Podcasting – audio obsah v digitální éře a jeho posluchači a posluchačky v Česku
Název práce v češtině: | Podcasting – audio obsah v digitální éře a jeho posluchači a posluchačky v Česku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Podcasting – audio content in the digital era and its listeners in Czechia |
Klíčová slova: | podcasting, podcast, audio, on-demand, publikum, teorie užití a uspokojení, posluchači a posluchačky podcastů |
Klíčová slova anglicky: | podcasting, podcast, audio, on-demand, audience, uses and gratifications theory, podcast listeners |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jan Miessler |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 02.07.2019 |
Datum zadání: | 02.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 29.06.2020 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.04.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.06.2020 |
Oponenti: | PhDr. Tomáš Vlček |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
BERRY, Richard. Part of the establishment – Reflecting on 10 years of podcasting as an audio medium. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies [online]. 2016, 22(6), 661-671 [cit. 2019-05-18]. DOI: 10.1177/1354856516632105. ISSN 1354-8565.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. MCCLUNG, Steven a Kristine JOHNSON. Examining the Motives of Podcast Users. Journal of Radio & Audio Media [online]. 2010, 17(1), 82-95 [cit. 2019-05-18]. DOI: 10.1080/19376521003719391. ISSN 1937-6529. MCHUGH, Siobhán. How podcasting is changing the audio storytelling genre. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media [online]. 2016, 14(1), 65-82 [cit. 2019-05-18]. DOI: 10.1386/rjao.14.1.65_1. ISSN 14764504. MURRAY, Simone. Servicing ‘self-scheduling consumers’. Global Media and Communication [online]. 2009, 5(2), 197-219 [cit. 2019-05-18]. DOI: 10.1177/1742766509341610. ISSN 1742-7665. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se bude zaměřovat na konzumaci audio obsahů v digitální éře – konkrétně na podcasting z pohledu jeho posluchačů. Tím de facto doplní diplomovou práci Markéty Svobodové obhájenou na IKSŽ v lednu 2019, která se ve výzkumné části věnovala tvůrcům podcastů.
Nástup digitálních technologií ovlivnil nejen jednotlivé typy médií a mediální formáty, ale i publika a jejich způsob konzumace médií. Na jedné straně vznikl mimo jiné podcasting jako nový audio formát dostupný přes mobilní aplikace nebo konkrétní webové stránky, na druhé straně publikum získalo možnost přizpůsobit si konzumaci požadovaných mediálních obsahů svým časovým možnostem. Zajímavý je také vzájemně konkurenční vztah podcastingu a klasických rozhlasových pořadů, kdy podcasty přebírají tradiční audio formu a mnohé pořady např. Českého rozhlasu jsou dostupné jako podcasty v příslušných aplikacích. Tématu podcastingu se věnuje relativně velké množství odborných článků, většina z nich je ale orientována na využití podcastů ve vzdělávání, méně z nich se pak zaměřuje na podcasting v rámci mediálních studií. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The master thesis will focus on the consumption of audio content in the digital era – specifically on podcasting from the perspective of its listeners. It will complement the master thesis of Markéta Svobodová defended at IKSŽ in January 2019 which focused on podcasters in the research part.
The arrival of digital technologies has affected not only individual types of media and media formats but also audiences and their way of media consumption. On the one hand, podcasting came as a new audio format available via mobile applications or specific websites, on the other hand, the audience was given the opportunity to adapt the consumption of the required media content to their daily schedule. Also interesting is the mutually competitive relationship between podcasting and radio programs – podcasts have the traditional audio format and many programs produced by the Czech Radio are available as podcasts in podcast applications. A relatively large number of research articles deal with the topic of podcasting but most of them are focused on the use of podcasts in education. Less of them are focused on podcasting in the field of media studies. |