Mezigenerační rozdíly mezi uživateli v oblasti užívání sociálních sítí
Název práce v češtině: | Mezigenerační rozdíly mezi uživateli v oblasti užívání sociálních sítí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Intergenerational Differences between Users in the Field of Social Networks |
Klíčová slova: | Generace Z; Generace Y; Mezigenerační rozdíly; Sociální sítě; Negativa sociálních sítí; Pozitiva sociálních sítí; Rodičovská kontrola; Facebook; Instagram; Twitter; LinkedIn; YouTube; TikTok; Snapchat; Chování na sociálních sítích; Užívání sociálních sítí |
Klíčová slova anglicky: | Generation Z; Generation Y; Intergenerational differences; Social networks; Negatives of social networks; Positives of social networks; Parental control; Facebook; Instagram; Twitter; LinkedIn; YouTube; TikTok; Snapchat; Behavior on social networks; Use of social networks |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Radim Wolák |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.07.2019 |
Datum zadání: | 15.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2021 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2021 |
Oponenti: | Mgr. Vojtěch Hodboď, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
Atlas Čechů [online]. 2016 [cit. 2020-03-06]. Dostupné z: https://atlascechu.cz.
BASSIOUNI, D. H. a HACKLEY, C. 'Generation Z' children's adaptation to digital consumer culture: A critical literature review. 2014. Journal of Customer Behaviour, 13(02), 113-133. DOI: 10.1362/147539214X14024779483591. BAUMRIND, D. The influence of parenting style on adolescent substance use. 1991. Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95. BECTON, J. B., H. J. WALKER a A. JONES-FARMER. Generational differences in workplace behavior. Journal of Applied Social Psychology. 2014. 44(03), s. 175–189. BEJTOVSKÝ, Jiří. Using of Traditional Recruitment Methods and Tools and E-Recriutment by Employees of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y and Generation Z in Selected Healthcare Service Providers in the Czech Republic: Využívání tradičních metod a nástrojů náboru a E-recruitmentu zaměstnanci generace Baby Boomers, Generace X, Generace Y a Generace Z u vybraných poskytovatelů zdravotních služeb v České republice. Zlín, 2018. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. BOTLÍK, Tomáš. Rizikové chování na sociálních sítích a jeho prevence u žáků základních a středních škol. Praha, 2018. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Vedoucí práce Doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. BOYD, Danah M. a Nicole B. ELLISON. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship [online]. 2007 [cit. 2021-03-15]. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace a myšlení: úvod do informační vědy. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. COOK, V. S.. Engaging generation z students. Sites.google.com [online]. © 2015 [vid. 28. srpna 2018]. Dostupné z: https://sites.google.com/a/uis.edu/colrs_cook/home/engaging-generation-z-students. Český statistický úřad. (2017a). Pohyb obyvatelstva v Českých zemích 1785–2016, absolutní údaje [online]. Dostupné 12. června 2017 z https://www.czso.cz/csu/czso/obyvatelstvo_hu ČTK. Ze 140 na 280 znaků. Twitter prodloužil délku zprávy po 11 letech. iDnes.cz [online]. 2017, 8. 11. 2017 [cit. 2021-03-07]. Dostupné z: https://www.idnes.cz/technet/internet/twitter-prodlouzeni-zpravy.A171108_064331_sw_internet_bur DIJCK, José van. The culture of connectivity: a critical history of social media. New York: Oxford University Press, s. 7. 2013. ISBN 978-0-19-997078-0. DRAHOŠOVÁ, Martina a Peter BALCO. The analysis of advantages and disadvantages of use of social media in European Union in European Union. 2017. Faculty of Management, Comenius University in Bratislava. ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5. FICK, Maggie a Paresh DAVE. Facebook's flood of languages leave it struggling to monitor content. Reuters.com [online]. 2019, 23. 3. 2019 [cit. 2021-03-07]. Dostupné z: https://www.reuters.com/article/us-facebook-languages-insight-idUSKCN1RZ0DW Generace Y [online]. IPN Podpora technických a přírodovědných oborů, 2012 [cit. 2020-07-31]. Dostupné z: https://www.generacey.cz GOUWS, R. H. and S. TARP. Information overload and data overload in lexicography. International Journal of Lexicography. 2016. 29(03), 01-27. HAPPEN. Generation Z: The new kids on the block have arrived. London: Happen Group. 2014. Dostupné z: https://gettinggenz.files.wordpress.com/2014/07/happen_genz_new_kids.pdf HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. CHARVÁT, Martin. O nových médiích, modularitě a simulaci. Praha: Togga, 2017. ISBN 978-80-7476-121-8. CHUM, Sebastian. Současné generace X, Y a Z – krátké seznámení. iDNES.cz [online]. Dostupné z: https://sebastianchum.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=372981 JASKOVÁ, Anna. Sociální sítě jako sféry dohledu. Praha, 2017. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Vedoucí práce Mgr. Daniel Slavíček, Ph.D. JUSTOVÁ, Martina. Klady a zápory sociálních sítí. Praha, 2015. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Vedoucí práce PaedDr. Mgr. Hana Žáčková. KERACHER, Matt. #StatusOfMindSocial Media and Young People's Mental Health and Wellbeing. Royal Society for Public Health [online]. 2017 [cit. 2021-03-13]. Dostupné z: https://www.rsph.org.uk/our-work/campaigns/status-of-mind.html KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3. KULHÁNKOVÁ, Hana a Jakub ČAMEK. Fenomén facebook. Kladno: BigOak, 2010. ISBN 978-80-904764-0-0. LUNDIN, Laura L. Millennial Generation. Salem Press Encyclopedia [online]. 2013 [cit. 2020-03-06]. MACHÁČKOVÁ, Pavla. Bezpečnost na sociálních sítích s důrazem na ochranu osobních dat. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, 2011. 121 s. Vedoucí diplomové práce Mgr. Pavla Kovářová. MAZZEI, Michael. Snapchat. Salem Press Encyclopedia [online]. 2014 [cit. 2021-03-13]. MCCRINDLE, Mark. The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. University of New South Wales Press. Sydney 2014. NAVRÁTILOVÁ, Kateřina. Hranice svobody projevu na sociálních sítích. Praha, 2018. 130s.Bakalářská práce (Bc.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Václav Moravec, PhD. et PhD. NGUYENOVÁ, Ha Thu. Podnikatelský plán beauty studia se zaměřením na marketingovou komunikaci. Praha, 2020. 76 s. Bakalářská práce (Bc.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra marketingové komunikace a PR. Vedoucí diplomové práce Ing. Petra Koudelková, Ph.D. NOVÁK, Jan. Sociální sítě jako součást života mladé generace. Praha, 2016. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1. PATTERSON, G. R., stouthamer-loeber, M. The correlation of family management practices and deliquency. 1984. Child Development, 55(4), 1299-1307. RENČOVÁ, Michaela. Sociální sítě pohledem vybraných generací. Praha, 2018. 98 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. RYS, Jan. Vliv sociálních sítí na děti a mládež. Hradec Králové: Přírodovědecká fakulta Univerzity Hradec Králové, 2020. 56 s. Bakalářská práce. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9. SIDDIQUI, Shabnoor a Tajinder SINGH. Social Media its Impact with Positive and Negative Aspects. Raipur, India, 2016. Mast University. SMITH, T. E. Parental Control Techniques: Relative Frequencies and Relationship with Situational Factors. 1988. Journal of Family Issues, 9(2), 155-176. STARÁ, Iveta. Komunikace, rodičovská kontrola a gender rozdíly v rodičovských stylech a jejich vliv na užívání alkoholu u žáků šestých tříd zapojených do projektu Unplugged [Communication, parental control, and gender differences in parenting styles and their effect on alcohol use among sixth grade students involved in the project Unplugged]. Praha, 2015, 122 s., 4 příl., 24 grafů, 34 tabulek. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Adiktologie 1. LF UK 2015. Vedoucí závěrečné práce: PhDr. Lenka Čablová. ŠČAMBUROVÁ, Jana. Influenceři na Instagramu jako novodobí názoroví vůdci a jejich role v životě dospívajících dívek v České republice. Praha, 2019. 73 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce Mgr. Markéta Zezulková, Ph.D., MA, PGCE. ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7527-6. WEST, M. What Manufacturers Need to Know About Generation Z. Manufacturing Engineering. 2014. 153(01). s. 168. WISNIEWSKI, Pamela, Haiyan JIA, Heng XU, Mary Beth ROSSON a John. M. CARROLL. "Preventative" vs. "Reactive": How Parental Mediation Influences Teens' Social Media Privacy Behaviors [online]. 2015 [cit. 2021-04-03]. Dostupné z: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/2675133.2675293. The Pennsylvania State University. WOJNAROVÁ, Daniela. Postoje Generace Z k luxusním módním značkám na území České republiky. Praha, 2020. 92 s. Bakalářská práce (Bc). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra marketingové komunikace a public relations. Vedoucí diplomové práce doc. PhDr. Denisa Hejlová, PhD. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá charakteristikou jednotlivých generací a sociálních sítí. Ty pak dává do kontextu výzkumu mezigeneračních rozdílů v užívání sociálních sítí, kde je srovnáváno chování dětí nejmladší Generace Z, přezdívané též jako internetová generace, a jejich rodičů, kteří spadají do Generace X. Text bakalářské práce je členěn do dvou stěžejních částí.
První z částí si klade za cíl popsat Generaci Z, Generaci Y, Generaci X a Baby Boomers. Důraz je kladen na zobecnění charakteristik a specifik zmíněných generací zejména v kontextu užívání sociálních sítí a přístupu k moderním technologiím. Dále se práce zaměřuje na popsání nejpoužívanějších sociálních sítí z hlediska možností užívání, okolností vzniku a přínosu pro jejich uživatele. Další dvě části jsou věnovány negativům a pozitivům sociálních síti. Poslední kapitola teoretické části se zabývá rodičovskou kontrolou v kontextu sociálních sítí; zde jsou popsány typy rodičovské kontroly i nástroje pro její uplatňování. Druhá, praktická, část v úvodu odůvodňuje volbu kvalitativního výzkumu pro účely bakalářské práce, stanovuje výzkumné metody a cíle, popisuje výzkumný soubor i okruhy otázek. Analytická část se posléze zaměřuje na výpovědi respondentů. Pro výzkumné účely bylo vybráno pět dětí z Generace Z, kteří studují první ročníky středních škol, a jeden z jejich rodičů. Kvalitativního výzkumu se dohromady zúčastnilo deset respondentů. Analytická část interpretuje chování na sociálních sítích respondentů, zaměřuje se na vnímaná pozitiva a negativa sociálních sítí a obě generace následně propojuje v tématu rodičovské kontroly. Práce se snaží nalézt společné znaky mezi příslušníky stejné generace a rozdíly a rozpory mezi generacemi navzájem. Z toho vyvozuje další možná témata, která rezonují v mezigeneračním rozhovoru v kontextu sociálních sítí a jejich užívání. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis addresses characteristics of individual generations and social networks. It then puts them in the context of research on intergenerational differences in the use of social networks, which compares the behaviour of children of the youngest Generation Z (also known as the Internet generation), and their parents, who belong to Generation X. This paper is divided into two main parts.
The first one aims to describe Generation Z, Generation Y, Generation X and Baby Boomers. Emphasis is placed on the generalization of the characteristics and specifics of the mentioned generations, especially in the context of the use of social networks and access to modern technologies. Furthermore, the work focuses on the description of the most used social networks in terms of possibilities of use, circumstances of origin and benefits for their users. The next two sections are devoted to the description of negatives and positives of social networks. The last chapter of the theoretical part deals with parental control in the context of social networks; it describes the types of parental control and tools for its application. The second, practical, section in the introduction justifies the choice of qualitative research for the purposes of the bachelor's thesis, lays down the research methods and objectives, describes the research set and areas of questions. The analytical part then focuses on the statements of the respondents. Five children from Generation Z who are studying the first year of high school and one of their parents were selected for research purposes; total of ten respondents participated in the qualitative research. The analytical part interprets the behaviour of the respondents on the social networks, with focuse on the perceived positives and negatives of social networks and then connects both generations on the topic of parental control. The work tries to find common features among members of the same generation and differences and contradictions between generations. From these features, the thesis then raises more potential questions that resonate within the intergenerational conversation regarding the social networks and their use. |