Psychohygiena jako oblast osobnostního a profesního rozvoje budoucích učitelů 1. stupně
Název práce v češtině: | Psychohygiena jako oblast osobnostního a profesního rozvoje budoucích učitelů 1. stupně |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mental hygiene as a field of personality and vocational development of future primary teachers |
Klíčová slova: | učitel 1. stupně, studenti učitelství, psychika, sebepojetí, syndrom vyhoření, prevence, psychohygiena, osobnostní a profesní rozvoj |
Klíčová slova anglicky: | primary teachers, students of teaching, psyche, self-concept, burnout, prevention, mental hygiene, personality and vocational development |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.03.2020 |
Datum zadání: | 16.03.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Vedoucí práce očekává, že diplomantka:
1) dokáže samostatně efektivně vyhledávat zdroje a citovat je 2) využije alespoň 3 konzultace v klíčových fázích zpracování práce |
Seznam odborné literatury |
- HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada).
ISBN 978-80-247-3704-1. - ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0470-3. - PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta, 2016. ISBN 978-80- 88163-00-8. - MAROON, Istifan. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9. - VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2. - VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogickopsychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-405-2. - MAŇÁK, Josef, Vlastimil ŠVEC a Tomáš JANÍK. O vzdělávání, o učitelství a tak trochu i o pedagogice: rozhovory na průsečíku tří generací. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Reflexe (Masarykova univerzita). ISBN 978-80-210-8495-7. - Časopis Komenský: KOMENSKÝ, roč. 143, č. 4, 15. 5. 2019. ISSN 0323-0449. - Sorge S, Keller MM, Neumann K, Möller J. Investigating the relationship between pre-service physics teachers' professional knowledge, self-concept, and interest. J Res Sci Teach. 2019;56:937–955. https://doi.org/10.1002/tea.21534 - MOMMERSTEEG, P. M., et al. Type D personality, depressive symptoms and workrelated health outcomes. Scandinavian Journal of Public Health. 2012, roč. 40, s. 35–42. ISSN 1403- 4948. - REY, L.; EXTREMERA, N.; PENA, M. Burnout and work engagement in teachers. 2012. |
Předběžná náplň práce |
Cílem teoretické části je shrnout poznatky o profesi učitele, které jsou argumentem pro
systematický rozvoj studentů učitelství v oblasti psychohygieny. Dalším cílem je nalézt odpovědi na to, jaké postoje, znalosti a dovednosti by měli učitelé mít, aby dokázali účinně předcházet syndromu vyhoření a byli odolní vůči stresu a přistupovali aktivně ke svému osobnostnímu i profesnímu rozvoji. Praktická část bude referovat o metodologii a výsledcích kvalitativního šetření mezi studenty 5. ročníku učitelství pro 1. stupeň. Ke sběru dat bude využita metoda dotazník. Základní výzkumnou otázkou tedy bude: Jak přistupují budoucí učitelé 1. stupně ke svému osobnostnímu rozvoji a jaké jsou jejich kompetence v oblasti psychohygieny. |