Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium, zejména nebude možné odevzdávání závěrečných prací. Zápisy do předmětů by neměly být jakkoliv ovlivněny. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení.
Matka - televizní seriál, který se nepovedl. Využití ideologie a propagandy v dramatické tvorbě
Název práce v češtině: Matka - televizní seriál, který se nepovedl. Využití ideologie a propagandy v dramatické tvorbě
Název v anglickém jazyce: Mother - a TV series that failed. The use of ideology and propaganda in dramatic production
Klíčová slova: ideologie, televizní seriál, dělnické hnutí, Komunistická strana Československa, normalizace, matka, diskurzivní analýza
Klíčová slova anglicky: ideology, TV series, labour movement, the Communist Party of Czechoslovakia, normalization, mother, discursive analysis
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Pavel Suk, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.07.2019
Datum zadání: 02.07.2019
Datum a čas obhajoby: 30.06.2020 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:21.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 30.06.2020
Oponenti: MgA. Daniel Růžička, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 2., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0553-3.
BEDNAŘÍK, Petr, Irena REIFOVÁ. Normalizační televizní seriál: socialistická konstrukce reality. In: Sborník národního muzea v Praze, Řada C – Literární historie sv. 53. 2008 čís. 1-4, ISSN 0036-5351
BÍLEK, Petr. A. Propaganda jakožto opuštěný pojem v kulturním prostoru. In: KOPAL, Petr. Film a dějiny. 7, Propaganda. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. ISBN 978-80-87292-44-0.
CYSAŘOVÁ, Jarmila: Československá televize a politická moc 1953-1989. In: Soudobé dějiny. Roč. 2002 (IX.), č. 3-4, ISSN 1210-7050
ECO, Umberto a Ladislav NAGY. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny 4: normalizace. Praha: Casablanca, 2014. ISBN 978-80-87292-26-6.
KOPAL, Petr, De propaganda (O tom, co je třeba rozšiřovat) in KOPAL, Petr. Film a dějiny. 7, Propaganda. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. ISBN 978-80-87292-44-0.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
ŠTOLL, Martin. 1. 5. 1953 - zahájení televizního vysílání: zrození televizního národa. Praha: Havran, 2011. Dny, které tvořily české dějiny, sv. 21. ISBN 978-80-87341-06-3.
Předběžná náplň práce
Tématem diplomové práce je zakódování ideologického sdělení v normalizačních seriálech Československé televize, konkrétně v seriálu Matka. Televizní devítidílná sága byla natočena v roce 1975 u příležitosti XV. sjezdu Komunistické strany Československa, který byl naplánovaný na duben 1976. Většina normalizačních seriálů měla jedno společné – prostřednictvím příběhu obyčejných lidí, s nimiž se mohli diváci snadno identifikovat, předávaly divákům postoje, výklad dějin či systém pravidel prizmatem vládnoucí strany.
Teoretická část sestává z objasnění pojmů ideologie a propaganda, dále je reflektována historie Československé televize a jejího významu jako jednoho z nejmocnějších nástrojů propagandy v období normalizace. Vzhledem k faktu, že velmi účinné byly v tomto směru divácky velmi oblíbené televizní seriály, jsou v teoretické části analyzovány jejich podstata i tematické zaměření v kontextu společenského klimatu.
Použitou metodologií pro identifikaci a interpretaci zabudovaného ideologického sdělení v seriálu je kvalitativní obsahová analýza, konkrétně diskurzivní analýza vybraných dějových zápletek, a to podle Jamese Paula Geeho a Normana Clougha s cílem popsat jednotlivá sdělení divákům. Seriál Matka se vysílal pouze jednou, po svém prvním uvedení na televizní obrazovky se už nikdy nereprízoval, proto je cílem identifikovat ideologické prvky v seriálu, a tudíž zjistit, nakolik splňoval dobové ideologicko-tematické požadavky. Další částí práce je analýza diváckých ohlasů a reflexí v tehdejších médiích s důvodem najít zpětnou vazbu, která je podstatná v akceptaci díla a jeho zařazení mezi úspěšné či neúspěšné.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The topic of the diploma thesis is the encoding of an ideological message in normalization series of Czechoslovak Television, specifically in the series Matka (Mother). This nine-part television saga was filmed in 1975 on the occasion of the XV Congress of the Communist Party of Czechoslovakia, planned for April 1976. Most normalization series had one thing in common ‒ through the story of ordinary people, with whom the viewers could easily identify ‒ they passed to the viewers the attitudes, the system of rules or the interpretation of history seen through the prism of the ruling party. The series Matka also followed this practice, and using the story of a woman ‒ a laundress ‒ showed the development of the labour movement in Bohemia.
The theoretical part of the thesis consists of clarifying the concepts ‒ ideology, propaganda and normalization; at the same time, it reflects the history of Czechoslovak Television and its importance as one of the most powerful tools of propaganda in the period of normalization. In this respect, television series, due to the immense popularity with TV viewers, were very effective. Therefore, their essence and thematic focus in the context of the social climate are analyzed in the theoretical part, too.
The used methodology, identifying and interpreting the ideological message embedded in the series, is a qualitative content analysis, especially a discursive analysis of selected story plots, created by James Paul Gee and Norman Clough, whose aim is to describe the particular messages to the audience. The series Matka was broadcast only once. After its first releasing on television screens, it was never repeated. Therefore, the aim is to identify ideological elements in the series and to find out to what extent the series met the ideological-thematic requirements of that period. Next part of the thesis is the analysis of the audience responses and reflections in the then media, resulting in the evaluation of the feedback, which is essential in the acceptance of the work and its inclusion among successful or unsuccessful.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK