Queer utopie: alternativní realita v kontextu hudební queer scény současné Ukrajiny
Název práce v češtině: | Queer utopie: alternativní realita v kontextu hudební queer scény současné Ukrajiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Queer utopia: alternative reality in the context of the contemporary Ukrainian queer music scene. |
Klíčová slova: | queer|utopie|hlas|Ukrajina|modifikace hlasu|zvuk |
Klíčová slova anglicky: | queer|utopia|voice|Ukraine|sound|voice`s modification |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.03.2019 |
Datum zadání: | 18.03.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Předmětem zájmu předložené bakalářské práce je zkoumání pojmu queer jako utopického konceptu v kontextu ukrajinské hudby v době po Euromajdanu (tj. poroce 2014), události, kterou je možné považovat za výchozí bod pro následující politickoekonomické a sociokulturní změny na Ukrajině. Práce se zaměřuje na způsoby vytváření alternativního prostoru a nové sebeidentifikace ve válečném období a v podmínkách eskalující agrese. Za případovou studii poslouží zejména desetiminutový hudební film ideologa a vokalisty kapely Lidská podoba, otevřeně se zabývajícíotázkami genderu ajinakostivukrajinském prostoru. Pro detailnější rozbor zmíněného konceptu se však budu zabývat i dalšími, kratšími videy kapely, v nichž se vyskytují prvky queer estetiky jako způsobu mapování sociálních vztahů v potenciálně jiné budoucnosti. Práce se zaměřuje především na zvukové aspekty a využití technicky modifikovaného hlasu jakožto základní složky proměn existujících představ o genderové identitě a důležitého nástroje pro vytváření tzv. třetího prostoru mezi interpretem a posluchačem. Součástí analýzy jsou také textová a vizuální složka videí, v níž důležitou roli sehrává tanec jako způsob transformace prostoru a vytváření obrazu utopie a ireality. Ve svém uvažování vycházím především ze současné literatury z oblasti genderových a queer teorií. |
Seznam odborné literatury |
Barkin, Elaine a Hamessley, Lydia. Audible traces: gender, identity, and music. Los Angeles: Carciofoli, 1999 Barthes, Roland „The Grain of the Voice.“ In Image, Music, Text, Roland Barthes, 179-189. Hill and Wang, 1977 Brett, Philip,Wood,Elizabeth a Thomas, Gary. Queering the pitch: the new gay and lesbian musicology. 2nd ed. New York: Routledge, 2006 Buckland, Fiona. Impossible Dance: Club Culture and Queer World-Making. Middletown: Wesleyan University Press, 2002 Butler, Judith. Rámce války: za které životy netruchlíme? Praha: Karolinum, 2013 Halberstam, Judith. The queer art of failure. Durham: Duke University Press, 2011 Jarman-Ivens, Freya. Queer voices: technologies, vocalities, and the musical flaw. New York: Palgrave Macmillan, 2011 Jarmanova, Halyna. Gender, religia ta nacionalizm v Ukrajini / Gender, náboženství a nacionalismus v Ukrajině.Varšava: Heinrich Böll Stiftung, 2012 Muñoz, José E. Cruising Utopia: The Then and There of Queer Futurity. New York: New York University Press, 2009 Taylor, Jodie. Playing it queer: popular music, identity and queer world-making. New York: Peter Lang, 2012. Trofymenko, Olesia. Porevoluční Ukrajina – tolerance nebo odchylka vpravo: Vědecká zprava o výzkumu. Kyjiv: LGBT-centr „Donbas-SocProjekt“, 2016 Vernallis, Carol, Herzog, Amya Richardson, John. The Oxford handbook of sound and image in digital media. New York: Oxford University Press, 2013 |