Sociální klima třídy v 1. ročníku základní školy
Název práce v češtině: | Sociální klima třídy v 1. ročníku základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Social class climate in the first grade of the primary school |
Klíčová slova: | vstup dítěte do školy, 1. ročník, klima třídy, ovlivňování klimatu, osobnostní a sociální výchova, akční učitelský výzkum, začínající učitel, sebereflexe |
Klíčová slova anglicky: | child at the school begining, first grade, class climate, influencing the climate, personal and social education, teacher's action research, novice teacher, self-reflection |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.02.2019 |
Datum zadání: | 19.02.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 03.06.2020 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.04.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Klára Vondřičková |
Seznam odborné literatury |
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9 HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6 VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1 BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3 FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4463-6 |
Předběžná náplň práce |
Jádrem práce bude akční učitelský výzkum v 1. pololetí v 1.třídě z ZŠ. Východiskem výzkumu bude situace, kdy se začínající učitel stává třídním učitelem třídy 1.ročníku. Čelí motivující, ale náročné výzvě vytvořit již od počátku školní docházky pro žáky ve své třídě příznivé sociální klima, které by podpořilo jejich adaptaci na novou roli žáka a rozvoj jejich sociálních dovedností. Akční výzkum bude prezentován jako řada akcí a reflexí vycházejících z konfrontace praktické zkušenosti s teoretickými poznatky z oblasti vývojové psychologie dítěte, problematiky skupinové dynamiky a třídního klimatu, didaktiky osobnostní a sociální výchovy atd.
|