Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role sestry ve farmakoterapeutickém týmu
Název práce v češtině: Role sestry ve farmakoterapeutickém týmu
Název v anglickém jazyce: The role of nurse in the pharmacotherapy team
Klíčová slova: zdravotní sestra, kompetence, léčivý přípravek, preskripce, podávání léčivých přípravků, role sestry
Klíčová slova anglicky: nurse, competence, medicines/drug , prescription/prescribing, administration of medicinal products, role of the nurse
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (11-00250)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jana Heczková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 13.02.2019
Datum zadání: 13.02.2019
Datum a čas obhajoby: 23.06.2020 13:15
Místo konání obhajoby: Studničkova 7, Praha 2
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (B01602)
Oponenti: Mgr. Lenka Jeřábková, MBA, MHA
 
 
 
Zásady pro vypracování
Student se řídí pokyny pro vypracování diplomové práce ÚTPO a Opatřením děkana a tajemnice č. 10/2010 Pravidly pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací.
Seznam odborné literatury
1. ABUZOUR, A. S., LEWIS, P.L., TULLY, M.P. A qualitative study exploring how pharmacist and nurse independent prescribers make clinical decisions. J Adv Nurs. 2018;74:65–74. DOI: 10.1111/jan.13375.

2. ABUZOUR, A. S., LEWIS, P.L., TULLY, M.P. Practice makes perfect: A systematic review of the expertise development of pharmacist and nurse independent prescribers in the United Kingdom.Volume 14, Issue 1, January 2018, Pages 6-17. DOI:10.1016/j.sapharm.2017.02.002

3. AFSETH, J.D., PATERSON, R.E. The views of non-medical prescribing students and medical mentors on interprofessional competency assessment – A qualitative exploration. Nurse Education Today 52 (2017) 103–108. DOI:10.1016/j.nedt.2017.02.022

4. COPE, L. C., ABUZOUR, A.S., TULLY, M. P. Nonmedical prescribing: where are we now? Ther Adv Drug Saf 2016, Vol. 7(4) 165–172 DOI: 10.1177/2042098616646726.

5. DILLES, T., VAN ROMPAY, B., VAN BORTEL, L., ELSEVIERS, M. Nurses' practices in pharmacotherapy and their association with educational level. JAdv Nurs. 2010 May;66(5):1072-9. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2010.05268.x

6. DILLES, T., VAN ROMPAY, B., VAN BORTEL, L., STICHELE, R.R. Barriers for nurses to safe medication management in nursing homes.J Nurs Scholarsh. 2011 Jun;43(2):171-80. DOI: 10.1111/j.1547-5069.2011.01386.x

7. EGER, L., EGEROVÁ, D. Základy metodologie výzkumu. 2. přepracované a rozšířené vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.

8. FAEDA, M.S., PERROCA, M.G. Conformity of nurse prescribing to care needs: nurses’ understanding. Rev Bras Enferm 2017;70(2):400-6. DOI:10.1590/0034-7167-2016-0107.

9. FONG, J., BUCKLE, T., CASHIN, A., PONT, L. Nurse practitioner prescribing in Australia: A comprehensive literature review. Australian Critical Care 30 (2017) 252–259. DOI:10.1016/j.aucc.2016.11.003.

10. GRAHAM-CLARKE, E., RUSHTON, A., NOBLET, T., MARRIOTT, J. Facilitators and barriers to non-medical prescribing – A systematic review and thematic synthesis. A systematic review and thematic synthesis. PLoS ONE 13(4). DOI:10.1371/journal.pone.0196471.

11. HECZKOVÁ, J. Kompetence sester při podávání léčivých přípravků na pracovištích intenzivní péče. Č. Budějovice, 2018. disertační práce (Ph.D.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích: Zdravotně sociální fakulta. Dostupné z:https://theses.cz/

12. HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.

13. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.

14. HOPIA, H., KARHUNEN, A. and HEIKKIL, J. Growth of nurse prescribing competence: facilitators and barriers during education. Journal of Clinical Nursing, 26, 3164–3173, DOI: 10.1111/jocn.13665.

15. KHALIL, H., BELL, B., CHAMBERS, H., SHEIKH, A., AVERY, A. J. Professional, structural and organisational inventions in primary care for reduscting medication errors. EBM Reviews - Cochrane Database of Systematic Reviews 10, 2017. Dostupné z:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28977687

16. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. Sestra. ISBN 978-80-247-2713-4.4

17. LAURANT, M., VAN DER BIEZEN, M., WIJERS, N., WATANANIRUN, K., KONTOPANTELIS, E., VAN VUGHT, J.A.H. Nurses as substitutes for doctors in primary care. Cochrane Database of Systematic Reviews 2019, Volume (2), 2019. Dostupné z:https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD001271.pub3/full

18. LUNE, H., BERG, B.L. Qualitative Research Methods for the Social Sciences. London: Pearson education limited, 2017. 256 p. ISBN 978-12-9216-4397.

19. MARC ́, M., BARTOSIEWICZ, A., BURZYNSKA, J., BINKOWSKA-BURY, M., JANUSZEWICZ, P. The quality of life and readiness of Polish nurses to take new competences of drug prescribing. Medicine (2018) 97:36. DOI:10.1097/MD.0000000000012129

20. NAUGHTON, C., HAYES, N. Deprescribing in older adults: a new concept for nurses in administering medicines and as prescribers of medicine. Eur J Hosp Pharm 2017;24:47–50. DOI:10.1136/ejhpharm-2016-000908.

21. NUTTALL, D. Nurse prescribing in primary care: a metasynthesis of the literature. Primary Health Care Research & Development 2018; 19: 7–22. DOI:10.1017/S1463423617000500.

22. OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4200-0.

23. PATERSON, R. E., REDMAN, S.G., UNWIN, R., McELHINNEY, E., MACPHEE, M., DOWNER, F. Non-medical prescribing assessment e An evaluation of a nationally agreed multi method approach. Nurse Education in Practice 16 (2016) 280-286. DOI:10.1016/j.nepr.2015.10.008

24. REEVES, S., PELONE, F., HARRISON, R., GOLDMAN, J., ZWARENSTEIN, M. Interprofessional collaboration to improve professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews. 8, 2018. Dostupné z:https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD000072.pub3/full

25. ROMERO-COLLADO, A., RAURELL-TORREDA, M., DEL OLMO ZABALETA, E., RASCON-HERNAN, C. , HOMS-ROMERO, E. Nurse prescribing in Spain: The law and the curriculum.Nurs Health Sci. 2017 Sep;19(3):373-380. DOI: 10.1111/nhs.12355.

26. SHALVIRI, G., MOHEBBI, N., MIRBAHA, F., MAJDZADEH, R., YAZDIZADEH, B., GHOLAMI, K. Improving adverse drug event reporting by health care professional. Cochrane Database of Systematic Reviews. 3, 2017. Dostupné z:https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD012594/full

27. VONDRÁČEK, L. Právní předpisy nejen pro hlavní, vrchní, staniční sestry. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1198-2.

28. WEEKS, G., GEORGE, J., MACLURE, K., STEWARD, D. Non-medical prescribing versus medical prescribing for acute and chronic disease management in primary and secondary care. Cochrane Database of Systematic Reviews 2016, Issue 11. Art. No.: CD011227. DOI:10.1002/14651858.CD011227.
Předběžná náplň práce
.Úvod do problematiky a význam tématu: Kompetence zdravotních sester je neustále diskutovaným tématem již od dob vzniku tohoto povolání. Dnes jsou napříč světem rozdílné postoje k roli sestry a k jejím kompetencím. Například zdravotní sestry ve Velké Británii jsou již dnes kompetentní k předepisování některých léků (Abuzour et al., 2018), což je v České republice doposud nemyslitelné.
Avšak příprava a podávání léků je základem ošetřovatelské praxe a je tedy více než vhodné zapojovat sestry do farmakoterapie. (Dilles et al., 2010)
Kompetence zdravotních sester v České republice jsou jasně stanoveny vyhláškou č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
Cíl práce a výzkumné otázky: Cílem výzkumného šetření je analyzovat současnou situaci z pohledů expertů daného oboru a vytvořit SWOT analýzu ze zjištěných informací.
Metodologie (metoda, výzkumný vzorek): Ke spolupráci jsou osloveni ‚experti‘ v oblasti ošetřovatelství. Sběr dat proběhne formou osobního rozhovoru s jasně stanovenými body k tomuto tématu. Předpokládaná délka rozhovoru je 45 až 60 minut. Sběr dat bude ukončen po dosažení teoretické saturace.
Předpokládaná implementace: Práce může sloužit k nastínění situace v České republice, jako nástroj při přípravách dalších změn a úprav ve vzdělávání a kompetencích zdravotních sester. Výsledky tohoto šetření budou také použity v projektu DeMoPhac, který vznikl při univerzitě v Antverpách, jako celoevropský projekt, pro zmapování situace v jednotlivých zemích a jejich případné sjednocení.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Background: The competence of nurses has been a constantly discussed topic since the beginning of this profession. Today, there are different attitudes to the role of the nurse and to her competences across the world. For example, UK nurses are already competent to prescribe some drugs today (Abuzour et al., 2018), which is unthinkable in the Czech Republic so far. However, the preparation and administration of drugs is the basis of nursing practice and is therefore more than appropriate to involve nurses in pharmacotherapy. (Dilles et al., 2010)
The competence of nurses in the Czech Republic is clearly set out in Decree No. 55/2011 Coll., On the activities of health care professionals and other professionals.
Aim and research questions: The aim of the research is to analyze the current situation from the perspective of experts in the field and to create a SWOT analysis from the information found.
Methods: “Experts” in the field of nursing are addressed for cooperation. Data collection will take the form of a personal interview with clearly defined points on the subject.
The expected length of the interview is 45 to 60 minutes. Data collection will be terminated when theoretical saturation is reached.
Implementation: The work can serve to outline the situation in the Czech Republic, as a tool in the preparation of further changes and adjustments in the education and competence of nurses. The results of this survey will also be used in the project DeMoPhac, which originated at the University of Antwerp, as a european project to map the situation in individual countries and their eventual unification.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK