Vliv rozvodu na vzdělání dětí
Název práce v češtině: | Vliv rozvodu na vzdělání dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Impact of divorce on their children's education |
Klíčová slova: | rodina|vzdělání|rozvod|nerovnosti |
Klíčová slova anglicky: | family|education|divorce|inequalities |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Dana Hamplová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.11.2019 |
Datum zadání: | 19.11.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat vztahem témat rozvod a vzdělání potomků, což jsou témata, která ovlivňují a transformují společnost. Rodina utváří základní složku společnosti a je primárním činitelem socializace. V rámci rodiny je předáván kulturní kapitál, který je předáván právě socializací v rodině, a tedy i například věnovaným časem ze strany rodičů vůči potomkům. Výraznou složku kulturního kapitálu jedince tvoří vzdělání, které ovlivňuje zařazení jedince v sociální struktuře, ovlivňuje jeho možnosti a šance na volbu životní dráhy. Pokud dojde k rozpadu manželství, je narušena struktura rodiny, kdy rozvod ovlivňuje všechny rodinné členy. Rodiče, jemuž jsou svěřeny děti do péče, ovlivňují snížené výdělky v rámci rodiny a narůstá mu množství domácích prací, které musí zastat. To snižuje rodiči například časové možnosti, které může věnovat svým potomkům. Obecně lze tedy říci, že rozvod děti do určité míry znevýhodňuje. Rozvod a s ním spojené nové uspořádání rodiny však činí velkou změnu nejen v časových možnostech rodičů. Na základě těchto východisek si práce bude klást za cíl zjistit, zda život v neúplné rodině ovlivňuje dosažené vzdělání potomků. Hlavním tématem tak bude role rozvodu na pravděpodobnost dosažení určitého stupně vzdělání. Práce si bude klást otázku, zda i v rámci rozvodu dochází ke znevýhodnění dětí, a to právě v oblasti jejich dosaženého vzdělání. |
Seznam odborné literatury |
Bengtson, V. L., Biblarz, T. J. & Roberts, R. E. L. (2002). How Families Still Matter: A Longitudinal Study of Youth in Two Generations. Cambridge (UK): Cambridge University Press.
De Graaf, P. M. (1986). „The impact of financial and cultural resources on educational attainment in the Netherlands.“ Sociology of Education, 59 (4), 237–246. doi: 10.2307/2112350 De Graaf, N. D., De Graaf, P. M. & Kraaykamp, G. (2000). „Parental cultural capital and educational attainment in the Netherlands: A refinement of the cultural capital perspective.“ Sociology of Education, 73 (2), 92–111. doi: 10.2307/2673239 Dudová, R. (2009). ‘The Rise of Lone-Parent Families—Challenging the Norm.’ in H. Hašková, H. & Uhde, Z. Women and Social Citizenship in Czech Society: Continuity and Change. (Pp. 135–170) Prague: Institute of Sociology CAS. Hamplová, D. & Katrňák, T. (eds.). (2018). Na vzdělání záleží. Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Lareau, A. (2003). Unequal Childhoods. Berkeley: University of California Press. Matějů, P. & Straková, J. (eds.) (2006). (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia. Možný, I. (2008). Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Šafr, J. (2007). „Funkce kulturního kapitálu.“ Socioweb 9/2007. Dostupné na:http://www.socioweb.cz/index.php?disp=teorie&shw=304&lst=106 |