Role pracovníků neziskových organizací při integraci imigrantů do české společnosti
Název práce v češtině: | Role pracovníků neziskových organizací při integraci imigrantů do české společnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Role of Non-profits Organization Workers in Integration of Immigrants to the Czech Society |
Klíčová slova: | vzdělávání imigrantů|jazykový kurz|integrační kurz|podpora integrace|vzdělávání dospělých|poradenství|dobrovolnictví|neziskové organizace |
Klíčová slova anglicky: | education of immigrants|language course|integration course|support for integration|adult education|counselling|volunteering|non-profit organizations |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.11.2019 |
Datum zadání: | 29.11.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.07.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je zpracovat vnímanou roli pracovníků neziskových organizací při integraci imigrantů do české společnosti. Práce se zaměří na pracovní aktivity zaměstnanců a dobrovolníků z neziskových organizací, kteří realizují činnosti vzdělávacího charakteru cílené na dospělé imigranty. V práci budou analyzovány činnosti čtyř vybraných organizací a jednotlivé pracovní činnosti zaměstnanců a dobrovolníků. Pro účely práce byly vybrány organizace, které se věnují dospělým imigrantům, mezi jejich poskytované služby patří poradenská i vzdělávací činnost, sídlí (nebo mají pobočku) v Praze a mají dobrovolnický program. Nejprve se práce bude soustředit na stav imigrace a její vývoj na našem území a na migrační a integrační politiku České republiky. Poté představí mentoringové a skupinové programy, které pomáhají imigrantům s integrací do společnosti, zejména se vstupem na pracovní trh a s osvojením si českého jazyka. Kvalitativní empirické šetření bude realizováno prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, přičemž respondenty budou 2 dobrovolníci a 6 zaměstnanců ze čtyř organizací působících v Praze. Cílem šetření bude analyzovat, jak pracovníci reflektují úspěšnost své práce a širší přínosy aktivit organizací, v nichž působí. Předběžná struktura práce: 1 Imigrace a stav integrace cizinců v České republice 1.1 Vývoj a aktuální stav migrace v České republice 1.2 Integrační politika České republiky 1.3 Integrační politika Hlavního města Prahy 2 Neziskové a nevládní organizace pracující s imigranty 2.1 Typy nevládních a neziskových organizací pracujících s migranty 2.2 Poskytované služby 2.3 Dobrovolnické programy 3 Podpora vzdělávání imigrantů jako předpoklad integrace na pracovní trh a do společnosti 3.1 Hlavní zjištění z existujících výzkumů vzdělávání jako nástroje sociální integrace 3.2 Mentoringové a skupinové programy pro imigranty v České republice 4 Empirické šetření: Analýza reflexe úspěšnosti vlastní práce pracovníků a širších přínosů aktivit organizací pracujících s imigranty |
Seznam odborné literatury |
CAZAN, Carmen. Norway - Example of Good Educational Practices with Refugees. Univers Strategic [online]. 2019, (1), 31–35 [vid. 2019-09-01]. ISSN 2067-7464. Dostupné z: https://www-ceeol-com.ezproxy.is.cuni.cz/search/journal-detail?id=2307. ČSÚ. Cizinci v České republice [online]. Praha: Český statistický úřad, 2018 [vid. 2021-08-11]. ISBN 978-80-250-2870-4. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/cizinci-v-cr-2018. DEBBURMAN, Noyna. Immigrant education: variations by generation, age–at–immigration, and country of origin. New York: LFB Scholarly, 2005. ISBN 978-15-93320-720. EUROPEAN COMMUNITES. Moving Europe: EU research on migration and policy needs [online]. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2009 [vid. 2021-12-12]. ISBN 978-92-79-09698-3.Dostupné z: http://ec.europa.eu/research/social-sciences/pdf/policy_reviews/policy-review-migration-publication_en.pdf. FRA - EUROPEAN UNION AGENCY FOR FUNDAMENTAL RIGHTS. Together in the EU: promoting the participation of migrants and their descendants [online]. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017 [vid. 2020-06-03]. ISBN 978-92-9491-439-2. Dostupné z:https://publications.europa.eu/cs/publication-detail/-/publication/155b860a-0f96-11e7-8a35-01aa75ed71a1. JANSKÁ, Eva. Sociální integrace cizinců. Demografie. 2018, 60(1), 64–65. ISSN 0011-8265. KOLDINSKÁ, Kristina, Harald SCHEU a Martin ŠTEFKO. Sociální integrace cizinců. Praha: Auditorium, 2016. ISBN 978-80-87284-605. LAUNIKARI, Mika a Sauli PUUKARI, eds. Multikulturní poradenství: teoretické základy a osvědčené postupy v Evropě. Praha: Dům Zahraničních služeb MŠMT pro Centrum Euroguidance, 2009. ISBN 978-80-87335-07-9. MV ČR. Aktualizovaná koncepce integrace cizinců – Ve vzájemném respektu. 2016. MV ČR [online]. 2011 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z:https://www.mvcr.cz/migrace/clanek/zakladni-dokumenty-k-integracni-politice-ke-stazeni.aspx. NATIONAL SURVEY CBS. Cross Cultural Guidance and International Careers - Integrating Migrants and Minorities [online]. National Survey CBS. Bundesagentur für Arbeit (BA). 2016 [cit. 2019-04-23]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:http://www.euroguidance.cz/publikace/cross-cultural-guidance.pdf. PALAŠČÁKOVÁ, Dita, ed. Formování profese interkulturní pracovník/pracovnice: zahraniční zkušenosti, praxe a vzdělávání v ČR. Praha: InBáze, 2014. ISBN 978-80-905759-0-5. POSPÍŠILOVÁ, Tereza. Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků. Lidé města [online]. 2010, 12(1), 109–133 [vid. 2019-09-01]. ISSN 1212-8112. Dostupné z:https://lidemesta.cuni.cz/LM-1014-version1-lm_1_10_pospisilova.pdf. PROCHÁZKOVÁ, Lucie a Kristýna TITĚROVÁ. Hello Czech Republic: doma v nové zemi: příručka pro učitele. Praha: META, o.p.s., 2015. ISBN 978-80-906296-0-8. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2. ROCHESTER, Colin, Angela E. PAINE, Steven HOWLETT a Meta ZIMMECK. Volunteering and society in the 21st century. London: Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 978-0-230-21058-5. |