Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Příprava didaktických materiálů pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol
Název práce v češtině: Příprava didaktických materiálů pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol
Název v anglickém jazyce: Preparation of Didactic Materials for Teaching First Aid at Elementary Schools
Klíčová slova: žáci, učitelé, první pomoc, pracovní listy, výuka, samostatná práce
Klíčová slova anglicky: pupils, teachers, first aid, worksheets, teaching, individual work
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: RNDr. Radim Kuba, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 29.03.2020
Datum zadání: 29.03.2020
Datum a čas obhajoby: 12.01.2023 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:04.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 12.01.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zdůvodnění výběru tématu
Práci na toto téma jsem si vybrala proto, že mě výuka první pomoci velmi zajímá. Domnívám se totiž, že výuka první pomoci by měla být efektivní a aby efektivní skutečně byla, tak musí být praktická. Učitelé v praxi však naráží na to, že na výuku první pomoci mají málo pomůcek, nízkou časovou dotaci a velký počet žáků (zpravidla třída 20 až 30 žáků na jednoho pedagoga) a tudíž se učitel nemůže efektivně věnovat všem. Jedno z možných řešení, aby bylo možné poskytnout praktické nácviky a žákům se více věnovat individuálně, je žáky dělit do menších skupin – jedna skupina má například praktické nácviky s učitelem a druhá skupina vypracovává samostatně pracovní listy.

Formulace problému, který bude v práci řešen:
Problematika výuky první pomoci ve škole a samostatná práce žáků, kteří budou vyplňovat pracovní listy v době, kdy se učitel věnuje praktickým nácvikům u druhé skupiny žáků. Výhody samostatné práce: zopakování probrané látky, úspora času učitele při ověření znalostí a správného vyřešení úloh (např. se zeptá na výsledek tajenky apod.).

Cíl práce:
Vytvoření sady pracovních úloh pro žáky druhého stupně ZŠ a SŠ a prakticky je ověřit v praxi.

Charakteristika metod:
Vytvoření souborů úloh pro samostatnou práci žáků. Úlohy budou pokrývat hlavní témata z problematiky předlékařské první pomoci, a to s ohledem na doporučení České resuscitační rady (ČRR) a doporučení Guidelines 2015 (2020).
Úlohy budou následně ověřeny v praxi na souboru minimálně 40 žáků druhého stupně ZŠ a 40 žáků SŠ. Ověření proběhne formou evaluačního dotazníku pro žáky, kde žáci budou hodnotit srozumitelnost, vhodnost, zábavnost úloh a následně proběhne statistické zhodnocení výsledků a případné opravení problematických úloh.

Struktura práce:
Teoretická část: proč je první pomoc důležitá; RVP – výuka ve škole; praktické vyučování (výhody, nevýhody atd.); problémy se kterými se setkávají učitelé v praxi s výukou první pomoci; zásady přípravy samostatné práce a učebních úloh; poskytování první pomoci – jak učit a možné komplikace a problémy (vybrané kapitoly). Praktická část: vytvoření samostatných úloh, ověření v praxi (evaluační dotazník), statistické zhodnocení výsledků dotazníku.
Seznam odborné literatury
Bydžovský, J. Předlékařská první pomoc. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 117 s. ISBN 978-80-247-2334-1

European Resuscitation Council a Česká resuscitační rada (2015). Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: Souhrn doporučení. Editor českého překladu: MUDr. Anatolij Truhlář, FERC. 74 s. ISSN 1212-1924

Hanušová. J. Zásady předlékařské první pomoci. Vyd. 1. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 76s. ISBN 978-80-7290-647-5

Kuba, R. (2015): Metodická příručka pro výuku první pomoci – výuka nadstandardních témat. Závěrečná práce CŽV. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.

Kuba, R., Říha, R., Zvěřinová G. & Křečková A. (2019). Aktuální trendy ve výuce první pomoci aneb vzdělávání budoucích i současných pedagogů zážitkovou pedagogikou. Biologie-Chemie-Zeměpis, 28(2), s 37-47. doi: 10.14712/25337556.2019.2.5
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK