Tvorba snoezelen místnosti pro žáky s těžkým mentálním a kombinovaným postižením
Název práce v češtině: | Tvorba snoezelen místnosti pro žáky s těžkým mentálním a kombinovaným postižením |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Creating snoezelen room for pupils with severe mental and combined disabilities |
Klíčová slova: | Snoezelen koncept/ metoda, multismyslová místnost, stimulace, aktivace, terapie, zrak, sluch, čich, hmat, rozvoj, podnětné prostředí, multifunkčnost, mentální postižení, kombinované postižení, podpora, bazální stimulace, smyslová stimulace, vzdělávání, speciální školství, Porucha autistického spektra |
Klíčová slova anglicky: | Snoezelen concept/method, Multismental room, stimulation, activation, therapy, sight, hearing, sense of smell, touch, development, stimulating environment, multifunctionality, mental disability, combined disability, support, basal stimulation, sensory stimulation, Education, special education, autism spectrum disorder |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Marja Annemiek Volemanová, DiS., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 18.03.2019 |
Datum zadání: | 18.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se bude zabývat tvorbou Snoezelen místnosti, jejími charakteristikami
a vlastnostmi. Blíže se bude věnovat tvorbě snoezelenu pro žáky s mentálním a kombinovaným postižením, kteří se vzdělávají na základních školách speciálních. Práce popíše cílovou skupinu, definuje snoezelen metodu a popíše její vznik a vývoj u nás a v zahraničí. Hlavním cílem práce je čtenáři přiblížit, jak místnosti vznikají, a co je zapotřebí vědět, než se rozhodne pustit do realizace snoezelen místnosti. Tyto informace práce bude čerpat především od speciálních pedagožek, které snoezeleny provozují v zařízeních, kde působí např. na školách. Diplomová práce se dotkne i tématu vzdělávání na speciálních školách, metod práce s těmito žáky a popíše druhy expresivních terapií, terapií, bazální stimulaci a stimulaci smyslů. Práce též bude reflektovat kvalifikační kurz Snoezelen- MSE v teorii a praxi, který bude hlavním zdrojem. Výstupem práce bude navržený model místnosti, popis vybavení a aktivity, které jsou vhodné pro práci se znevýhodněnými žáky. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with the creation of Snoezelen room, its characteristics and properties. He is more closely involved with the creation of snoezelen for pupils with mental and combined disabilities who are trained in special primary schools. The work describes the target group, defines the snoezelen method and describes its origin and development in our country and abroad.
The main goal of the thesis is to explain to the reader how the rooms are created and what it is necessary to know before deciding to launch the snoezelen room. This information was used mainly by special teachers who operate snoezelena in facilities where they work in schools. The thesis also touches on the topic of education at special schools, methods of working with these pupils and describes types of expressive therapies, therapies, basal stimulation and sensory stimulation. The thesis also reflects the Snoezelen-MSE qualification course in theory and practice, which was the main source. The output of the thesis is a proposed room model, description of equipment and activities that are suitable for working with disadvantaged pupils. |