Zátěž při propojení pracovního života a studia na vysoké škole
Název práce v češtině: | Zátěž při propojení pracovního života a studia na vysoké škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Burden of Interconnecting Working Life and Studying at University |
Klíčová slova: | zátěž|pracovní život|vysokoškolské studium|pracovní zátěž|akademická zátěž|netradiční student |
Klíčová slova anglicky: | burden|work life|university studies|job burden|academic burden|non-traditional student |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.02.2020 |
Datum zadání: | 10.02.2020 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.08.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2024 10:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.08.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zásady pro vypracování: Bakalářská práce bude rozpracovávat problematiku zátěže, se kterou se potýkají dospělí lidé, kteří kombinují pracovní život s vysokoškolským studiem. Cílem práce bude analyzovat zátěž vyplývající z propojení pracovního života a studia na vysoké škole a identifikovat klíčové faktory, které vnímanou zátěž ovlivňují. V teoretických východiscích bude přiblíženo formální vzdělávání dospělých, charakterizováno vysokoškolské studium a jeho méně tradiční formy, které by měly pracujícím studentům usnadňovat slaďování práce se studijními povinnostmi, pozornost bude věnována také specifikům tradičních a netradičních studentů. Dále bude analyzována motivace dospělých ke studiu na vysoké škole a identifikovány bariéry úspěšné participace na formálním vzdělávání. Práce se bude také věnovat tématu zátěže a jejího zvládání, budou představeny zdroje zátěže v oblasti práce a studia i zdroje zátěže, které z propojení obou těchto oblastí vyplývají. Dále budou zmíněny možnosti harmonizace pracovního života se studiem na vysoké škole. Součástí práce bude kvantitativní empirické šetření realizované metodou dotazníku, který bude respondentům distribuován v online verzi prostřednictvím internetu. Cílem šetření bude zjistit vnímanou zátěž vyplývající z propojování pracovního života a studia na vysoké škole. Respondenty šetření budou dospělí lidé, kteří v současné době souběžně s prací studují vysokou školu v kombinované nebo distanční formě. Předpokládaná velikost zkoumaného vzorku je sto respondentů. Předběžná struktura práce: 1 Propojení pracovního života a studia na vysoké škole 1.1 Formální vzdělávání dospělých 1.2 Charakteristika vysokoškolského studia 1.3 Netradiční formy studia 1.4 Tradiční a netradiční student vysoké školy 1.5 Motivace dospělých k propojení práce se studiem na vysoké škole 1.6 Bariéry v účasti dospělých na dalším formálním vzdělávání 2 Pracovní a akademická zátěž 2.1 Zvládání zátěže 2.2 Zdroje zátěže spojené s pracovním životem 2.3 Zdroje zátěže spojené s vysokoškolským studiem 2.4 Zdroje vyplývající z propojení pracovního života a studia na vysoké škole 2.5 Možnosti harmonizace pracovního života se studiem na vysoké škole 3 Empirické šetření: Vnímaná zátěž vyplývající z propojování pracovního života se studiem na vysoké škole v kombinované nebo distanční formě |
Seznam odborné literatury |
BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. Management studium. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-87197-12-7. BRÜCKNEROVÁ, Karla a Milada RABUŠICOVÁ. Netradiční vysokoškolští studenti: charakteristiky a potenciál odloženého studia. Studia paedagogica [online]. 2019, 24(1), s. 33–49 [vid. 2023-10-11]. ISSN 2336-4521. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/SP2019-1-2. BRUNEL, Olivier a François GRIMA. Dealing with Work-School Conflict: An analysis of coping strategies. M@n@gement [online]. 2010, 13(3), s. 172–204 [vid. 2023-12-09]. ISSN 1286-4692. Dostupné z: https://management-aims.com/index.php/mgmt/article/view/3982. CREED, Peter A., Jessica FRENCH a Michelle HOOD. Working while studying at university: The relationship between work benefits and demands and engagement and well-being. Journal of Vocational Behavior [online]. 2015, 86, s. 48–57 [vid. 2023-11-05]. ISSN 0001-8791. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.11.002. GOPALAN, Neena, Suki GOODMAN, Anneli HARDY a Carla JACOBS. A fine balance: understanding the influence of job, school and personal characteristics in predicting academic and job satisfaction amongst non-traditional students. Journal of Education and Work [online]. 2019, 32(6–7), s. 570–585 [vid. 2024-04-15]. ISSN 1363-9080. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/13639080.2019.1673890. KEMBER, David a Doris Y. P. LEUNG. Relationship between the Employment of Coping Mechanisms and a Sense of Belonging for Part‐time Students. Educational Psychology [online]. 2004, 24(3), s. 345–357 [vid. 2024-04-15]. ISSN 0144-3410. Dostupné z: https://doi:10.1080/0144341042000211689. NOVOTNÝ, Petr, Karla BRÜCKNEROVÁ, Milada RABUŠICOVÁ, Libor JUHAŇÁK, Dana KNOTOVÁ a Katarína ROZVADSKÁ. Netradiční studenti pedagogických oborů na českých vysokých školách. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9974-6. ONG, Danny a Gaby RAMIA. Study-work-life balance and the welfare of international students. Labour & Industry: a journal of the social and economic relations of work [online]. 2013, 20(2), s. 181–206 [vid. 2023-11-16]. ISSN 1030-1763. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/10301763.2009.10669399. OWEN, Mikaela S., Phillip S. KAVANAGH a Maureen F. DOLLARD. An Integrated Model of Work-Study Conflict and Work-Study Facilitation. Journal of Career Development [online]. 2018, 45(5), s. 504–517 [vid. 2022-01-04]. ISSN 0894-8453. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/0894845317720071. SMITH, Joanne, Jenny FISHER a Vince RAMPROGUS. Adding University to work and life: the work–life balance and well-being experiences of women who combine employment, HE learning and care of the family. Community, Work & Family [online]. 2020, 25(5), s. 583–602 [vid. 2023-11-18]. ISSN 1366-8803. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/13668803.2020.1779662. VOKIĆ, Nina Pološki, Milka Rimac BILUŠIĆ a Iva PERIĆ. Work-Study-Life Balance – the Concept, its Dyads, Socio-Demographic Predictors and Emotional Consequences. Zagreb International Review of Economics and Business [online]. 2021, 24(1), s. 77–94 [vid. 2023-10-19]. ISSN 1331-5609. Dostupné z: https://doi.org/10.2478/zireb-2021-0021. WYLAND, Rebecca L., Scott W. LESTER, Mark A. MONE a Doan E. WINKEL. Work and School at the Same Time? A Conflict Perspective of the Work–School Interface. Journal of Leadership & Organizational Studies [online]. 2013, 20(3), s. 346–357 [vid. 2023-10-19]. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/1548051813484360. |