Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Svobodné školy a jejich uplatnění v současném školství
Název práce v češtině: Svobodné školy a jejich uplatnění v současném školství
Název v anglickém jazyce: Free schools and its application on contemporary education
Klíčová slova: svobodná škola, volnost, důvěra, demokracie, touha po poznání, alternativa, unschooling, Summerhill School, Alexander Sutherland Neill
Klíčová slova anglicky: Democratic school, latitude, trust, democracy, desire for learning, alternative schools, unschooling, Summerhill School, Alexander Sutherland Neill
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 28.11.2019
Datum zadání: 28.11.2019
Datum a čas obhajoby: 15.01.2020 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:05.12.2019
Datum proběhlé obhajoby: 15.01.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury
Pravidelné konzultace
Klíčové budou hloubkové rozhovory v rámci škol, které se hlásí k myšlence svobodné školy
Seznam odborné literatury
GRAY, Peter. Svoboda učení. Přeložil Jiří KOŠÁREK. Praha: www.scio.cz, 2016. ISBN 978-80-7430-093-6.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
KRAMPEROVÁ, Lucie a Jan KRŠŇÁK. Jak se učí živě?: rozhovory o inovativních školách. V Praze: DharmaGaia, 2018. ISBN 978-80-7436-087-9.
NEILL, Alexander Sutherland, LAMB, Albert, ed. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Druhé vydání. Přeložil Viktor JUREK. Praha: PeopleComm, 2015. ISBN 978-80-87917-16-9.
NEILL, Alexander Sutherland. Theorie und Praxis der Antiautoritären Erziehung (Das Beispiell Summerhill). Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, Taschenbuch Verlag, 1969.
PETER, Ludwig. Summerhill : Antiantoritäre Pädagogik heute (Ist die freie Erziehung tätstaglich gescheiert?). Beltz Grüne Reihe, 1996.
PETERSON, Jordan B. 12 pravidel pro život: protilátka proti chaosu. Přeložil Aleš DROBEK. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-2792-8.
ŠTRYNCLOVÁ, Gabriela. Summerhill: model antiautoritativní výchovy. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-541-2.
Předběžná náplň práce
V mé diplomové práci se zabývám termínem svobodná škola. Vysvětluji ho, představuji vybrané svobodné školy, demokratické principy škol, antiautoritativní pedagogiku a termín unschooling. Mým cílem je poukázat na kvality svobodných škol a ukázat důvody, proč by měly být brány za plnohodnotné a rovnocenné ke klasickému školství. Poukazuji na to, že tento typ vzdělávání si zaslouží větší ohlas a finanční podporu od MŠMT.
Některé Svobodné školy a hnutí jsou v mnohém inspirovány pedagogickým konceptem nezávislé britské internátní školy Summerhill a pedagogikou jejího zakladatele Alexandera Sutherlanda Neilla. Ve své práci popisuji jeho pedagogické principy a historii školy Summerhill. Dílčím cílem práce je objasnit, v jakých školách a do jaké míry jsou uplatňovány myšlenky Summerhill School v Čechách a jak se dá navázat na myšlenky A.S.Neilla v našem prostředí.
V teoretické části se zabývám termínem demokracie. Popisuji historii svobodných škol a jejich vývoj v Čechách, například v období reformně pedagogických pokusů, a v zahraničí ve školách Sudbury Valley School a Newgate School Sarasota. Výzkumná část práce popisuje vymezení výzkumného problému, průběh výzkumného šetření, můj vlastní pohled na výuku a učební styl, interpretaci výzkumu na ScioŠkole Praha 11, ZŠ Edisona a ZŠ Kairos. Používám metody komparace, analogie, analýzy a následně i syntézy zjištěných poznatků.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
I deal with the democratic school term in my diploma thesis. I clarify the term, I present few of the democratic schools and critical pedagogy. My goal is to highlight the qualities of the democratic school and demonstrate the arguments for considering it as equal and adequate to classical education system. I highlight the importance of attention and financial support from MŠMT for the democratic schools.
Few of the democratic schools and the movements were inspired by the concept of independent british boarding Summerhill school and his founder Alexander Sutherland Neill. I will describe pedagogical principles of A. S. Nell and the history of Summerhill school in my thesis. Partial goals are to clarify in what extant and how were employed the principles of Summerhill school in schools in the Czech republic; and how can be the pedagogy of A. S. Neill followed in Czech settings.
I will decribe my own point of view on the schooling and teaching. I will compare them to several schools, e.g. Scio school, Ježek bez klece school, Neškola, Sudbury Valley School, Neue Schule etc. after that. I will address the terms unschooling, democracy and boarding school. I employ a method of comparison, analogy, analisis and synthesis.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK