V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
Příprava na školní matematiku prostřednictvím sérií aktivit inspirovaných díly výtvarníka Františka Kupky
Název práce v češtině: | Příprava na školní matematiku prostřednictvím sérií aktivit inspirovaných díly výtvarníka Františka Kupky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Preparing for school mathematics via series of activities inspired by creations of artist František Kupka |
Klíčová slova: | předmatematická gramotnost; matematická gramotnost; oborové přesahy - matematika a výtvarné umění; manipulativní činnosti |
Klíčová slova anglicky: | pre-mathematical literacy; mathematical literacy; transgression of different domains - mathematics and art; manipulative activities |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michaela Kaslová |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 02.12.2019 |
Datum zadání: | 02.12.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2020 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2020 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Řešitel BCP prostuduje díla Františka Kupky a vybere z nich ta, která se mu jeví inspirativní pro práci pětiletých dětí v mateřské škole.
Souběžně probere kapitoly předmatematické gramotnosti, o kterých se domnívá, že by s aktivitami souvisely. Souběžně prostuduje hlouběji vývojovou a kognitivní psychologii dítěte předškolního věku tak, aby bylo možné všechny tři oblasti propojit (PD, M, VU). Připraví scénáře, do kterých zahrne navržené činnosti, ve kterých budou převažovat manipulativní činnosti a umožní dětský komentář k aktivitě. Scénáře zrealizuje v praxi s oporou o videozáznam, ke kterému bude mít souhlas rodičů zúčastněných dětí. V průběhu se zvlášť zaměří na vybrané jevy, které bude evidovat a následně podrobí analýze. V závěru zhodnotí vhodnost navrhovaných aktivit, případně provede úpravy scénářů. |
Seznam odborné literatury |
Dostupná literatura k dílu Františka Kupky.
Kaslová, M. a P. Vighi publikace v Aj v preprintu do Sborníku mezinárodní konference Vágnerová, M. (2012) Vývojová psychologie. Lišková, H. (2013) Manipulativní činnosti a modelování rozvíjející matematickou gramotnost. Kaslová, M. (2015) Transformace. Kaslová, M. (2015) Předmatematické činnosti. Kaslová, M. (2015) Mozaiky - cesta k míře. Kaslová, M. (2015,2017) Celek a jeho části. Torotora, C. (2019) Typologia degli errori. Skalová, D. Diplomová práce Poláková, Z. Bakalářská práce |
Předběžná náplň práce |
Úvod
Teoretická část - dítě - (před)matematická gramotnost se zaměřenm na celek a jeho části, strukturované celky a jejich trasformace - František Kupka a jeho dílo - stručná charaktristika Metodologická část Praktická část - podmínky - scénáře - realizace - evidence a analýza jevů - reflexe Závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Introduction
Theoretical part - (pre)school child - pre-mathematical literacy - František Kupka and his production Methodological part Practical part - conditions - scenario - realization - evidence and analysis - reflection Conclusions |