Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Informelní projevy v díle vybraných českých umělkyň
Název práce v češtině: Informelní projevy v díle vybraných českých umělkyň
Název v anglickém jazyce: Informel expressions in the work of selected Czech female artists
Klíčová slova: informel, umělkyně, umění 20. století, Zorka Ságlová, Ludmila Padrtová, Pavla Mautnerová, Eva Janošková, Dana Puchnarová, Emila Medková , Eva Kmentová
Klíčová slova anglicky: informel, female artists, Art of 20th Century, Zorka Ságlová, Ludmila Padrtová, Pavla Mautnerová, Eva Janošková, Dana Puchnarová, Emila Medková , Eva Kmentová
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Vladimír Czumalo, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.01.2019
Datum zadání: 21.01.2019
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.02.2019
Datum a čas obhajoby: 19.06.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2019
Datum odevzdání tištěné podoby:07.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2019
Oponenti: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Přehled literatury
3. Český informel a jeho specifika v uměleckém, kulturním a kulturněpolitickém kontextu
4. Postavení žen-umělkyň v 50. a 60. letech v Československu
5. Profily vybraných umělkyň
1. Zorka Ságlová
2. Ludmila Padrtová
3. Pavla Mautnerová
4. Eva Janošková
5. Dana Puchnarová
6. Emila Medková
7. Eva Kmentová
6. Typologie pojetí informelu v díle vybraných umělkyň
7. Závěr
8. Seznam literatury
9. Obrazová příloha
10. Seznam vyobrazení
Seznam odborné literatury
Marie BERGMANOVÁ/ Marie KLIMEŠOVÁ: Jiří Kolář sběratel. Praha 2001
České umění 1938 – 1989 (programy, kritické texty, dokumenty). Praha 2001
Eva Janošková. Kresby, grafika, objekty 1954 – 2004. (kat. výst.)
Exotismy ve výtvarném umění XX. století v Čechách a na Moravě. Praha 2007.
Helena HRDLIČKOVÁ (ed.): Šedá cihla 78/1991 – Šedá cihla 66/1994. Klatovy 1991 – 1994
Tereza HRUŠKOVÁ: Eva Kmentová a tělesný otisk v umění šedesátých a sedmdesátých let (bakalářská práce na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze). Praha 2014
Jindřich CHALUPECKÝ/ Jiří ŠETLÍK (ed.): Eva Kmentová. In memoriam. Sborník k poctě Evy Kmentové (1928 –1980). Praha 1982
Marie JUDLOVÁ (ed.): Česká kultura na přelomu 50. a 60. let. Kolokvium konané Galerií hl. města Prahy u příležitosti retrospektivy Jiřího Balcara. Dům U kamenného zvonu 22.-23. června 1988. Praha 1992
Marie JUDLOVÁ (ed.): Ohniska znovuzrození: České umění 1956 – 1963. Praha 1994
Marie KLIMEŠOVÁ: Od informelu k figuře. Sbírka Galerie Dolmen. Praha 2013
Jiří KNAPÍK: V zajetí moci. Kulturní politika, její systém a aktéři 1948 – 1956. Praha 2006
Alexej KUSÁK: Kultura a politika v Československu 1945 – 1956. Praha 1998
Mahulena NEŠLEHOVÁ: Český informel. Průkopníci abstrakce z let 1957 – 1964. (kat. výst.). Praha 1991
Mahulena NEŠLEHOVÁ: Český informel (Podoba českého informelu, Antonín Tomalík) (kat. výst.). Praha 1991
Mahulena NEŠLEHOVÁ (ed.): Pavla Mautnerová. Robert Piesen. Klatovy 1996
Mahulena NEŠLEHOVÁ: Poselství nového výrazu. Pojetí informelu v českém umění 50. a první poloviny 60. let. Praha 1997
Nová encyklopedie českého výtvarného umění I, Academia, Praha 1995.
Zdeněk PRIMUS: Umění je abstrakce. Česká vizuální kultura 60. let. Praha 2003
Příliš mnoho zubů: české a slovenské umění šedesátých let ze sbírek Galerie Zlatá husa a Musea Kampa. Praha 2017
Karel SRP: Emila Medková. Praha 2005
Vlastimil TETIVA: Dana Puchnarová, obrazy, grafika, kresby, objekty, výběr z let 1959 – 1989 (kat. výst.). Hluboká nad Vltavou 1990
Vlastimil TETIVA: České umění XX. Století: 1940 – 1970. Hluboká nad Vltavou 2006
Předběžná náplň práce
Studentka zpracuje jako bakalářskou práci studii, v níž se zaměří na tvorbu vybraných výtvarnic v stylovém médiu českého informelu. V úvodní kapitole exponuje český informel jednak ve vývojových souvislostech, jednak v kontextu uměleckém, kulturním a kulturně politickém. Stanoví jeho charakteristiky a připraví rámec pro jádro práce, v němž uvede informel do souvislosti s výrazným prosazováním žen-umělkyň v daném období. V následující kapitole představí formou stručných medailonů sedm vybraných výtvarnic. Srovnávací analýzu jejich informelních projevů shrne v závěrečné kapitole v typologii pojetí informelu, jež se v díle zvolených umělkyň projevují, a pokusí se argumentovaně odpovědět na otázky, proč se informelu věnovaly právě vybrané umělkyně.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The student will write the bachelor thesis as a study focused on artworks of selected female artists, who worked in the style of the Czech informel. In the introductory chapter she will expose Czech informel first in the development context and second in the artistic, cultural and culturepolitical context. She will also set major characteristics of informel and prepare a framework for the main topic of the work, in which she will inform about the significant promotion of female artists in particular time period. In the following chapters, she will briefly present the selection of seven female artists. She will also try to answer the question why did chosen artists prefered rather informel than any other artistic style for their work.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK