V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
Senioři v době fake news
Název práce v češtině: | Senioři v době fake news |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The elderly in the age of fake news |
Klíčová slova: | fake news|dezinformace|senioři|stárnutí|postpravda|kognitivní zkreslení |
Klíčová slova anglicky: | fake news|desinformation|elderly|aging|post truth|cognitive bias |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Josef Šlerka, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.01.2019 |
Datum zadání: | 30.01.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2020 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Fake news (falešné zprávy) se díky internetu a novým technologiím šíří čím dál více. Jednou z nejohroženějších skupin, která tyto zprávy konzumuje i šíří, jsou senioři.
Práce má za cíl prozkoumat úroveň mediální gramotnosti seniorů a zjistit, jaké znaky fake news ovlivňují schopnost seniorů rozpoznat falešnou zprávu (zjm. na internetu). Teoretická část práce bude věnována jednak popisu současného stavu mediální gramotnosti seniorů v České republice v kontextu realizovaných výzkumů, dále kritické definici pojmu fake news a v neposlední řadě vytyčení si principů pro rozpoznávání falešných či zkreslených zpráv. V praktické části bude formou kvalitativního výzkumu pomocí polostrukturovaných rozhovorů se seniory prozkoumáno, jaké znaky fake news dokáží odhalit a podle čeho se rozhodují, zda je zpráva důvěryhodná, nebo falešná či zkreslená. Na základě vymezení těchto principů vznikne v praktické části práce test se sadou pravdivých a falešných zpráv, který bude mít za cíl ověřit schopnost či mechanismus pro odhalování fake news u seniorů. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
COOKE, Nicole A. Fake news and alternative facts: information literacy in a post-truth era. Chicago: ALA Editions, an imprint of the American Library Association, 2018. ISBN 978-0838916360.
Kopecký, Kamil & René, Szotkowski & Kožíšek, Martin & Kasáčková, Jana. 2018. Starci na netu: Výzkumná zpráva 2018. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/322952708_Starci_na_netu_2018 MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST OHROŽENÝCH SKUPIN: SENIOŘI, ETNICKÉ A NÁRODNOSTNÍ MENŠINY A VYBRANÉ ASPEKTY MEDIÁLNÍ GRAMOTNOSTI. 2016. Závěrečná zpráva ze sociologického průzkumu pro Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. Dostupné z:https://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2016-medialni_gramotnost_FINAL.pdf Jirák, Jan & Nečas, Vlastimil & Šťastná, Lucie & Zezulkova, Marketa. 2016. Studie mediální gramotnosti ČR: Mediální gramotnost osob starších 15 let. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/310604146_Studie_medialni_gramotnosti_CR_Medialni_gramotnost_osob_starsich_15_let_Study_of_media_literacy_in_the_Czech_Republic_Media_literacy_of_people_above_15 Petranová, Dana. 2014. Úroveň mediálnej gramotnosti slovenských seniorov. Communication Today, vol. 5, no. 1, pp. 70–85. Dostupné z:https://www.communicationtoday.sk/download/1/2014/Petranova%20-%20CT%201-2014.pdf |