: současné městské subkultury, ed. Vladimír Brož et al., 116-127. Praha: Bigg Boss & Yinachi, 2011. ISBN: 978-80-903973-2-3

„Verfassungsschutzbericht 2009.“ Berlin: Bundesministerium des Innern, 2009.
https://publikationen.uni-tuebingen.de/xmlui/bitstream/handle/10900/63268/vsb_2009.pdf?sequence=1&isAllowed=y (staženo 2.3.2020).

„Verfassungsschutzbericht 2012.“ Berlin: Bundesministerium des Innern, 2012.
https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/downloads/DE/publikationen/themen/sicherheit/vsb-2012.pdf?__blob=publicationFile&v=2 (staženo 2.3.2020).
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá skinheadskou subkulturou v 90. letech v Německu a její prezentací v dobových filmech Dazlak – Skinhead a Oi! Warning. V teoretické části se nejdříve zabývá vznikem této subkultury ve Velké Británii a poté nastiňuje způsob, jakým se dostala do Spolkové republiky Německo a následně i do Německé demokratické republiky. Při popisu jejího vlivu a vývoje v Německu je kladen důraz především na 90. léta, ve kterých tyto filmy vznikly. Dále se zaměřuje již na samotné dva filmy, zařazuje je do kontextu historie hnutí skinheadů v Německu a stručně uvádí jejich děj a charakteristiku. Při analýze prezentace skinheadů v těchto filmech se konkrétně zaměřuje na čtyři teze, které dle odborné literatury skinheady definují. Literatura udává, že skinheadi (zejména po znovusjednocení Německa) inklinovali k pravicovému extremismu, násilí a agresi, často pocházeli z dělnické třídy, na kterou byli hrdí a měli specifický životní styl, který se vyznačoval poslechem skinheadské hudby, návštěvami večírků a koncertů a konzumací alkoholu. Práce zjišťuje, do jaké míry se tato charakteristika shoduje se zobrazováním skinheadů v těchto filmech. Na základě těchto kritérií jsou potom filmy také komparovány. Nakonec je popsán způsob, jakým filmy skinheady prezentují.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with the German skinhead subculture in the 1990s and its presentation in the period films Dazlak - Skinhead and Oi! Warning. The theoretical part introduces the emergence of this subculture in Great Britain at first. Then, the way in which it got to the Federal Republic of Germany and then to the German Democratic Republic is described. In the description of its influence and development in Germany, the emphasis is placed primarily on the 1990s, in which these films were produced. Furthermore, the two films are put into the context of the history of the skinhead movement in Germany and their plots and characteristics are briefly introduced. Then, the presentation of skinheads in these films is analysed. The focus is laid on four theses, which, according to the specialist literature, define skinheads. The literature indicates that skinheads (especially after the reunification of Germany) tended toward right-wing extremism, violence and aggression, they often have a working-class origin, for which they were proud of and they had a specific lifestyle characterized by listening to skinhead music, attending parties and concerts, and consuming alcohol. The thesis finds out to what extent these characteristics coincides with the image of skinheads in these films. The films are compared on the basis of these criteria then. Finally, the way in which the skinheads are presented by the films is described.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK