V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
Komunikace prarodičů s dětmi
Název práce v češtině: | Komunikace prarodičů s dětmi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication of grandparents with children |
Klíčová slova: | řeč orientovaná na dítě|prarodiče|komunikace|český jazyk |
Klíčová slova anglicky: | child diredted speech|grandparents|communication|Czech language |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav obecné lingvistiky (21-ULING) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.07.2019 |
Datum zadání: | 15.07.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.08.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat specifiky komunikace prarodičů s dětmi ve věku 1–3 roky a srovnáním komunikace babiček a dědečků. Jádrem práce bude případová studie komunikace babičky a dědečka s vnoučetem z česky hovořící rodiny. Analyzovaným materiálem budou nahrávky komunikace prarodičů s dětmi v běžných komunikačních situacích v přirozeném prostředí, které mohou být doplněny krátkými dotazníky, popř. polostrukturovanými rozhovory zaměřenými na to, jak prarodiče vnímají komunikaci s vnoučaty. Výzkum bude převážně kvalitativní a zaměří se na celkovou základní charakteristiku komunikace babiček a dědečků s dětmi a na detailnější analýzu vybrané oblasti (např. slovní zásoby či pragmatiky), která bude upřesněna na základě charakteru získaného materiálu. Výsledky budou porovnány s dosavadními poznatky z odborné literatury o komunikaci dospělých s dětmi daného věku; zohledněny budou rozdíly generační (rodiče, prarodiče) a genderové (muži, ženy). Postup práce: Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu bakalářské práce, zejména ke komunikaci dospělých s dětmi, k vývoji a komunikaci dětí daného věku a ke zvoleným výzkumným metodám. Navázat kontakt s rodinami, v nichž bude výzkum probíhat. Připravit texty informovaných souhlasů (pro rodiče dětí, pro prarodiče); informované souhlasy získat. Shromáždit materiál k analýze: pořídit nahrávky (dle dohody s rodiči a prarodiči videonahrávky, nebo audionahrávky) vybraných komunikačních situací (např. při volné hře, při jídle, při čtení knížky atp.). Připravit otázky pro dotazník pro prarodiče, popř. pro rozhovor s nimi; provést dotazníkové šetření, popř. rozhovory; odpovědi vhodným způsobem zpracovat. Získané nahrávky přepsat. Zvolit vhodný způsob přepisu (systém CHAT z CHILDES, popř. některý systém vycházející z konverzační analýzy, např. dle korpusů DIALOG či ORAL); přepisy anonymizovat. Nahrávky a přepisy analyzovat: zaměřit se na celkovou charakteristiku projevu dospělých a zvolenou oblast analyzovat podrobněji; porovnat projev babičky s projevem dědečka. Usouvztažnit výsledky získané analýzou nahrávek a pomocí dotazníků, popř. rozhovorů; porovnat je s poznatky z odborné literatury. Směřovat závěrečné úvahy k porovnání zkoumaných projevů prarodičů s charakteristikami uváděnými pro rodiče a prarodiče v odborné literatuře a také k porovnání projevů babiček a dědečků s charakteristikami uváděnými pro komunikaci můžu a žen s dětmi. Neopomenout diskusi o výhodách a limitech provedeného výzkumu a zvolených metod. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura Bytešníková, I. (2012): Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál. Hronová, A. – Motejzíková, J. (2002): Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. Müllerová, O. (2008): Řeč dospělých v komunikaci s dětmi. In: A. Jaklová (ed.): Člověk – jazyk – text. České Budějovice: Jihočeská univerzita, s. 135–140. Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání) Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. Saxton, M. (2009): The Inevitability of Child Directed Speech. In: S. Foster-Cohen (ed.): Language Acquistion. Palgrave Macmillan, s. 62-86. Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. (relevantní části) Slančová, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. Slančová, D. (2004): Vývinová socioštylistika – terra (takmer) incognita. In: V. Patraš: Súčasna jazyková komunikácia v interdisciplinárnych súvislostiach. 5. medzinárodna konferencia o komunikácii. Banská Bystrica 3.–4. 9. 2003. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, s. 74–85. Slančová, D. (ed.) (2008): Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. (relevantní studie) Slančová, D. (ed.) (2017): Desať štúdií o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. (relevantní studie) Smolík, F. – Seidlová Málková, G. (2014): Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (nebo jiná vhodná příručka vývojové psychologie) Časopisecké a sborníkové studie a kvalifikační práce k tématu; relevantní hesla z lingvistických encyklopedií (mj. NESČ; The Cambridge Handbook of Child Language atp.). |