Analýza učiva hmyzu v učebnicích přírodopisu pro ZŠ
Název práce v češtině: | Analýza učiva hmyzu v učebnicích přírodopisu pro ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of Textbooks of Biology with Regard to Insect Topic |
Klíčová slova: | hmyz, obsahová analýza, učebnice, přírodopis |
Klíčová slova anglicky: | insect, content analysis, textbook, biology |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | závěrečná práce CŽV |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 19.11.2019 |
Datum zadání: | 19.11.2019 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.01.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.02.2021 |
Oponenti: | RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Závěrečná práce se zabývala analýzou učiva hmyzu ve vybraných učebnicích přírodopisu pro základní školy a víceletá gymnázia. V teoretické části se práce věnovala samotným učebnicím, metodice analýzy učebnic, ukotvení hmyzu v rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a hmyzu v učebnicích. V praktické části byl sledován poměr stránek věnujících se hmyzu v poměru k ostatním bezobratlým a počtu stran učebnice, podrobnost informací o hmyzu a jednotlivých taxonech, poměr textové a obrazové složky učebnice v rámci kapitoly hmyz a zastoupení jednotlivých druhů v textové a obrazové části. Mimo jiné bylo zjištěno, že hmyzu je v porovnání s ostatními bezobratlými a v porovnání se zbytkem učebnice nejvíce věnován prostor v učebnici Scientia 2016, nejméně v učebnici Prodos 2016. V učebnici Taktik 2017 se nachází nejvíce úvodních informací o skupině hmyz a převažuje zde obrazová složka nad textovou. V učebnici Nová škola 2018 jsou popsány všechny sledované skupiny hmyzu. Ve všech učebnicích se v grafické i textové formě vyskytovaly následující druhy: včela medonosná, mol šatní a mravenec lesní. Zastaralé pojetí skupiny vzdušnicovci je uvedeno v učebnicích SPN 2016, Fraus 2014, Scientia 2016 a Duha 2017. Práce napomůže učitelům orientovat se ve vybraných učenicích a usnadní jim výběr té nejvhodnější pro přípravu tématu hmyz. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis is focused on the analysis of topic „insect“ in the primary textbooks of biology. The theoretical part of the thesis contains these chapters: textbooks, the methodology of the content analysis, analysis of curriculum, topic „insect“ in textbooks. In the practical part of the thesis following issues were addressed: the proportion of pages dealing with insect and dealing with other invertebrates, details about insect characteristics, the proportion of text-based content and visual content of textbook dealing with insect, representation of insect taxonomic groups in text-based content and visual content. It was concluded that information about insect was the largest in Scientia 2016 textbook and the least in Prodos 2016 textbook. Taktik 2017 textbook contains detailed information about the insect, the visual content is prevailing. All of investigated insect‘s taxonomic groups were mentioned in Nová škola 2018 textbook. Honey bee, common clothes moth and red wood ant were referred in all textbooks, both in text-based and visual content. Overthrown tracheata theory is still used in SPN 2016, Fraus 2014, Scientia 2016 and Duha 2017 textbooks. The thesis will help teachers to be well informed about primary biology textbooks and to choose the most appropriate textbook for insects’ lessons preparation. |