Proměny zvyklostí televizních diváků na českém mediálním trhu
Název práce v češtině: | Proměny zvyklostí televizních diváků na českém mediálním trhu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Transformations of TV viewers´habits in the Czech media market |
Klíčová slova: | Televize, sledovanost, diváci, médium, peoplemetry, televizní trh |
Klíčová slova anglicky: | Television, viewership, viewers, medium, peoplemetres, television market |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Veronika Macková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.07.2019 |
Datum zadání: | 01.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2020 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2020 |
Oponenti: | Mgr. Aleš Doležal |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3028-8.
BOLTER, J. David a Richard A. GRUSIN. Remediation: understanding new media. Cambridge, Mass.: MIT Press, c1999. ISBN 978-026-2024-525. JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6 KRUML, Milan. Televize? Televize!. Praha: Česká televize, 2013. ISBN 978-80-7404-165-5. ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-807-3312-466. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9. ŠTOLL, Martin. Tři podoby televize. Praha: Literární akademie, 2013, ISBN 978-80-86877-67-9. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. |
Předběžná náplň práce |
Cílem této práce je přiblížit aktuální situaci televize na českém trhu v porovnání s minulými roky, kolik máme nyní kanálů, co nabízejí, jak se měnila sledovanost jednotlivých stanic a jak se mění zvyky diváků v návaznosti na pestřejší výběr z televizního programu po éře „klasické televize“.
Pod pojmem „klasická televize“ si představíme starou analogovou televizi, ve které si můžeme vybírat pouze z několika málo kanálů. Do roku 1993 to byly pouze dva a to ČT1 a ČT2, po tomto roce se k nim přidala televize Prima a o rok později i televize Nova. Postupem času se přidávaly další a další kanály, které jsou specifičtěji zaměřené. Máme tu například čistě sportovní kanály, jako je třeba ČT Sport, Nova Sport 1 a 2; filmové – Nova Cinema, Prima MAX; hudební – ÓČKO, Rebel ale i třeba dětské jako ČT: D (který se ve 20 hod. mění na ČT art), Nickelodeon, atd. Nabídka je opravdu rozmanitá. Jaké kanály tedy televize nabízejí? Jak se změnila televizní sledovanost v průběhu let a jaké stanice teď lidé volí? Zůstávají spíše u klasických, jako je ČT1, ČT2, Nova, Prima nebo naopak sledují více jiné specificky zaměřené? K odpovědím na tyto otázky pomůže analýza dat výzkumu sledovanosti TV a kvalitativní analýza za pomocí Focus groups (neboli skupinové rozhovory). |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this work is to approach the current situation of television in the Czech market compared to previous years, how many channels we now have, what they offer, how the viewership of individual stations has changed and how the habits of viewers are changing in connection with more varied selection programs.
Under the term "classic television" we imagine an old analog television, in which we can choose from only a few channels. Until 1993, there were only two, namely ČT1 and ČT2, later that year they were joined by Prima and a year later by Nova. Over time, more and more channels have been added that are more specifically targeted. For example, we have sports channels, such as ČT Sport, Nova Sport 1 and 2; film - Nova Cinema, Prima MAX; musical - ÓČKO, Rebel but also for children like ČT: D (which changes to ČT art at 8 pm), Nickelodeon, etc. The offer is really diverse. So what channels do televisions offer? How television viewing has changed over the years and what stations do people now choose? Do they stay more with classics, such as ČT1, ČT2, Nova, Prima, or, on the contrary, do they follow others specifically focused? The analysis of TV audience research data and qualitative analysis using Focus groups (or group interviews) will help answer these questions. |