Vliv fyzikálních pokusů na rozvoj předškolních dětí
Název práce v češtině: | Vliv fyzikálních pokusů na rozvoj předškolních dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Effect of physical experiments on the development of preschool children |
Klíčová slova: | fyzikální pokusy, mateřská škola, předškolní děti |
Klíčová slova anglicky: | physics experiments, kindergarten, preschool children |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.10.2019 |
Datum zadání: | 25.10.2019 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 07.07.2020 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.06.2020 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 02.06.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.07.2020 |
Oponenti: | RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Provést rešerši Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, materiálů pro podporu seznamování předškolních školních dětí s fyzikou, především návody na pokusy a přírodovědně zaměřené hry, a literatury týkající se akčního výzkumu.
2. Zvolit vhodný způsob zjišťování vlivu fyzikálních pokusů na předškolní děti 3. Vybrat fyzikální pokusy vhodné k akčnímu výzkumu. 4. Realizovat akční výzkum v mateřské škole. |
Seznam odborné literatury |
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2018. [cit. 2019-09]. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1-1>.
Rakušan, Z., Votrubcová, Š., Havlíček, J.: Experimentář. iQlandia, Liberec 2014. Materiály pro Polytechnické semináře pro vyučující z mateřských škol vytvořené v rámci projektu Kouzelná věda (v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.3.00/48.0068) . [online]. [cit. 2019-09]. Dostupné z WWW: <http://www.iqlandia.cz/cz/pedcen/pro-pedagogy/projekt-kouzelna-veda>. Drozd, Z., Mandíková, D., Rojko, M.: Pracovní materiály pro seminář Pokusy v přírodovědě na 1. stupni ZŠ I a II [online]. [cit. 2019-09]. Dostupné z WWW: < http://kdf.mff.cuni.cz/~mandikova/prirodoveda/> Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Grada, Praha 1998. Švaříček, Roman; Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Portál 2014. Minna Lacey, Dr. Lisa Gillespie, Lucy Bowman: Věda je zábava 365 pokusů, Svojtka & Co.,s.r.o,2015 Radek Chajda: Fyzika na dvoře, Brno, Edika, 2013 Mélanie Pérez, Francesca Massa: Zábavné pokusy pro zvídavé děti, REBO International CZ spol, s.r.o.,2014 Kerstin Landwehrová, Martina Rüterová: Nejnapínavější experimenty pro děti, Brno, Edika, 2014 Tomislav Senćanski: Malý vědec, Brno, Edika, 2012 Martina Rüterová: 111 Napínavých experimentů pro děti, Brno, Computer press, 2011Další literatura dle zadání vedoucí bakalářské práce. |
Předběžná náplň práce |
Fyzikální pokusy jsou oblíbenou a žádanou složkou přírodovědného vzdělávání. O tom, jaký mají vliv na žáky, jsou vedeny diskuze a vzniká na toto téma řada výzkumů. Naše pozornost se zaměří na předškolní děti, kterým v tomto směru zatím nebyla příliš věnována pozornost. V rámci práce vzniknou tematicky zaměřené intervenční celky složené z fyzikálních pokusů a jednoduchých dětských výrobků, které budou moci být následně používány vyučujícími, a autorka se metodou akčního výzkumu pokusí zjistit jejich vliv na rozvoj předškolních dětí. |