Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Konstrukce reakcí na etickéá dilemata kurátorů jako pracovníků vybraného orgánu sociálně-právní ochrany dětí v praxi
Název práce v češtině: Konstrukce reakcí na etickéá dilemata kurátorů jako pracovníků vybraného orgánu sociálně-právní ochrany dětí v praxi
Název v anglickém jazyce: Construction of reactions to the ethical dilemma of curators as employees of the selected Socio-legal child protection Authority
Klíčová slova: Dilema, etika, konstrukce, Orgán sociálně právní ochrany dětí, morální ideál, nesourodé pracovní podmínky, Komisionářský model
Klíčová slova anglicky: Dilemma, ethics, construction, Children's socio-legal protection body, moral ideal, disparate working conditions, Comission model
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.02.2020
Datum zadání: 12.02.2020
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.02.2020
Datum a čas obhajoby: 31.01.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 31.01.2023
Oponenti: Mgr. Sylvie Stretti, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na popis konstrukcí reakcí na dilema zasáhnout nezasáhnout při výkonu sociálně – právní ochrany kurátorů trestné činnosti dětí a mládeže. Diplomová práce je rozdělena na dvě části a to na teoretickou, která obsahuje poznatky z literatury a empirickou, která obsahuje vlastní výzkum.
Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, kdy první se věnuje definicím sociální práce, sociální pracovník, klient a následně se zmínila také o zařazení kurátora pro děti do veřejného systému, kde je stručně popsána jeho úloha a legislativa, která by mohla být určitým ovlivňujícím faktorem při konstrukci reakce na dilema, stejně tak jako pojetí sociální práce. Kapitola zahrnuje také zmínku o Komisionářském modelu, který se věnuje záměnám moci mezi klientem a pracovníkem. Druhá kapitola pak byla výhradně zaměřena na dilemata, pojednává okrajově o etice, následně o definicích dilemat, jejich dělení a výčtu jejich výskytu v praxi. Třetí kapitola se pak zaobírá konstrukcí diskurzů dle Geeho, což položilo základy pro tvorbu výzkumu.
Empirická část vypovídá o vnímání kurátorů jednoho z OSPOD působícího v rámci většího města v ČR a jejich reakcích na dilema zasáhnout x nezasáhnout. V rámci kvalitativního výzkumu byla využita metoda rozhovorů, ze které byla získána odpověď na hlavní výzkumnou otázku „Jakým způsobem konstruují kurátoři trestné činnosti dětí a mládeže jednoho vybraného OSPOD v ČR reakci na dilema zasáhnout x nezasáhnout v jejich běžné praxi?“

ÚVOD ...................................................................................... 10
1. SOCIÁLNÍ PRÁCE......................................................... 12
1.1. Definice a charakteristika sociální práce........................... 12
1.2. Sociální pracovník a klient............................................... 14
1.2.1. Zákazník x klient................................................... 14
1.2.2. Sociální pracovník................................................. 15
1.2.3. Kurátor v systému veřejné správy......................... 18
1.3. Pojetí sociální práce...................................................... 21
1.4. Komisionářský model................................................... 21
2. ETICKÁ DILEMATA.................................................. 22
2.1. Vymezení pojmu etika.................................................. 22
2.2. Co je etické dilema....................................................... 24
2.3. Jak vznikají sociální dilemata....................................... 24
2.3.1 Příčiny vzniku............................................................. 24
2.4.1. Řešení dilemat....................................................... 30
2.4.2. Příklady dobré praxe aneb řešení.......................... 33
3. KONSTRUKCE DISKURZŮ DLE GEE.................... 44
4. METODOLOGICKÁ ČÁST........................................ 47
4.1. Cíle práce...................................................................... 47
4.2. Formulace výzkumných otázek a operacionalizace..... 47
4.3. Charakteristika vzorku respondentů............................. 53
4.4. Pozicionalita osoby provádějící šetření a místo výkonu 54
4.5. Výzkumná metoda........................................................ 54
4.6. Sběr dat......................................................................... 55
4.7. Etické aspekty výzkumu a analýza dat......................... 56
5. VÝSLEDKY................................................................. 57
5.1. DVO 1 – Situace........................................................... 57
5.2. DVO 2 – Situační identity............................................ 60
5.3. DVO 3 – Rámec konstrukce......................................... 61
5.4. DVO 4 – Jednání a komunikace................................... 64
5.5. DVO 5 – Smysl a hodnoty............................................ 65
5.6. DVO 6 – Politika- společenské dobro.......................... 67
6. ZÁVĚR............................................................................ 69
Seznam zdrojů.......................................................................... 72
Seznam příloh........................................................................... 76
Seznam odborné literatury
1. BANKS, Sarah. Ethics and values in social work. 4th ed. New York: Palgrave Macmillan, 2012. Practical social work. ISBN 0230300170.
2. BENEŠ, Milan. Andragogika [online]. Praha: Grada Publishing , a.s. U Průhonu 22 , 170 0 0 Praha 7, 2008 [cit. 2022-11-26]. ISBN 978-80-247-6851-9
3. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
4. GULOVÁ, Lenka. Sociální práce: pro pedagogické obory. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247_3379-1.
5. HEALY, Karen. Social Work Methods and Skills: The Essential Foundations of Practice [online]. 1. Bloomsbury Academic, 2011 [cit. 2022-11-26]. ISBN 9780230361997.
6. HEALY, Karen. Social Work Theories in Context: Creating Frameworks for Practice [online]. 2. Bloomsbury Academic, 2014 [cit. 2022-11-26]. ISBN 9781137024251.
7. JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-269-0.
8. JANEBOVÁ, Radka. Teorie a metody sociální práce - reflexivní přístup [online]. 12. Gaudeamus, 22014 [cit. 2022-12-17]. ISBN 978-80-7435-374-1. Dostupné z: file:///C:/Users/Mark%C3%A9ta/Desktop/janebova_-_teorie_a_metody_socialni_prace.pdf
9. JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003, 223 s. ISBN 80-7254-329-6
10. JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
11. KAPL, Miroslav, Martin SMUTEK a Zuzana TRUHLÁŘOVÁ. Etika sociální práce [online]. 2010. Gaudeamus, 2010 [cit. 2022-12-17]. ISBN 978-80-7435-037-5. Dostupné z: https://www.prohuman.sk/files/Sbornik_Etika_socialni_prace_2009.pdf
12. KLIMEŠ, L.: Slovník cizích slov. SPN, Praha 1981.
13. LIPSKY, M.: Street-level Bureaucracy. Dilemmas of the Individual in Public Services. Russell Sage Foundation, New York 1980
14. MAHROVÁ, Gabriela a Martina VENGLÁŘOVÁ. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada, 2008. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2138-5.
15. MATOUŠEK, Oldřich, KŘIŠŤAN, Alois, ed. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
16. MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-549-0.
17. MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. MATOUŠEK, Oldřich, KŘIŠŤAN, Alois, ed. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
18. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
19. MIOVSKÝ, Michal. KVALITATIVNÍ PŘÍSTUP A METODY V PSYCHOLOGICKÉM VÝZKUMU. 1. Grada Publishing , a.s. U Průhonu 22 , 170 0 0 Praha 7, 2006.
20. MUSIL, L. Typologie pojetí sociální práce. In Tokárová, A., Matulayová, T. (eds.) In Sociálna pedagogika, sociálna práca a sociálna andragogika
21. MUSIL, L., NEČASOVÁ, M. 2008. Zvládání nesourodých očekávání a morální orientace sociálních pracovníků. In: Šrajer, J., Musil, L. (eds.) Etické kontexty sociální práce s rodinou. Brno: Albert.
22. MUSIL, Libor. Ráda bych Vám pomohla, ale--: dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
23. NEČASOVÁ, Mirka. Úvod do filozofie a etiky v sociální práci. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001. ISBN 80-210-2673-01.
24. SMETÁČKOVÁ, Irena, Veronika MARTANOVÁ, Veronika FRANCOVÁ, Ida VIKTOROVÁ, Helena FRANKE a Anna PÁCHOVÁ. Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností: když spolu vyučující mluví o práci... Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-272-9.
25. ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém nakladatelství (SLON) 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-36-9.
Periodika
26. BANDIT, Rad, Ivana DAVIDOVÁ, Martina MACUROVÁ a Michal OPATRNÝ. Etický kodex jako nástroj podpory řešení etických dilemat sociální práce. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2015. Sešit sociální práce. ISBN 978-80-7421-089-1.
27. JANEBOVÁ Radka. Zasáhnout, či nezasáhnout? Posouzení životní situace při riziku z prodlení. In: NAVRÁTIL, Pavel a Radka JANEBOVÁ a kol. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80- 7435-038-2.
28. MATTISON, M. Ethical Decision Making: The Person in the Process. Social Work, 2000, Vol. 45, No 3, pp 201-212 in Etika sociální práce
29. MUSIL, L. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu „sociální práce“. Sociální práce, 2008a, č. 2, roč. 8
30. MUSIL, L. Typologie pojetí sociální práce. In: Tokárová, A., Matulayová, T. (eds.) In Sociálna pedagogika, sociálna práca a sociálna andragogika – aktuálne otázky teórie a praxe. Spoločenskovedný zborník č. 23, Prešov
31. OTAVA, Ladislav. Návrhy řešení nejasné konceptualizace vybraných pojmů teorie zvládání dilemat sociálními pracovníky. Sociální práce. 2017, vydání č. 3, 2017, 80–89.
32. PROKOP, Jiří. Dilemata sociálních pracovníků s ohledem na práci s romským etnikiem. Homo et Societas [online]. 2020, 5, 49-69 [cit. 2022-12-07]. ISSN 2719485X. Dostupné z: doi:10.4467/25436104HS.20.004.13237
33. ŠVARCOVÁ, Iva. Etika výchovy. Praha, 2015.https://docplayer.cz/3652616-Etika-vychovy-doc-phdr-iva-svarcova-csc-inovace-studijniho-programu-specializace-v-pedagogice-registracni-cislo-projektu-cz-2-17-3-1.html
34. TOKÁROVÁ, Anna, MATULAYOVÁ, Tatiana. Školní sociální pracovník, in Matoušek a kol.:Encyklopedie sociální práce. Praha:Portál, 2013.978-80-262-0366-7.
35. WODAK, Ruth — REISIGL, Martin 2009: The Discourse-Historical Approach (DHA). In: Ruth Wodak — Michael Meyer (eds.), Methods of Critical Discourse Analysis. Second Edition. London: SAGE Publications, s. 87–12, překlad Hořejší M.,
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK