Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole
Název práce v češtině: | Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The use of a story connected with physical experiments in teaching at elementary school |
Klíčová slova: | experimenty, základní škola, fyzika, příběh |
Klíčová slova anglicky: | experiments, elementary school, physics, story |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.10.2019 |
Datum zadání: | 25.10.2019 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2020 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.06.2020 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 03.06.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2020 |
Oponenti: | RNDr. Marie Snětinová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Provést rešerši Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy, materiálů pro podporu seznamování mladších školních dětí s fyzikou, především návody na pokusy a přírodovědně zaměřené hry.
2. Vybrat vhodné fyzikálními pokusy a vytvořit příběh, který budou vybrané pokusy vhodně dokreslovat. 3. K vybraným pokusům vytvořit návody a metodické poznámky pro učitele včetně obrazové dokumentace. 4. K vybraným pokusům navrhnout rozšiřující činnosti pro žáky a vytvořit pracovní listy. 5. Bude-li to možné, provést pilotáž navržených aktivit na základní škole a na základě pilotáže je upravit. |
Seznam odborné literatury |
Odpovídající učebnice pro první stupeň základních škol
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2017. [cit. 2018-01]. Dostupné z WWW: <http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_verze_cerven.pdf> Rakušan, Z., Votrubcová, Š., Havlíček, J.: Experimentář. iQlandia, Liberec 2014. Drozd, Z., Mandíková, D., Rojko, M.: Pracovní materiály pro seminář Pokusy v přírodovědě na 1. stupni ZŠ I a II dostupné na http://kdf.mff.cuni.cz/~mandikova/prirodoveda/ Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Grada, Praha 1998. Murphy, Clíona, N. Broderick a L. Kenny: Real science for young scientists. St Patrick's College, Drumcondra, 2015. ISBN 9780992727628 Lacey, Minna, L. J. Gillespie, L. Bowman [z angl. orig. přel. Denis Kostomitsopoulos]: Věda je zábava: 365 pokusů. Svojtka & Co., 2015. ISBN 978-80-256-1667-3 Andrews, Georgina a K. Knighton [z angl. orig. přel. Anna Lasletová]: 100 pokusů pro šikovné děti. Praha: Svojtka & Co., 2006. ISBN 80-735-2418-X Landwehr, Kerstin a M, Rüter [z něm. orig. přel. Nina Fojtů]: Nejnapínavější experimenty pro děti. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0493-8 Další literatura dle zadání vedoucí bakalářské práce. |
Předběžná náplň práce |
Chceme-li úspěšně budovat dobrý vztah k přírodním vědám, je vhodné oslovovat děti nenásilnou formou již od útlého věku. Mladším školním dětem jsou blízké pohádky a příběhy. Cílem práce je vybrat pokusy, vhodné a zajímavé pro mladší školní děti a vhodně je zakomponovat do vytvořeného příběhu. Následně připravit metodiku pro realizaci vytvořeného příběhu vyučujícím a jeho začlenění do výuky. Protože vyučující na prvním stupni základních škol většinou nemají hlubší fyzikální vzdělání, je třeba k jednotlivým pokusům vytvořit podrobný návod a opatřit jej metodickými doporučeními. Bude-li to možné, provést pilotáž navržených aktivit na základní škole a na základě pilotáže je upravit. |