Příprava didaktických materiálů pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol
Název práce v češtině: | Příprava didaktických materiálů pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Preparation of Didactic Materials for Teaching First Aid at Elementary Schools |
Klíčová slova: | žáci, učitelé, první pomoc, pracovní listy, výuka, samostatná práce |
Klíčová slova anglicky: | pupils, teachers, first aid, worksheets, teaching, individual work |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Radim Kuba, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.03.2020 |
Datum zadání: | 29.03.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 12.01.2023 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.01.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zdůvodnění výběru tématu
Práci na toto téma jsem si vybrala proto, že mě výuka první pomoci velmi zajímá. Domnívám se totiž, že výuka první pomoci by měla být efektivní a aby efektivní skutečně byla, tak musí být praktická. Učitelé v praxi však naráží na to, že na výuku první pomoci mají málo pomůcek, nízkou časovou dotaci a velký počet žáků (zpravidla třída 20 až 30 žáků na jednoho pedagoga) a tudíž se učitel nemůže efektivně věnovat všem. Jedno z možných řešení, aby bylo možné poskytnout praktické nácviky a žákům se více věnovat individuálně, je žáky dělit do menších skupin – jedna skupina má například praktické nácviky s učitelem a druhá skupina vypracovává samostatně pracovní listy. Formulace problému, který bude v práci řešen: Problematika výuky první pomoci ve škole a samostatná práce žáků, kteří budou vyplňovat pracovní listy v době, kdy se učitel věnuje praktickým nácvikům u druhé skupiny žáků. Výhody samostatné práce: zopakování probrané látky, úspora času učitele při ověření znalostí a správného vyřešení úloh (např. se zeptá na výsledek tajenky apod.). Cíl práce: Vytvoření sady pracovních úloh pro žáky druhého stupně ZŠ a SŠ a prakticky je ověřit v praxi. Charakteristika metod: Vytvoření souborů úloh pro samostatnou práci žáků. Úlohy budou pokrývat hlavní témata z problematiky předlékařské první pomoci, a to s ohledem na doporučení České resuscitační rady (ČRR) a doporučení Guidelines 2015 (2020). Úlohy budou následně ověřeny v praxi na souboru minimálně 40 žáků druhého stupně ZŠ a 40 žáků SŠ. Ověření proběhne formou evaluačního dotazníku pro žáky, kde žáci budou hodnotit srozumitelnost, vhodnost, zábavnost úloh a následně proběhne statistické zhodnocení výsledků a případné opravení problematických úloh. Struktura práce: Teoretická část: proč je první pomoc důležitá; RVP – výuka ve škole; praktické vyučování (výhody, nevýhody atd.); problémy se kterými se setkávají učitelé v praxi s výukou první pomoci; zásady přípravy samostatné práce a učebních úloh; poskytování první pomoci – jak učit a možné komplikace a problémy (vybrané kapitoly). Praktická část: vytvoření samostatných úloh, ověření v praxi (evaluační dotazník), statistické zhodnocení výsledků dotazníku. |
Seznam odborné literatury |
Bydžovský, J. Předlékařská první pomoc. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 117 s. ISBN 978-80-247-2334-1
European Resuscitation Council a Česká resuscitační rada (2015). Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: Souhrn doporučení. Editor českého překladu: MUDr. Anatolij Truhlář, FERC. 74 s. ISSN 1212-1924 Hanušová. J. Zásady předlékařské první pomoci. Vyd. 1. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 76s. ISBN 978-80-7290-647-5 Kuba, R. (2015): Metodická příručka pro výuku první pomoci – výuka nadstandardních témat. Závěrečná práce CŽV. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta. Kuba, R., Říha, R., Zvěřinová G. & Křečková A. (2019). Aktuální trendy ve výuce první pomoci aneb vzdělávání budoucích i současných pedagogů zážitkovou pedagogikou. Biologie-Chemie-Zeměpis, 28(2), s 37-47. doi: 10.14712/25337556.2019.2.5 |