V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
Advanced Learners and Native Speakers in Czech ELT Classes
Název práce v češtině: | Velmi pokročilí studenti a rodilí mluvčí v hodinách angličtiny v českém školství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Advanced Learners and Native Speakers in Czech ELT Classes |
Klíčová slova: | Vysoce pokročilí studenti|bilingvní studenti|slovní zásoba|slovní zásoba studentů|případová studie|receptivní slovní zásoba|produktivní slovní zásoba |
Klíčová slova anglicky: | Advanced learners|bilingual students|vocabulary|student vocabulary size|case study|receptive vocabulary|productive vocabulary |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.03.2019 |
Datum zadání: | 25.03.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.04.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2020 08:40 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Pavlína Šaldová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Učitelé angličtiny na středních školách a obzvláště pak na gymnáziích se stále častěji setkávají se studenty, kteří jazykovou pokročilostí v angličtině převyšují zbytek třídy. Může jít o studenty, kteří vyrůstají v bilingvní rodině či kteří delší dobu pobývali v anglofonním prostředí, může jít samozřejmě i o studenty mimořádně jazykově nadané. I pro tyto studenty je však navštěvování hodin angličtiny povinné a učitelé často nevědí, jak je mají do výuky zapojit či jak je dále jazykově rozvíjet. I přes jejich pokročilost je pravděpodobné, že tito studenti mají ve svých znalostech anglického jazyka mezery. Tato diplomová práce se pokusí ověřit hypotézu, že jednou z jejich možných slabších stránek je rozsah slovní zásoby. U vzorku těchto studentů budou provedeny testy na rozsah slovní zásoby. Ty pak budou součástí několika případových studií popisujících typické portréty pokročilého studenta angličtiny na střední škole v ČR. Výstupem práce budou konkrétní doporučení pro vyučující, na které oblasti by se při práci s rozvojem jazykových dovedností u těchto studentů mohli zaměřit s jakými zdroji by mohli pracovat. Práce bude vypracována v anglickém jazyce. |
Seznam odborné literatury |
Long, M.H., Granena, G. and Montero, F., 2018. What Does Critical Period Research Reveal about Advanced L2 Proficiency?. The Handbook of Advanced Proficiency in Second Language Acquisition, pp.51-71. Uccelli, P. and Páez, M.M., 2007. Narrative and vocabulary development of bilingual children from kindergarten to first grade: Developmental changes and associations among English and Spanish skills. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 38(3), pp.225-236. Thordardottir, E., Rothenberg, A., Rivard, M.E. and Naves, R., 2006. Bilingual assessment: Can overall proficiency be estimated from separate measurement of two languages?. Journal of Multilingual Communication Disorders, 4(1), pp.1-21. Hsueh-Chao, M.H. and Nation, P., 2000. Unknown vocabulary density and reading comprehension. Reading in a foreign language, 13(1), pp.403-30. Golkar, M. and Yamini, M., 2007. Vocabulary, proficiency and reading comprehension. The Reading Matrix, 7(3). Kameli, S. and Baki, R.B., 2013. The impact of vocabulary knowledge level on EFL reading comprehension. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 2(1), pp.85-89. Laufer, B. and Goldstein, Z., 2004. Testing vocabulary knowledge: Size, strength, and computer adaptiveness. Language learning, 54(3), pp.399-436. Zimmerman, C.B. and Schmitt, N., 2005. Lexical questions to guide the teaching and learning of words. The CATESOL Journal, 17(1), pp.164-170. Schmitt, N., 2007. Current perspectives on vocabulary teaching and learning. In International handbook of English language teaching (pp. 827-841). Springer, Boston, MA. Read, J., 2000. Assessing vocabulary. Cambridge: Cambridge university press. Lemhöfer, K. and Broersma, M., 2012. Introducing LexTALE: A quick and valid lexical test for advanced learners of English. Behavior research methods, 44(2), pp.325-343. Arnaud, P.J. and Savignon, S.J., 1997. Rare words, complex lexical units and the advanced learner. Second language vocabulary acquisition, pp.157-173. Webb, S.A., 2018. Advanced Lexical Development. The Handbook of Advanced Proficiency in Second Language Acquisition, pp.401-418. Schmitt, N. and Meara, P., 1997. Researching vocabulary through a word knowledge framework: Word associations and verbal suffixes. Studies in second language acquisition, 19(1), pp.17-36. Schmitt, N., 2010. Researching vocabulary: A vocabulary research manual. Springer. |