Vliv genderu na styl vedení na vedoucích pozicích na pražských základních školách
Název práce v češtině: | Vliv genderu na styl vedení na vedoucích pozicích na pražských základních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Gender impact on leadership in Prague elementary schools |
Klíčová slova: | gender, genderové sociální role, řízení, školství, manažerský styl, management |
Klíčová slova anglicky: | Gender, gender social role, leadership of schooling, management style, management |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jindřich Kitzberger |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.02.2019 |
Datum zadání: | 09.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2019 13:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (SMG) (OSZD004SM) |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je zjistit vliv genderu na styl vedení u ředitelů a ředitelek ZŠ v Praze, tj. jaký styl ředitelé – muži a ředitelky – ženy preferují. Cílem je i posoudit, zda se opravdu rysy genderových sociálních rolí výrazně ve vedení projevují anebo ve školství, jakožto ve specificky výrazně feminizovaném prostředí, je tomu jinak.
Metody práce: Rozhovor V bakalářské práci bude teoretická část věnována podrobnému vysvětlení terminologie a typům vedení. Praktická část bude pak věnována samotnému zpracování a vyhodnocení rozhovorů s řediteli a ředitelkami. Otázky budou sestaveny od obecných, které se týkají formalit, až po otázky, ve kterých je prostor pro to, aby se ředitel/ka mohl/a projevit více v lidské rovině, jejíž význam má na vedení nesporný vliv. Otázky budou voleny i tak, aby i pro samotného dotazovaného byly jiné, než jsou např. ve standardizovaných dotaznících. Lokalita jednoho města byla zvolena z důvodu nejvíce srovnatelných podmínek pro fungování školy. |
Seznam odborné literatury |
BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. et al., 2009. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, s.r.o., ISBN 978-80-7261-169-0
DONNELLY, H. J. jr., JAMES L. GIBSON, L. J., IVANCEVICH, M. J., 2011. Management. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-7169-422-9 GOLEMAN, D., 2015. Jak se stát skutečným lídrem. Metafora, ISBN 978-80-7359-453-4 MIKULÁŠTÍK, M., 2015. Manažerská psychologie. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4221-2 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., 2013. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9 ŠULEŘ, O., 2008. 5 rolí manažera. Praha: Computer Press. ISBN TROJAN, V., TROJANOVÁ, I., TRUNDA, J., 2016. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Univerzita karlova v Praze Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-868-4 VEBER, J. A KOL., 2014. Management. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-274-1 |
Předběžná náplň práce |
Předpokládaná struktura BP (kapitoly, podkapitoly)
1. úvod 2. pojem „gender" a jeho specifika v řídících pozicích 2.1. manažerské styly vedení 3. specifika školství a genderové zastoupení pedagogických pracovníků 3.1. statistiky dané problematiky – poměr mužů a žen ve školství, poměr na postu ředitele/ky, 4. výzkumné otázky a specifika daných škol 4.1. rozhovory a jejich rozbor 5. závěr |