Optimization Techniques in Computer Graphics and Appearance Fabrication
Název práce v češtině: | Optimalizační techniky v počítačové grafice a výrobě vzhledu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Optimization Techniques in Computer Graphics and Appearance Fabrication |
Klíčová slova: | neuronové sítě|hluboké učení|automatická diferenciace|inverzní vykreslování|diferencovatelné vykreslování|digitální dvojče|plnobarevný 3D tisk|tryskání materiálu|objemové vykreslování|osvětlení založené na obrazu|mapa prostředí|mraky |
Klíčová slova anglicky: | neural networks|deep learning|automatic differentiation|inverse rendering|differentiable rendering|digital twin|full-color 3D printing|material jetting|volumetric rendering|image-based lighting|environment map|clouds |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI) |
Vedoucí / školitel: | prof. Dr. techn. Alexander Wilkie |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.10.2019 |
Datum zadání: | 04.10.2019 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.10.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 19.09.2023 11:40 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2023 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 01.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.09.2023 |
Oponenti: | Marc Stamminger |
Hendrik Lensch | |
Zásady pro vypracování |
Just like the arrival of desktop publishing (DTP) revolutionized the way 2D documents are designed, exchanged and turned into physical prints, we are now entering a comparable revolution: that of manufacturing physical 3D objects. Indeed, the last decade has witnessed a tremendous progress in the area of additive manufacturing (3D printing). However, the algorithmic and software capabilities in 3D printing are lagging behind the fast-paced progress in terms of hardware. Specifically, for a faithful reproduction of the printed objects’ appearance, we need to attain understanding and control of the resultant object color, translucency, and other visual attributes. The main objective of dissertation project is therefore to contribute fundamental building blocks towards the above goal; that is, to enable a qualitative and quantitative reproduction of 3D objects’ appearance. The research results should contribute to the ability of 3D printers to faithfully and predictably replicate any given virtual object and, in the long term, lead the way to the concept of “desktop WYSIWYG manufacturing”. |
Seznam odborné literatury |
Oskar Elek, Denis Sumin, Ran Zhang, Tim Weyrich, Karol Myszkowski, Bernd Bickel, Alexander Wilkie, and Jaroslav Křivánek
Scattering-aware Texture Reproduction for 3D Printing ACM Transactions on Graphics (Proceedings of SIGGRAPH Asia), 36(6), 2017 |