Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prezidenti ve válce s médii - paralely v postojích médií USA a ČR vůči hlavám státu
Název práce v češtině: Prezidenti ve válce s médii - paralely v postojích médií USA a ČR vůči hlavám státu
Název v anglickém jazyce: Presidents at war with media - paralels in media attitude towards presidents in USA and the Czech Republic
Klíčová slova: prezident, média, útoky na média, reakce, postoje, mediální strategie, Donald Trump, Miloš Zeman
Klíčová slova anglicky: president, media, attacks on media, reactions, attitude, media strategy, Donald Trump, Milos Zeman
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jan Miessler
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.08.2019
Datum zadání: 20.08.2019
Datum a čas obhajoby: 01.07.2020 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:19.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 01.07.2020
Oponenti: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ACCURACY AND BIAS REPORT, Perceived Accuracy and Bias in the News Media, Gallup, 2018, In: Knight Foundation, www.knightfoundation.org [online], [cit. 30. 4. 2020]. Dostupné online na https://knightfoundation.org/reports/perceived-accuracy-and-bias-in-the-news-media/
Aktualizovaná mapa vlastníků českých médií, 21. 3. 2019, mediaguru.cz [online], https://worldsofjournalism.org/, [cit. 25. 11. 2019]. Dostupné online na https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/03/aktualizovana-mapa-vlastniku-ceskych-medii/
AUST, O., Placená O2 TV hlásí nárůst zákazníků na 406 000, Mediář, mediar.cz [online], Praha, 1. 11. 2019, [cit. 29. 11. 2019]. Dostupné online na https://www.mediar.cz/placena-o2-tv-hlasi-narust-zakazniku-na-406-000/
BARTHEL, M., Newspapers Fact Sheet, Pew Research Center, journalism.org [online], 9. 7. 2019, [cit. 10. 8. 2019]. Dostupné online na https://www.journalism.org/fact-sheet/newspapers/
BEDNAŘÍK, P., JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B., Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3028-8
BENKLER, Y., FARIS, R., ROBERTS, H., The Fox Diet, In: Network Propaganda [online], New York: Oxford University Press, 2018, [cit. 11. 3. 2020]. DOI: 10.1093/oso/9780190923624.001.0001. Dostupné online na https://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/oso/9780190923624.001.0001/oso-9780190923624-chapter-5
BENSON, R., The New American Media Landscape, University of London: 2016, Goldsmith, PERC Papers Series Paper [online], No. 17, Political Economy Research, [cit. 15. 10. 2019]. Dostupné online na http://www.perc.org.uk/perc/wp-content/uploads/2016/03/PERC-Paper-17-Rod-Benson-New-US-Media-Environment.pdf
BOCZKOWSKI, P., J., PAPACHARISSI, Z., Trump and the Media. Cambridge, Massachusetts, USA: The MIT Press, 2018, ISBN 978-0-262-03796-9
CUNNINGHAM, B., Critical of journalists, Czech President Zeman relies on media allies, International Press Institute, www.ipi.media [online] 4. 1. 2018, [cit. 28. 1. 2020]. Dostupné online na https://ipi.media/critical-of-journalists-czech-president-zeman-relies-on-media-allies/
DERNEROVÁ, Ž., Blesk – historie a vývoj nejčtenějšího deníku v České republice, Praha, 2017. Diplomová práce. FSV UK v Praze. Dostupné online na https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/166943/
FRANZIA, M., ELLISON, S., A history of the Trump War on Media – the obsession not even coronavirus could stop, 2020, The Washington Post, washingtonpost.com, [online], 29. 3. 2020, [15. 4. 2020]. Dostupné online na https://www.washingtonpost.com/lifestyle/media/a-history-of-the-trump-war-on-media--the-obsession-not-even-coronavirus-could-stop/2020/03/28/71bb21d0-f433-11e9-8cf0-4cc99f74d127_story.html
FUCHS, J., Postavení prezidenta republiky a jeho vztah k moci výkonné, Praha, 2011, Rigorózní práce. Právnická fakulta UK v Praze. Dostupné online na https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/12369/44860757/?q=%7B%22______searchform___search%22%3A%22postaven%5Cu00ed+prezidenta+%22%2C%22______searchform___butsearch%22%3A%22Vyhledat%22%2C%22PNzzpSearchListbasic%22%3A%221%22%7D&lang=cs
GRAMLICH, J., 5 Facts about Fox News, 2020, Pew Research Centre [online], 8. 4. 2020, [cit. 16. 4. 2020 2019]. Dostupné online na https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/04/08/five-facts-about-fox-news/
HALLIN, D., emailová korespondence, [online], 1. 8. 2019, Hallin Daniel dhallin@ucsd.edu
HALLIN, D., MANCINI, P., Systémy médií v postmoderním světě, Tři modely médií a politiky, Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-377-2
HALLIN, D., Media Landscape – United States, Media Landscapes, Expert Analyses of the state of Media, In: Media Landscapes, www.medialandscapes.org [online], 2019, [cit. 10. 12. 2019]. Dostupné online na https://medialandscapes.org/country/united-states#
CHALABY, J., K., Journalism as an Anglo-American Invention A Comparison of the Development of French and Anglo-American Journalism, 1830s-1920s. In: European Journal of Communication, vol. 11, 3: s. 303-326, 1996. Dostupné online na https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0267323196011003002
JETMAR, J., Zpoplatnění velkých webů začalo. Slevami…, In Mediář, mediar.cz [online], 29. 4. 2020, [cit. 15. 5. 2020]. Dostupné online na https://www.mediar.cz/zpoplatneni-velkych-webu-v-cesku-zacalo-slevami/
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B., Masová média, 2. přepracované vydání, Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6
KŘTĚNOVÁ, M., Prezidentské systémy, 2016. Diplomová práce. Právnická fakulta UK v Praze.
MANCINI, P., Media Fragmentation, Party System, and Democracy, 2012, In The International Journal of Press/Politics, Volume 18, s. 43-60, DOI: 10.1177/1940161212458200, Dostupné na https://doi.org/10.1177/1940161212458200
Mafra drží před CNC vedení mezi čtenáři, Mediaguru, mediaguru.cz [online], 14. 8. 2019, [cit. 11. 1. 2020]. Dostupné online na https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/08/mafra-drzi-pred-cnc-vedeni-mezi-ctenari/
MCCHESNEY, R., W., Farewell to journalism? Time for a rethinking, In: Journalism Studies, Vol. 13, 2012, s 682-694, ISSN1461-670X, 1469-9699 online, 2012 Taylor & Francis http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2012.679868
MCCHESNEY, R., W., Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. Všeň: Grimmus, 2009. ISBN 978-80-902831-2-1
MCQUAIL, D., Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9.
Media Projekt 1. a 2. čtvrtletí, MEDIAN, median.eu [online], 2019, [cit. 25. 11. 2019]. Dostupné online na http://www.median.eu/cs/wp-content/uploads/docs/MP_2019_1_2Q_prezentace.pdf
Mediální zákony, mediaguru.cz [online], 2019, [cit. 25. 11. 2019]. Dostupné online na https://www.mediaguru.cz/slovnik-a-mediatypy/slovnik/klicova-slova/medialni-zakony/
MORAVEC, V., Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. Společnost (Academia). ISBN 978-80-200-2572-2.
NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, A., LÁB, F., Journalists in the Czech Republic, Country Report, In World of Journalism Studies, https://worldsofjournalism.org/ [online], 2016, [cit. 2. 11. 2019]. Dostupné online na https://epub.ub.uni-muenchen.de/29704/1/Country_report_Czech_Republic.pdf
Newspapers Fact Sheet 2019, Pew Research Center, journalism.org [online], 9. 7. 2019, [cit. 12. 10. 2019]. Dostupné online na https://www.journalism.org/fact-sheet/newspapers/
Počet vydávaných tištěných médií se od revoluce zvýšil sedmkrát, České noviny, ceskenoviny.cz [online], 29. 9. 2019, [cit. 12. 10. 2019]. Dostupné online na https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/pocet-vydavanych-tistenych-medii-se-od-revoluce-zvysil-sedmkrat/1803222
POSTMAN, N., Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta, 1999. Souvislosti (Mladá fronta). ISBN 80-204-0747-2.
Prodané náklady 2006-2017, Abc ČR, abccr.cz [online], 19. 3. 2018, [cit. 12. 10. 2019]. Dostupné online na https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQwKaQHvTPhmwFy3dudGiLwgnU5JKJaa-3vJrjQtybGEdRlA3-QMfvDOzQADmeaxQ5h-Owg1XwatTf0/pubchart?oid=887974977&format=interactive
Prodej TV Nova a skupiny CME: Co získává PPF, Mediaguru, mediaguru.cz [online], 29. 10. 2019, [cit. 29. 11. 2019]. Dostupné online na https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/07/prodej-tv-nova-a-skupiny-cme-co-ziskava-ppf
PŮLPÁNOVÁ, B., Vliv médií na proměnu demokracie, Praha, 2012. Diplomová práce. FF UK v Praze. Dostupné online na https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/126689/
RABIŇÁKOVÁ, K., Přímá volba prezidenta ČR: důvody, podmínky, důsledky, 2016. Diplomová práce. Právnická fakulta UK v Praze
REPUCCI, S., Freedom and the Media 2019, Media Freedom: A Downward Spiral, In: Freedom House, freedomhouse.org [online], 2019, [cit. 11. 12. 2019]. Dostupné online na https://freedomhouse.org/report/freedom-and-media/2019/media-freedom-downward-spiral
SIEBERT, F., SCHRAMM, W., PETERSON, T., Four Theories of the Press: The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of what the Press Should be and Do, University of Illinois Press, 1963. ISBN 978-0252724213
Sledovanost TV, Share v kategorii 15 +, ATO, www.ato.cz [online], 2019, [cit. 29. 11. 2019]. Dostupné online na http://www.ato.cz/vysledky/tydenni-data/share/15
SMIRNOV, D., dimsmirnov175, […měli by se likvidovat] In: Twitter, [online]. 14. 5. 2017 [cit. 12. 10. 2019]. Dostupné zde https://twitter.com/dimsmirnov175/status/863646621933883392?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E863646621933883392&ref_url=https%3A%2F%2F
Soukup už neovládá reklamní agenturu Médea, iRozhlas.cz [online], 18. 4. 2020, citováno [cit. 30. 4. 2020]. Dostupné online na https://www.irozhlas.cz/ekonomika/citic-medea-jaromir-soukup_2004181023_pj
ŠTĚTKA, V., Digital News Report – Czech Republic, Reuters Institute Digital News Report, www.digitalnewsreport.org [online], 2019, [cit. 22. 11. 2019]. Dostupné online na http://www.digitalnewsreport.org/survey/2019/czech-republic-2019/https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/inline-files/DNR_2019_FINAL.pdf
TEJKALOVÁ, A., LÁB., F., Journalists in the Czech Republic, 2016, In World of Journalism Study, Country Report, Czech Republic, worldofjournalism.org [online], 20. 10. 2016, [cit. 30. 4. 2020]. Dostupné online na https://epub.ub.uni-muenchen.de/29704/1/Country_report_Czech_Republic.pdf
Výzkum poslechovosti českých rádií za II. a III. čtvrtletí 2019, Median, StemMark, www.median.eu [online], 2019, [cit. 12. 10. 2019]. Dostupné online na http://www.median.eu/cs/wp-content/uploads/docs/RP_2019_2_3Q_prezentace.pdf
WOODWARD, B., Strach. Trump v Bílém domě. Trnová: Bourdon, 2019. ISBN 978-80-7611-002-1
World Press Freedom Index 2020: “Entering a decisive decade for journalism, exacerbated by coronavirus, In Reporters without Borders (RSF), rsf.org [online], 2020, [cit. 15. 5. 2020]. Dostupné online na https://rsf.org/en/2020-world-press-freedom-index-entering-decisive-decade-journalism-exacerbated-coronavirus
Předběžná náplň práce
Média ve Spojených státech amerických i v České republice se musejí vyrovnávat s kritickými vyjádřeními prezidentů Donalda Trumpa a Miloše Zemana na adresu médií a novinářské práce obecně, ale zejména na adresu liberálně-demokratického mediálního mainstreamu. Tyto kritické výroky často zpochybňují pozitivní roli médií v demokratické společnosti. Jak se ale k těmto pokusům o delegitimizaci staví samotná média? Liší se přístup amerických a českých médií? A co případné shody nebo rozdíly v reakcích médií na výroky prezidentů způsobuje?
Cílem práce je postavit vedle sebe na první pohled možná zcela rozdílné mediální krajiny - USA a ČR, a porovnat přístup a reakce médií na prezentované kritické názory prezidentů těchto zemí vůči médiím.
USA jsou zemí s dlouhou tradicí demokracie, principy své existence i fungování staví kromě jiného i na důsledném dodržování prvního dodatku ústavy, tedy svobodě tisku a projevu. Česko je naopak postkomunistickou zemí s poměrně krátkou demokratickou historií. Mediální systémy také aktuálně vykazují rozdílné znaky, i když některé trendy a tendence jsou velmi podobné. Mohou být ale média v zemích, kde je hlavou státu výrazná osobnost s velmi vyhraněnými názory na média, které bez skrupulí prezentuje veřejně, neutrální a vyvážená? A dá se říci, že prezidenti útočí pouze na konkrétní média a konkrétní novináře, nebo zpochybňují normativní funkce médií obecně? Cílem práce tedy je identifikace postojů a argumentů ve v reakcích médií. Hypotézou je, že v USA i v ČR existují protrumpovská respektive prozemanovská média, stejně jako existují i protitrumpovská a protizemanovská média, a že jejich reakce a argumenty proti prezidentským výrokům jsou odlišné. Hypotézou je i to, že situace v obou zemích s ohledem na legitimitu mainstreamových médií, obou prezidentů i obecně legitimitu liberálně-demokratického systému, je v USA a v ČR podobná nebo stejná.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this thesis is to look for paralels in reactions and attitudes of Czech and American media towards offensive statements of presidents of the Czech Republic and USA with the focus on mainstream media. In a theoretical part of the thesis the role and function of media in liberal democracies are defined. Following part describes an actual media landscapes of USA and the Czech Republic. The main part – research, is based on the description of the media landscapes in both countries and analyzes the media reactions and attitudes towards one specific presidential statement (one by US president Donald Trump, one by Czech president Milos Zeman). Each statement had to be at most critical, offensing the media and had to raise high media response. Media reactions will be afterwards analyzed using qualitative content analysis according to the principles of grounded theory. In the conclusion the categories given by the analysis will be compared and analyzed.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK