Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychohygiena jako oblast osobnostního a profesního rozvoje budoucích učitelů 1. stupně
Název práce v češtině: Psychohygiena jako oblast osobnostního a profesního rozvoje budoucích učitelů 1. stupně
Název v anglickém jazyce: Mental hygiene as a field of personality and vocational development of future primary teachers
Klíčová slova: učitel 1. stupně, studenti učitelství, psychika, sebepojetí, syndrom vyhoření, prevence, psychohygiena, osobnostní a profesní rozvoj
Klíčová slova anglicky: primary teachers, students of teaching, psyche, self-concept, burnout, prevention, mental hygiene, personality and vocational development
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 16.03.2020
Datum zadání: 16.03.2020
Datum a čas obhajoby: 20.05.2021 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:18.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Vedoucí práce očekává, že diplomantka:
1) dokáže samostatně efektivně vyhledávat zdroje a citovat je
2) využije alespoň 3 konzultace v klíčových fázích zpracování práce
Seznam odborné literatury
- HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada).
ISBN 978-80-247-3704-1.
- ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny
učitele. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0470-3.
- PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým
nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-
88163-00-8.
- MAROON, Istifan. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky.
Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9.
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd.
Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogickopsychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-405-2.
- MAŇÁK, Josef, Vlastimil ŠVEC a Tomáš JANÍK. O vzdělávání, o učitelství a tak trochu i o
pedagogice: rozhovory na průsečíku tří generací. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Reflexe
(Masarykova univerzita). ISBN 978-80-210-8495-7.
- Časopis Komenský: KOMENSKÝ, roč. 143, č. 4, 15. 5. 2019. ISSN 0323-0449.
- Sorge S, Keller MM, Neumann K, Möller J. Investigating the relationship between pre-service physics teachers' professional knowledge, self-concept, and interest. J Res Sci Teach. 2019;56:937–955. https://doi.org/10.1002/tea.21534
- MOMMERSTEEG, P. M., et al. Type D personality, depressive symptoms and workrelated
health outcomes. Scandinavian Journal of Public Health. 2012, roč. 40, s. 35–42. ISSN 1403-
4948.
- REY, L.; EXTREMERA, N.; PENA, M. Burnout and work engagement in teachers. 2012.
Předběžná náplň práce
Cílem teoretické části je shrnout poznatky o profesi učitele, které jsou argumentem pro
systematický rozvoj studentů učitelství v oblasti psychohygieny. Dalším cílem je nalézt
odpovědi na to, jaké postoje, znalosti a dovednosti by měli učitelé mít, aby dokázali účinně
předcházet syndromu vyhoření a byli odolní vůči stresu a přistupovali aktivně ke svému
osobnostnímu i profesnímu rozvoji.
Praktická část bude referovat o metodologii a výsledcích kvalitativního šetření mezi studenty
5. ročníku učitelství pro 1. stupeň. Ke sběru dat bude
využita metoda dotazník.
Základní výzkumnou otázkou tedy bude: Jak přistupují budoucí učitelé 1. stupně ke svému
osobnostnímu rozvoji a jaké jsou jejich kompetence v oblasti psychohygieny.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK