Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zátěž při propojení pracovního života a studia na vysoké škole
Název práce v češtině: Zátěž při propojení pracovního života a studia na vysoké škole
Název v anglickém jazyce: The Burden of Interconnecting Working Life and Studying at University
Klíčová slova: zátěž|pracovní život|vysokoškolské studium|pracovní zátěž|akademická zátěž|netradiční student
Klíčová slova anglicky: burden|work life|university studies|job burden|academic burden|non-traditional student
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.02.2020
Datum zadání: 10.02.2020
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.08.2024
Datum a čas obhajoby: 02.09.2024 10:15
Datum odevzdání elektronické podoby:08.08.2024
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
Bakalářská práce bude rozpracovávat problematiku zátěže, se kterou se potýkají dospělí lidé, kteří kombinují pracovní život s vysokoškolským studiem. Cílem práce bude analyzovat zátěž vyplývající z propojení pracovního života a studia na vysoké škole a identifikovat klíčové faktory, které vnímanou zátěž ovlivňují. V teoretických východiscích bude přiblíženo formální vzdělávání dospělých, charakterizováno vysokoškolské studium a jeho méně tradiční formy, které by měly pracujícím studentům usnadňovat slaďování práce se studijními povinnostmi, pozornost bude věnována také specifikům tradičních a netradičních studentů. Dále bude analyzována motivace dospělých ke studiu na vysoké škole a identifikovány bariéry úspěšné participace na formálním vzdělávání. Práce se bude také věnovat tématu zátěže a jejího zvládání, budou představeny zdroje zátěže v oblasti práce a studia i zdroje zátěže, které z propojení obou těchto oblastí vyplývají. Dále budou zmíněny možnosti harmonizace pracovního života se studiem na vysoké škole. Součástí práce bude kvantitativní empirické šetření realizované metodou dotazníku, který bude respondentům distribuován v online verzi prostřednictvím internetu. Cílem šetření bude zjistit vnímanou zátěž vyplývající z propojování pracovního života a studia na vysoké škole. Respondenty šetření budou dospělí lidé, kteří v současné době souběžně s prací studují vysokou školu v kombinované nebo distanční formě. Předpokládaná velikost zkoumaného vzorku je sto respondentů.

Předběžná struktura práce:
1 Propojení pracovního života a studia na vysoké škole
1.1 Formální vzdělávání dospělých
1.2 Charakteristika vysokoškolského studia
1.3 Netradiční formy studia
1.4 Tradiční a netradiční student vysoké školy
1.5 Motivace dospělých k propojení práce se studiem na vysoké škole
1.6 Bariéry v účasti dospělých na dalším formálním vzdělávání
2 Pracovní a akademická zátěž
2.1 Zvládání zátěže
2.2 Zdroje zátěže spojené s pracovním životem
2.3 Zdroje zátěže spojené s vysokoškolským studiem
2.4 Zdroje vyplývající z propojení pracovního života a studia na vysoké škole
2.5 Možnosti harmonizace pracovního života se studiem na vysoké škole
3 Empirické šetření: Vnímaná zátěž vyplývající z propojování pracovního života se studiem na vysoké škole v kombinované nebo distanční formě
Seznam odborné literatury
BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. Management studium. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-87197-12-7.

BRÜCKNEROVÁ, Karla a Milada RABUŠICOVÁ. Netradiční vysokoškolští studenti: charakteristiky a potenciál odloženého studia. Studia paedagogica [online]. 2019, 24(1), s. 33–49 [vid. 2023-10-11]. ISSN 2336-4521. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/SP2019-1-2.

BRUNEL, Olivier a François GRIMA. Dealing with Work-School Conflict: An analysis of coping strategies. M@n@gement [online]. 2010, 13(3), s. 172–204 [vid. 2023-12-09]. ISSN 1286-4692. Dostupné z: https://management-aims.com/index.php/mgmt/article/view/3982.

CREED, Peter A., Jessica FRENCH a Michelle HOOD. Working while studying at university: The relationship between work benefits and demands and engagement and well-being. Journal of Vocational Behavior [online]. 2015, 86, s. 48–57 [vid. 2023-11-05]. ISSN 0001-8791. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.11.002.

GOPALAN, Neena, Suki GOODMAN, Anneli HARDY a Carla JACOBS. A fine balance: understanding the influence of job, school and personal characteristics in predicting academic and job satisfaction amongst non-traditional students. Journal of Education and Work [online]. 2019, 32(6–7), s. 570–585 [vid. 2024-04-15]. ISSN 1363-9080. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/13639080.2019.1673890.

KEMBER, David a Doris Y. P. LEUNG. Relationship between the Employment of Coping Mechanisms and a Sense of Belonging for Part‐time Students. Educational Psychology [online]. 2004, 24(3), s. 345–357 [vid. 2024-04-15]. ISSN 0144-3410. Dostupné z: https://doi:10.1080/0144341042000211689.

NOVOTNÝ, Petr, Karla BRÜCKNEROVÁ, Milada RABUŠICOVÁ, Libor JUHAŇÁK, Dana KNOTOVÁ a Katarína ROZVADSKÁ. Netradiční studenti pedagogických oborů na českých vysokých školách. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9974-6.

ONG, Danny a Gaby RAMIA. Study-work-life balance and the welfare of international students. Labour & Industry: a journal of the social and economic relations of work [online]. 2013, 20(2), s. 181–206 [vid. 2023-11-16]. ISSN 1030-1763. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/10301763.2009.10669399.

OWEN, Mikaela S., Phillip S. KAVANAGH a Maureen F. DOLLARD. An Integrated Model of Work-Study Conflict and Work-Study Facilitation. Journal of Career Development [online]. 2018, 45(5), s. 504–517 [vid. 2022-01-04]. ISSN 0894-8453. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/0894845317720071.

SMITH, Joanne, Jenny FISHER a Vince RAMPROGUS. Adding University to work and life: the work–life balance and well-being experiences of women who combine employment, HE learning and care of the family. Community, Work & Family [online]. 2020, 25(5), s. 583–602 [vid. 2023-11-18]. ISSN 1366-8803. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/13668803.2020.1779662.

VOKIĆ, Nina Pološki, Milka Rimac BILUŠIĆ a Iva PERIĆ. Work-Study-Life Balance – the Concept, its Dyads, Socio-Demographic Predictors and Emotional Consequences. Zagreb International Review of Economics and Business [online]. 2021, 24(1), s. 77–94 [vid. 2023-10-19]. ISSN 1331-5609. Dostupné z: https://doi.org/10.2478/zireb-2021-0021.

WYLAND, Rebecca L., Scott W. LESTER, Mark A. MONE a Doan E. WINKEL. Work and School at the Same Time? A Conflict Perspective of the Work–School Interface. Journal of Leadership & Organizational Studies [online]. 2013, 20(3), s. 346–357 [vid. 2023-10-19]. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/1548051813484360.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK