Vlivy reformního hnutí v předškolní výchově v Čechách v meziválečném období
Název práce v češtině: | Vlivy reformního hnutí v předškolní výchově v Čechách v meziválečném období |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The effects of reform movement in pre-school education in Bohemia during interwar period |
Klíčová slova: | Reformní hnutí, dítě, mateřská škola, výchova |
Klíčová slova anglicky: | Reform movement, child, nursery school, education |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 26.03.2019 |
Datum zadání: | 26.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude struktorována do dvou částí.
V první části se autorka soustředí na historický a teoretický koncept československého reformního hnutí v předškolní výchově, zvláště pak na směry předškolní výchovy a hlavní představitelky - I. Jarnkovou a A. Sussovou. V druhé části bude analyzovat text I. Jarníkové "O vodě, co v ní roste a žije" . Z vybraných aspektů textu bude připraven projekt, jehož cílem je ověřit nosnost obsahu textu I. Jarníkové v současné předškolní výchově a zároveň zjistit, jak s ním lza naložit vzhledem k současnému RVP PV. Projet bude realizován v mateřské škole v obdobné věkové skupině dětí, s nimiž pracovala I. Jarníková. |
Seznam odborné literatury |
Literatura:
JARNÍKOVÁ, Ida. Výchovný program mateřských škol: přehled výchovných prostředků a jak jich užívati ve výchově malých děti. 2. vyd. Praha: typ. Spol. knihtiskárny v Zábřeze, 1930. JARNÍKOVÁ, Ida. Příručka pro školy mateřské. Praha: Spolek pro zájmy škol mateřských, 1911. JARNÍKOVÁ, Ida. Školy mateřské: jejich význam, účel a organizace, jakož i úřední předpisy. Praha: b. n., 1926. ISBN (brož.). Časopis učitelek škol mateřských: orgán Ústředního spolku pro zájmy škol mateřských a spolků v něm sdružených. Praha: Svaz československých učitelek mateřských škol, 1921. Časopis učitelek škol mateřských: orgán Ústředního spolku pro zájmy škol mateřských a spolků v něm sdružených. Praha: Svaz československých učitelek mateřských škol, 1919. OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Předškolní výchova v zrcadle pramenů III: legislativa k předškolní výchově. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-624-6. OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Příběhy české mateřské školy. Vývoj a proměny předškolní výchovy (1. díl do roku 1948). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7290-945-2. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá vývojem reformního hnutí v českých mateřských školách v meziválečném období. Teoretická část se zaměřuje na pokusy českých učitelek mateřských škol o reformu. Popisuje vývoj reformních snah, které pramenily z potřeb samotných aktérek. Práce se dále soustřeďuje na změny, kterých se reformní hnutí snažilo dosáhnout. Dále se teoretická část zaměřuje na analýzu spisu Idy Jarníkové „O vodě, co v ní roste a žije.“ Na základě analýzy bude text rozdělen do tematických kategorií, které utvoří osnovu pro projekt v mateřské škole. Cílem praktické části je zjistit, zda je materiál Idy Jarníkové stále uplatnitelný pro současné předškolní děti. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis deals with the development of reform movement in Czech nursery schools during interwar period. The theoretical part focuses on the attempts of the Czech nurses to reform the nursery schools. The thesis describes the nurse´s efforts, which came from their own needs. The thesis also concentrates on changes, which the reform movement tried to achieve. The theoretical part is focused on analysis of document by Ida Jarníková and its name is “O vodě, co v ní roste a žije” (“About water, and what is living in there” – translation of the researcher). On the basis of analysis document will be divided into thematic categories. These thematic categories constitute structure of projects in nursery school. The goal of practical part is to verify the usefulness and beneficial effects of material from Ida Jarníková for current preschool children. |