Úloha asistenta pedagoga na 1. stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Úloha asistenta pedagoga na 1. stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of a teaching assistant in primary school |
Klíčová slova: | asistent pedagoga, sebepojetí, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, speciální vzdělávací potřeby, společné vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | teacher´s assistant, self-concept, pupils with special educational needs, special educational needs, joint learning |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 26.03.2020 |
Datum zadání: | 26.03.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 19.05.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Analýza odborné literatury
Zpracování teoretické části DP Projekt praktické části práce Příprava výzkumného šetření Realizace a vyhodnocení výzkumného šetření Závěry |
Seznam odborné literatury |
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-349-0. GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe, 2019. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-419-0. KENDÍKOVÁ, Jitka. Školák se speciálními vzdělávacími potřebami. Ilustroval Anna TROUSILOVÁ. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-305-6. TEPLÁ, Marta, Lenka FELCMANOVÁ a Zbyněk NĚMEC. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, [2019]. ISBN 978-80-7635-018-2. KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce pojednává o profesi asistenta pedagoga a jeho interakci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a o tom, jak na svoji práci nahlížejí samotní asistenti. Teoretická část vysvětluje důležité pojmy, které jsou pro tuto profesi stěžejní, tedy společné vzdělávání, kdo je to asistent pedagoga a co potřebuje ke své práci a kdo jsou to žáci se SVP. Část praktická se snaží pomocí kvalitativního šetření blíže nastínit práci asistenta pedagoga. Zajímalo mě, jak na tuto práci nahlížejí samotní asistenti, což se snažím zjistit pomocí výzkumných metod – rozhovoru a pozorováním. Na základě výsledků výzkumného šetření je zpracován závěr šetření, kde jsou shrnuty všechny získané poznatky.
Cílem práce je tedy zjistit, jakou úlohu mají asistenti pedagoga a jak pomáhají žákům se SVP, jak na svoji práci sami asistenti nahlížejí, jak se jejich názor na toto povolání liší, v čem je stejný. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis is about the profession of a teaching assistant and his interaction with pupils with special educational needs. It deals with what is the role of a teaching assistant during a teaching and how he helps pupils with special educational needs. The theoretical part explains important concepts which are crucial for this proffesion, that means joint learning, who the teaching assistant actually is and what he needs for his work and who are students with special educational needs. The practical part tries to outline the work of the teaching assistant by means of qualitative research. I was interested in how this work is viewed by assistants themselves, which I try to find out by means of research methods – interview and observation. On the basis of the results of the research, the conclusion of the investigation is elaborated, where all gained knowledge is summarized.
The aim of the thesis is to find out what role the pedagogical assistants play and how they help pupils with special educational needs, how their assistants see their work, how their opinion on this profession differs and what it is the same. |