Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výuka principů počítačů v pre-terciálním vzdělávání
Název práce v češtině: Výuka principů počítačů v pre-terciálním vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Teaching principles of computers in pre-tertiary education
Klíčová slova: principy počítačů; internet; pre-terciální výuka informatiky; pre-koncepce; intervenční studie
Klíčová slova anglicky: principles of computers; internet; pre-tertiary computing education; pre-conceptions; intervention study
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce:
Ústav: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Řešitel:
Zásady pro vypracování
Informatika v pre-terciálním vzdělávání zažívá renesanci. V mnoha zemích jsou aktualizována kurikula s akcentem na výuku digitální gramotnosti a programování. Obecně se však málo pozornosti věnuje tématu fungování počítačů a internetu. Neví se téměř nic o tom, jaké znalosti si o těchto tématech děti a adolescenti přináší z domova; neví se, jak problematiku srozumitelně učit pro průměrně nadané studenty. Předmětem výzkumu je poznatky v této oblasti rozšířit ve dvou rovinách: A) provést sondu mezi dětmi a adolescenty o jejich znalostech (hlavní výzkumnou metodou bude polo-strukturovaný rozhovor) a B) prozkoumat možnost vyučovat cílovou skupinu této problematice prostřednictvím animací (hlavní metodou bude pre-post intervenční či experimentální studie provedená ve spolupráci s dětským kanálem České Televize (ČT :D), který vytváří pro výuku animované materiály).
Seznam odborné literatury
Balanskat, A., & Engelhardt, K. (2014). Computing our Future: Computer Programming and Coding-Priorities, School Curricula and Initiatives Across Europe: European Schoolnet.

Brinda, T., & Terjung, T. (2017). A database is like a dresser with lots of sorted drawers: Secondary school learners’ conceptions of relational databases. In E. Barendsen & P. Hubwieser (Eds.), Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education (pp. 39-48): ACM.

Carey, S. (2009). The Origin of Concepts: Oxford University Press.

Crusoe, D. (2016). Data Literacy defined pro populo: To read this article, please provide a little information. The Journal of Community Informatics, 12(3). Retrieved from: http://ci-journal.org/index.php/ ciej/article/view/1290 (4 Feb 2019)

Dinet, J., & Kitajima, M. (2011). Draw me the Web: impact of mental model of the web on information search performance of young users. Paper presented at the 23rd Conference on l'Interaction Homme-Machine.

DiSessa, A. A. (2014). A history of conceptual change research: Threads and fault lines. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge Handbook of the Learning Sciences: Second Edition (pp. 88-108): Cambridge University Press.

Gander, W., Petit, A., Berry, G., Demo, B., Vahrenhold, J., McGettrick, A., . . . Ghezzi, C. (2013). Informatics education: Europe cannot afford to miss the boat. Report of the Joint Informatics Europe & ACM Europe Working Group on Informatics Education.

Glynn, S. M. (1991). Explaining science concepts: A teaching-with-analogies model. In S. M. Glynn, R. H. Yeany, & B. K. Britton (Eds.), The Psychology of Learning Science (pp. 219-240): Lawrence Erlbaum Associates.

Guzdial, M. (2015). Learner-centered Design of Computing Education: Research on Computing for Everyone: Morgan & Claypool Publishers.

Mayer, R. E. (1979). A psychology of learning BASIC. Communications of the ACM, 22(11), 589-593.

Mayer, R. E. (1993). The instructive metaphor: Metaphoric aids to students’ understanding of science. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and Thought (pp. 561-578): Cambridge University Press.

McCartney, R., & Tenenberg, J. (2014). Special Issue on Computing Education in (K-12) Schools. ACM Transactions on Computing Education (TOCE), 14(2).

Rücker, M. T., & Pinkwart, N. (2016). Review and discussion of children’s conceptions of computers. Journal of Science Education and Technology, 25(2), 274-283.

Sorva, J. (2013). Notional machines and introductory programming education. ACM Transactions on Computing Education (TOCE), 13(2), Art. 8, 31 pages.

The Royal Society (2012). Shut Down Or Restart?: The Way Forward for Computing in UK Schools. On-line document. Retrieved from https://royalsociety.org/topics-policy/projects/computing-in-schools/report/ (4 Feb 2019)

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.

Zuboff, S. (2015). Big other: surveillance capitalism and the prospects of an information civilization. Journal of Information Technology, 30(1), 75-89.
Předběžná náplň práce
Informatika v pre-terciálním vzdělávání zažívá renesanci. V mnoha zemích jsou aktualizována kurikula s akcentem na výuku digitální gramotnosti a programování. Obecně se však málo pozornosti věnuje tématu fungování počítačů a internetu. Neví se téměř nic o tom, jaké znalosti si o těchto tématech děti a adolescenti přináší z domova; neví se, jak problematiku srozumitelně učit pro průměrně nadané studenty. Předmětem výzkumu je poznatky v této oblasti rozšířit ve dvou rovinách: A) provést sondu mezi dětmi a adolescenty o jejich znalostech (hlavní výzkumnou metodou bude polo-strukturovaný rozhovor) a B) prozkoumat možnost vyučovat cílovou skupinu této problematice prostřednictvím animací (hlavní metodou bude pre-post intervenční či experimentální studie provedená ve spolupráci s dětským kanálem České Televize (ČT :D), který vytváří pro výuku animované materiály).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK