Teoretický diskurz o metrikách měření public relations a jejich akceptace v české praxi
Název práce v češtině: | Teoretický diskurz o metrikách měření public relations a jejich akceptace v české praxi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Theoretical discourse on metrics of public relations measurement and their acceptance in Czech practice |
Klíčová slova: | Public relations, měření účinnosti komunikace, barcelonské principy, Česká cena za PR, AVE, reputační analýza, PESO |
Klíčová slova anglicky: | Public relations, Communication Efficiency Measurement, Barcelona Principles, Czech PR Award, AVE, Reputation Analysis, PESO |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 01.07.2019 |
Datum zadání: | 01.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 28.01.2020 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H013, Hollar - místn. č. 013 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.01.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.01.2020 |
Oponenti: | Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
AMEC. Global Business Insights Report [online]. Londýn: AMEC, 2019 [cit. 2019-11-23]. Dostupné z: https://amecorg.com/wp-content/uploads/2019/10/AMEC-Global-Business-Insights-2019-Report-FINAL.pdf.
BAGNALL, Richard. The Definitive Guide: Why AVEs are invalid [online]. Londýn: AMEC, 2017a [cit. 2019-11-15]. Dostupné z: https://amecorg.com/2017/06/the-definitive-guide-why-aves-are-invalid/. CUTLIP, Scott M., Allen H. CENTER a Glen M. BROOM. Effective Public Relations. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2006. ISBN 978-01-312-3014-9. FRIDRICHOVÁ, Alžběta. AVE odzvonilo, v PR čím dál víc měříme dopad [online]. Praha: Médiář, 10. 10. 2018 [cit. 2019-04-25]. Dostupné z: https://www.mediar.cz/ave-odzvonilo-v-pr-cim-dal-vic-merime-dopad. HEJLOVÁ, Denisa. Public Relations. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5022-4. HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. ICCO. World PR Report 2020 [online]. Londýn: International Communications Consultancy Organisation, 2020 [cit. 2019-12-15]. Dostupné z: https://iccopr.com/services/world-reports/world-report-2020/. PALLAS, Josef, Emma SVENSSON: Typical Tools for Assessment of Communicative Performance. [online]. Corporate Reputation Review, Vol. 19, No. 1, Pp. 47-58, 2016 [cit. 2019-12-22]. ROBINSON, Steve. What is the PESO Model for Marketing? [online]. Austin: IterativeMarketing, 2. 11. 2016 [cit. 2019-11-11]. Dostupné z: https://iterativemarketing.net/peso-model-marketing/. WATSON, Tom, Paul NOBLE. Evaluating Public Relations: A Best Practice Guide to Public Relations Planning, Research & Evaluation. Londýn: Kogan Page Publishers, 2007. ISBN 978-0749449797. |
Předběžná náplň práce |
Cílem diplomové práce je vůbec poprvé komplexně zpracovat problematiku měření účinnosti public relations (PR) v české praxi. Nejprve jsou popsány teoretické modely hodnocení komunikace a jejich komplikovaná akceptace v PR praxi. Poté jsou definovány hlavní milníky v měření výsledků PR s důrazem na barcelonské principy, jejich aktualizovanou verzi 2.0 a iniciativy předních oborových organizací AMEC a ICCO. Tento vývoj je popsán v souvislosti s dlouhodobým bojem celého oboru proti stále využívané metrice AVE. Následně jsou představena teoretická východiska vlastní analýzy v každoročních reportech mezinárodních organizací, ale především v kvalitativní obsahové analýze Alžběty Fridrichové z roku 2017. Cílem vlastního empirického šetření je zhodnotit aktuální stav české praxe z pohledu měření účinnosti public relations a identifikovat trend vývoje v posledních deseti letech. Metodou výzkumu je kvantitativní obsahová analýza na výzkumném vzorku přihlášek do České ceny za PR v hlavních přihlašovaných kategoriích v ročnících 2010, 2013, 2016 a 2019. Záměrem vlastního šetření bylo dále testovat využívání barcelonských principů a moderních nástrojů hodnocení výsledků PR v české praxi. Oporou teoretických kapitol práce jsou akademické tituly předních zahraničních i českých odborníků, ale i sekundární internetové zdroje. Primárními zdroji pro vlastní šetření jsou nejen přihlášky do soutěže, ale i doplňkové osobní rozhovory s významnými českými odborníky na danou problematiku. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis is aimed at processing the issue of measuring the efficiency of public relations (PR) in Czech practice for the first time. First, theoretical models of communication evaluation and their complicated acceptance in PR practice are described. Second, the main milestones in measuring PR results are defined with an emphasis on the Barcelona Principles, their updated version 2.0 and the initiatives of leading industry organizations AMEC and ICCO. This development is described in relation to the long-term struggle of the whole industry against still used AVE metrics. Furthermore, the annual reports of international organizations and primarily the qualitative content analysis of Alžběta Fridrichová from 2017 are presented as the theoretical bases of own empirical analysis. Its main objective is to evaluate the current state of Czech practice in terms of measuring the effectiveness of public relations. The research method is a quantitative content analysis on a research sample of applications for the Czech PR Award in the main categories in 2010, 2013, 2016 and 2019. The research is further aimed at evaluating the use of Barcelona principles and modern PR measurement tools in Czech practice. The data in the theoretical chapters of the thesis were drawn from academic titles of leading foreign and Czech experts, as well as secondary online sources. The primary sources for the analysis itself were not only the competition applications, but also additional personal interviews with leading Czech experts in the chosen field. |