Zavádění formativního hodnocení na 2. stupni základní školy v přírodovědných předmětech
Název práce v češtině: | Zavádění formativního hodnocení na 2. stupni základní školy v přírodovědných předmětech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Embedding formative assessment in ISCED 2 in Science |
Klíčová slova: | formativní hodnocení, přírodovědná předměty, ISCED 2, konstruktivistické pojetí vyučování a učení, zpětná vazba, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení |
Klíčová slova anglicky: | formative assessment, Science, ISCED 2, RWCT, feedback, self-assessment, peer assessment |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.03.2019 |
Datum zadání: | 11.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 04.06.2020 09:30 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Chvál, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je navrhnout možnosti rozvoje formativního hodnocení na 2. stupni ZŠ ve vybraných přírodovědných předmětech, ověřit je v praxi a reflektovat jejich účinnost.
V teoretické části se autorka bude zabývat tématem formativního hodnocení (přístup, metody, techniky a nástroje formativního hodnocení; assessment of/for/as learning), konstruktivistickému pojetí vyučování a učení; charakteristice přírodovědných předmětů a charakteristice žáků staršího školního věku ve vztahu k tématu diplomové práce. V empirické části navrhne autorka na základě nastudované literatury možnosti rozvoje formativního hodnocení na 2. stupni ZŠ ve vybraných přírodovědných předmětech. Dále je ověří v praxi (po dobu 3 měsíců) a bude reflektovat, na základě sběru dat a jejich analýzy, jejich účinnost. |
Seznam odborné literatury |
Základní studijní literatura
Bell, B., & Cowie, B. (2001). The characteristics of formative assessment in science education. Science Education, 85(5), 536–553. Clarke, S. (2005). Formative assessment in the secondary classroom. London: Hodder Murray. Cowie, B., & Bell, B. (1999). A model of formative assessment in science education. Assessment In Education: Principles, Policy & Practice, 6(1), 101–116. Košťálová, H., & Straková, J. (2008). Hodnocení. Důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV. Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál. Nezvalová, D. (2010). Autentické hodnocení v konstruktivistické třídě. In D. Nezvalová (Ed.), Inovace v přírodovědném vzdělávání (s. 33–54). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Dostupné z http://zvyp.upol.cz/publikace/nezvalova1.pdf Rokos L., Zavodska R., Petr J., Papacek M. Formative assessment methods in biology education: pedagogical study at primary school in the Czech. Dostupné z: https://cyberleninka.ru/article/n/formative-assessment-methods-in-biology-education-pedagogical-study-at-primary-school-in-the-czech-republic ROKOS L., ZÁVODSKÁ R., 2015: Formative Assessment and Other Assessment Methods in Biology Education and Pre-service Biology Teacher Training in the Czech Republic. International Journal of Assessment and Evaluation, 23(2), s. 17-27 ROKOS, L. & VOMÁČKOVÁ, V. (2017). Hodnocení efektivity badatelsky orientovaného vyučování v laboratorních pracích při výuce fyziologie člověka na základní škole a nižším stupni gymnázia, Scientia in Educatione, 8(1), 1–14. Rokos, L. (2017). Hodnocení badatelsky orientované výuky biologie. Dizertační práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 74 s. Ruiz-Primo, M. A., & Furtak, E. M. (2006). Informal formative assessment and scientific inquiry: Exploring teachers’ practices and student learning. Educational Assessment, 11(3–4), 205–235. SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9. STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6. WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, 2016. ISBN 978-80-906082-7-6. ŽLÁBKOVÁ, I. & ROKOS, L. (2013). Pohledy na formativní a sumativní hodnocení žáka v českých publikacích. Pedagogika, LXIII(3), 328 – 354. Literatura k vývojové psychologii: Vágnerová, Říčan, Mertin atd. Další doporučená literatura k tématu hodnocení: Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy Skalková, J. Obecná didaktika Chvál, M., Novotná, J. Pedagogický rozvoj školy Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele Petty, G. Moderní vyučování Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole Starý, K. a kol. Učitelé učitelů Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika Hansen Čechová, B. Nápady pro rozvoj hodnocení klíčových kompetencí žáků Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika ve škole Lukášová, H. (Ed.) Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení Projekt ASSISST-ME: https://assistme.ku.dk/resources-pdfs/2014_-_CAPV_Olomouc__CZE_-_poster__Stuchlikova_et_al._.pdf; https://assistme.ku.dk/resources-pdfs/2016_-_CAPV_symposium_Ceske_Budejovice__CZE__Stuchlikova_et_al._.pdf |
Předběžná náplň práce |
Psychologické a pedagogické předpoklady formativního hodnocení, zdravé klima ve třídě, kooperativní učení, skupinová práce, schopnost přemýšlet o svém učení - metakognice |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
psychological and pedagogical prerequisites for formative assessment, healthy climate in the class, cooperative learning, group work, ability to think about learning - metacognition |