Císařský řez a jeho vliv na psychický vývoj dítěte od narození do předškolního věku
| Název práce v češtině: | Císařský řez a jeho vliv na psychický vývoj dítěte od narození do předškolního věku |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Ceasarean section and its impact on child psychological development from birth to preschool age |
| Klíčová slova: | císařský řez|psychický vývoj|narození|předškolní věk|porod |
| Klíčová slova anglicky: | Ceasaren section|psychological development|birth|preschool age|delivery |
| Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
| Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 11.06.2019 |
| Datum zadání: | 11.06.2019 |
| Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.06.2019 |
| Datum a čas obhajoby: | 02.09.2021 00:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.08.2021 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2021 |
| Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
| Oponenti: | PhDr. MUDr. Pavel Čepický, CSc. |
| Zásady pro vypracování |
| Cílem práce je zmapovat dopady císařského řezu na psychický vývoj dítěte v periodě od narození do předškolního věku.
Literárně přehledová část se bude věnovat dosavadním poznatkům o vlivu císařského řezu na psychický vývoj dítěte a mechanismům, kterými lze tento efekt vysvětlit.Začátek literárně přehledové části se bude zabývat otázkou dopadu typu porodu na vývoj dítěte v různých oblastech, na chování a temperament dítěte. Poté bude pozornost zaměřena na možné faktory, které ovlivňují efekt císařského řezu na psychický vývoj dítěte, tedy mediátory a moderátory, posléze zavádějící faktory. Předmětem návrhu výzkumu bude prospektivní longitudinální studie, která bude sledovat, jak se typ porodu promítá do psychického vývoje dítěte. Zkoumán bude soubor párů matka-dítě po dobu 6 let, a to od narození dítěte do zahájení školní docházky. Data budou získána prostřednictvím dotazníků vyplněných matkami a přímého psychologického vyšetření dítěte ve věku 1,5; 3 a 5 let. Výzkumná otázka zní: Liší se vývoj dětí, které přišly na svět císařským řezem, od těch, které byly porozeny spontánně vaginálně? Analýza bude kontrolovat potenciální „confounding“ faktory, např. indikace k císařskému řezu. |
| Seznam odborné literatury |
| Huang J., Yan, S., Wu, X., Zhu, P. & Tao, F. (2019). Elective caesarean section on maternal request prior to 39 gestational weeks and childhood psychopathology: a birth cohort study in China. Biomed Central Psychiatry, 19(1), 1-11.
Chojnacki, M. R., Holscher, H. D., Balbinot, A. R. et al. (2019). Relations between mode of birth delivery and timing of developmental milestones and adiposity in preadolescence: A retrospective study. Early Human Development, 129, 52-59. Kelmanson, I. A. (2013). Emotional and behavioural features of preschool children born by Caesarean deliveries at maternal request. European Journal of Developmental Psychology, 10(6), 676-690. Nathan, P. E. & Wenzel, A. (2016). The Oxford handbook of perinatal psychology. New York: Oxford University Press. Polidano, C., Zhu, A. & Bornstein, J. C. (2017). The relation between cesarean birth and child cognitive development. Scientific Reports, 7(1), 1-10. Winston, R. & Chicot, R. (2016). The importance of early bonding on the long-term mental health and resilience of children. London Journal of Primary Care, 8(1), 12–14. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.