Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jóga jako nástroj k vědomému tělu z pohledu fenomenologického pojetí tělesnosti
Název práce v češtině: Jóga jako nástroj k vědomému tělu z pohledu fenomenologického pojetí tělesnosti
Název v anglickém jazyce: Yoga as a tool for the conscious body from the point of view of the phenomenological concept of corporeality
Klíčová slova: Tělo, pohyb, duše, tělesnost, fenomenologie těla, člověk, děti, mládež, žáci, výchova, vzdělávání, jóga, meditace.
Klíčová slova anglicky: Body, movement, soul, corporeality, body phenomenology, human, children, youth, pupils, upbringing, education, yoga, meditation.
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: HTF - Katedra filozofie (28-05)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.05.2019
Datum zadání: 30.05.2019
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.05.2019
Datum a čas obhajoby: 23.06.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2020
Oponenti: PhDr. Miloslava Blažková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomovou práci zpracuji samostatně za použití aktuální odborné literatury. V rámci fenomenologické analýzy se zaměřím na zkoumání vlivu jógy na psychosomatiku vybraného vzorku jogínů. Seznam základní odborné literatury :

HOGENOVÁ, Anna. Současnost, dějiny, fenomenologie. Vydání 1. [Chomutov]: Husitská teologická fakulta Univerzity Karlovy, vydáno v nakladatelství L. Marek, 2017. 189 stran. Pontes pragenses; svazek 82. ISBN 978-80-87127-88-9.

HOGENOVÁ, Anna. K fenoménu pohybu a myšlení. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2006. 340 s. ISBN 80-86861-72-4.

HOGENOVÁ, Anna. Pohyb a tělo: výběr filosofických textů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 236 s. ISBN 80-7184-580-9.

MATHAUSER, Zdeněk. Básnivé nápovědi Husserlovy fenomenologie. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2006. 248 s. ISBN 80-7007-239-3.

STEPHENS, Mark. Vyučujeme jógu: nezbytné základy a techniky. 1. vyd. Brno: CPress, 2014. 352 s. ISBN 978-80-264-0190-2.

STEINER, Vojtěch. Dějiny jógy. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2011. 115 s. ISBN 978-80-204-2392-4.

Rozsah diplomové práce: nejméně 60 normostran (108 tisíc znaků včetně mezer) bez anotací a příloh.

Datum zadání: do konce ledna 2019 (tj. do konce zimního semestru 1. roč. NMgr. studia anebo 4. roč. Mgr. studia)

Termín odevzdání diplomové práce: viz „Vyhláška ke státním zkouškám“ roku, ve kterém bude student/ka práci obhajovat
Seznam odborné literatury
MONOTEMATICKÉ PUBLIKACE
ČAPEK, Jakub. Maurice Merleau-Ponty: myslet podle vnímání. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2012. 357 s. ISBN 978-80-7007-379-7.
COOK-COTTONE, Catherine P. Mindfulness and Yoga in Schools: A Guide for Teachers and Practitioners. New York, Springer Publishing Company. 2017. ISBN 9780826131720.
BAZZANO, A. N., C. E. ANDERSON, C. HYLTON a J. GUSTAT. Effect of mindfulness and yoga on quality of life for elementary school students and teachers: results of a randomized controlled school-based study. Psychology Research and Behavior Management [online]. 2018, 81-89 [cit. 2020-02-15]. ISSN 11791578.
DESCARTES – Scientia & Conscientia : sborník příspěvků z konference katedry filozofie Filozofické fakulty ZČU / [editoři Jiří Fiala a Michal Polák]. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2005. 109 s. ISBN 80-7043-430-9.
DESCARTES, René. Rozprava o metodě: jak vést správně rozum a hledat pravdu ve vědách. Překlad Karel Šprunk. První vydání. Praha: OIKOYMENH, 2016. 77 stran. Knihovna novověké tradice a současnosti; svazek 91. ISBN 978-80-7298-212-7.
DESCARTES, René. Vášně duše. Překlad Ondřej Švec. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2002. 182 s. Myšlenky; sv. 9. ISBN 80-204-0963-7.
DONNELLY, K. Z., S. GOLDBERG a D. FOURNIER. A qualitative study of LoveYourBrain Yoga: a group-based yoga with psychoeducation intervention to facilitate community integration for people with traumatic brain injury and their caregivers. Disability And Rehabilitation [online]. 2019. [cit. 2020-02-15]. DOI: 10.1080/09638288.2018.1563638. ISSN 14645165.
DOLEŽALOVÁ, Věra. Jóga pomáhá léčit: poznatky z indických středisek léčby jógou. Praha: Stratos, ©1993. 74 s. ISBN 80-901472-0-8.
ELIADE, Mircea. Jóga, nesmrtelnost a svoboda. Překlad Jiří Našinec a Jiří Vízner. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, ©1998. 325 s. ISBN 80-7203-092-2.
FIALA, Jiří, ed. a POLÁK, Michal, ed. René Descartes - Scientia & Conscientia: sborník příspěvků z konference katedry filozofie Filozofické fakulty ZČU. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2005. 109 s. ISBN 80-7043-430-9.
HOGENOVÁ, Anna. Kvalita života a tělesnost. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 304 s. ISBN 80-7184-580-90
HOGENOVÁ, Anna. Současnost, dějiny, fenomenologie. Vydání 1. [Chomutov]: Husitská teologická fakulta Univerzity Karlovy, vydáno v nakladatelství L. Marek, 2017. 189 stran. Pontes pragenses; svazek 82. ISBN 978-80-87127-88-9.
HOGENOVÁ, Anna a SLANINKA, Michal. Žít z vlastního pramene: rozhovory o životě a filosofii s Annou Hogenovou. Vydání první. Praha: Malvern, 2019. 187 stran. ISBN 978-80-7530-164-2.
GOTINK, Rinske A., Meike W. VERNOOIJ, M. Arfan IKRAM, Wiro J. NIESSEN, Gabriel P. KRESTIN, Albert HOFMAN, Henning TIEMEIER a M. G. Myriam HUNINK. Meditation and yoga practice are associated with smaller right amygdala volume: the Rotterdam study. Brain Imaging and Behavior [online]. 2018, 1631-1639 [cit. 2020-02-01]. DOI: 10.1007/s11682-018-9826-z. ISSN 19317557.
KABAT-ZINN, Jon. Just Knowing. Mindfulness [online]. 2017, 8(2), 520-521. DOI: 10.1007/s12671-017-0696-z. ISSN 18688527.
KATZ, Daily moves to prevent low back pain. Harvard Men's Health Watch [online]. 2013, 3-3 [cit. 2020-02-15]. ISSN 10891102.
KERCOOD, Suneeta a Devender R. BANDA. The Effects of Added Physical Activity on Performance during a Listening Comprehension Task for Students with and without Attention Problems. International Journal of Applied Educational Studies [online]. 2012. 19-32 [cit. 2020-02-15]. ISSN 1996773X.
KOFFKA, K. Die Grundlagen der psychischen Entwicklung: eine Einführung in die Kinderpsychologie. 2., verbesserte Aufl. Osterwieck am Harz: A.W. Zickfeldt, 1925. viii, 299 s.
KREJČÍ, Milada. Jóga v praxi pedagoga. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1995. 111 s. ISBN 80-7040-129-X.
KREJČÍ, Milada. Uplatnění jógy v resocializačním procesu dětí a mládeže. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1998. 205 s. ISBN 80-7040-311-X.
KREJČÍ, Milada. Setkání s jógou: jóga jako prostředek rozvoje zdraví dětí na 1. stupni ZŠ. 2. vyd. České Budějovice: EM Grafika, 2003. 115 s. ISBN 80-239-2052-9.
LAUCHE, Romy, David SIBBRITT, Jon ADAMS a Holger CRAMER. Characteristics of yoga and meditation users among older Australian women – results from the 45 and up study. Complementary Therapies in Clinical Practice [online]. 2019, 219-223 [cit. 2020-02-01]. DOI: 10.1016/j.ctcp.2019.03.001. ISSN 17443881.
MEHTA, Mira. Co je to jóga: systematický průvodce po Iyengarově metodě jógy pro relaxaci, zdraví a duševní a tělesnou pohodu. Překlad Markéta Řapková. Čes. vyd. 1. Praha: Svojtka a Vašut, 1996. 95 s. ISBN 80-7180-058-9.
MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0981-X.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologie vnímání. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013. 559 s. Knihovna novověké tradice a současnosti; sv. 81. ISBN 978-80-7298-485-5.
MOORE, Thomas. Léčebná péče o duši: [průvodce procesem uzdravení celé osobnosti]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 236 s. Spektrum; 68. ISBN 978-80-7367-782-4.
PALOUNKOVÁ, Zuzana. Screening motorických obtíží dětí. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, katedra sociálních studií a speciální pedagogiky, 2012. ISBN 978-80-7372-934- 9.
PATOČKA, Jan. Tělo, společenství, jazyk, svět. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1995, 203 s. ISBN 80-85241-90-0
PATOČKA, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. 3., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2007. 135 s. Oikúmené; sv. 136. ISBN 978-80-7298-275-2.
POLÁŠEK, Milan. Joga. 1. vyd. Bratislava: Šport, 1985. 176 s.
POLTIKOVIČ, Viliam. Touha po absolutnu: svatí muži Indie. Druhé, doplněné vydání. V Brně: Jota, 2016. 263 stran. ISBN 978-80-7462-993-8.
RASHEDI, Roxanne N., Mil WAJANAKUNAKORN a Christine J. HU. Young Children’s Embodied Experiences: A Classroom-Based Yoga Intervention. Journal of Child and Family Studies [online]. 2019. 3392-3400 [cit. 2020-02-15]. DOI: 10.1007/s10826-019-01520-7. ISSN 10621024.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. 390 s. ISBN 978-80-262-0772-6.
SAPER, Robert B., Karen J. SHERMAN, Anthony DELITTO, et al. Yoga vs. physical therapy vs. education for chronic low back pain in predominantly minority populations: study protocol for a randomized controlled trial. Trials [online]. 2014. 1-40 [cit. 2020-02-15]. DOI: 10.1186/1745-6215-15-67. ISSN 17456215.
SHERMAN, T., LAVEY, R., MUESER, K. T., OSBOME, D. D., CURRIER, M. & WOLFE, R. (2005). The Effects of Yoga on Mood in Psychiatric Inpatients. Psychiatric Rehabilitation Journal. Vol. 28 (4); 399 – 402. [on line].
SCHURE, Marc B., John CHRISTOPHER a Suzanne CHRISTOPHER. Mind-Body Medicine and the Art of Self-Care: Teaching Mindfulness to Counseling Students Through Yoga, Meditation, and Qigong. Journal of Counseling [online]. 2008. 47-56 [cit. 2020-02-15]. DOI: 10.1002/j.1556-6678.2008.tb00625.x. ISSN 07489633.
SRIVASTAVA, Shruti. a Inc. EBRARY. Delhi psychiatry journal [online]. 2009. ISSN edseul. ResearchLibra.
STEINER, Vojtěch. Dějiny jógy. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2011. 115 s. ISBN 978-80-204-2392-4.
STEPHENS, Mark. Vyučujeme jógu: nezbytné základy a techniky. 1. vyd. Brno: CPress, 2014. 352 s. ISBN 978-80-264-0190-2.
STUCHLÍKOVÁ, Iva a PROKEŠOVÁ, Ludmila. Zvládání emočních problémů školáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 170 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-534-2.
STRÍŽENEC, Michal. Súčasná psychológia náboženstva. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2001. 237 s. ISBN 80-88778-33-6.
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 4. ISBN 80-246-0877-4.
TELLHED, Una, Daiva DAUKANTAITĖ, Rachel E. MADDUX, Thomas SVENSSON a Olle MELANDER. Yogic Breathing and Mindfulness as Stress Coping Mediate Positive Health Outcomes of Yoga. Mindfulness [online]. 2019, 10(12), 2703-2715. DOI: 10.1007/s12671-019-01225-4. ISSN 18688527.
TROJAN, Stanislav. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-2470-031-x.
ZEMÁNKOVÁ, Marie a Jana VYSKOTOVÁ. Cvičení pro hyperaktivní děti: [speciální pohybová výchova] : pravidla učení se pohybu, poruchy, používané metodiky, cvičební sestavy. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3278-7.
ZIKEŠOVÁ, Marcela. Jóga nejen pro děti, aneb, Jak sluníčko pozdravit a dušičku pohladit. Vyd. 1. Praha: Erika, 2005. 141 s. ISBN 80-7190-662-X
ŽÁČKOVÁ, Hana a JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Relaxace nejen pro děti s LMD. 2. vyd. Praha: D & H, 2003. 43 s. ISBN 80-239-4466-5.

ELEKTRONICKÉ ZDROJE
MZČR. Integrovaný portál MZCR Dostupné z: https://www.mzcr.cz
ÚZIS ČR. Integrovaný portál UZIS Dostupné z: https://www.uzis.cz
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK