Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problémy ve výuce první pomoci z pohledu českých pedagogů
Název práce v češtině: Problémy ve výuce první pomoci z pohledu českých pedagogů
Název v anglickém jazyce: The Problems of First Aid Teaching in Czech Schools from the Teachers Perspective
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radim Kuba
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.11.2022
Datum zadání: 09.11.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.02.2023
Zásady pro vypracování
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II.

a) Doporučené předměty ze SIS:
• MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní
• MB180C50Z První pomoc - simulace zimní
• MB180C50L První pomoc - simulace letní
• MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole
• MB180C48 Komplexní krizová komunikace

b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV:
• Didaktika první pomoci I
• Didaktika první pomoci II
• Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci

(více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu)
Předběžná náplň práce
První pomoc je nedílnou součástí procesu záchrany života. Povinnost jejího poskytnutí vychází i z platných zákonů České republiky. Všichni občané by tedy měli být schopni první pomoc v případě potřeby poskytnout. Z toho důvodu je její výuka zakotvena v Rámcových vzdělávacích programech. Díky tomu by měl každý žák v průběhu své školní docházky získat potřebné kompetence v poskytování první pomoci. Přesto se však můžeme setkat s tím, že se na některých školách první pomoc neučí nebo se učí jen nedostatečně. Cílem projektu je zjistit, co je důvodem nedostatečné výuky a jaké jsou podle českých pedagogů hlavní faktory bránící jim v realizaci kvalitní výuky první pomoci. Projekt bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. Využit bude dotazník zaměřený na zjištění stavu výuky první pomoci na českých školách a dále na zjištění hlavních problémů, které se podle pedagogů ve výuce nejčastěji vyskytují. V České republice chybějí studie zabývající se touto problematikou. Veškerá data, na kterých tento projekt zakládá svůj teoretický základ pocházejí ze zahraničních studií. Navrhovaný výzkum by tedy mohl významně přispět ke zkvalitnění výuky první pomoci na základních a středních školách.
Projekt bude navazovat na naše předchozí výzkumy a zkušenosti s výukou a poskytováním první pomoci. Publikace a další výstupy z projektu mohou poskytnout kvalitní vědecké podklady využitelné pro pedagogy (např. náměty pro úpravy učebnic či didaktických postupů při výuce první pomoci).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK