Nahé figury v díle Hieronyma Bosche a způsob jejich ztvárnění
Název práce v češtině: | Nahé figury v díle Hieronyma Bosche a způsob jejich ztvárnění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The naked figures in Hieronymus Bosch´s artworks and their forms |
Klíčová slova: | Bosch, peklo, ráj, zahrada, nahé figury, hřích |
Klíčová slova anglicky: | Bosch, Hell, Paradise, garden, naked figures, sin |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.12.2018 |
Datum zadání: | 14.12.2018 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.01.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.04.2019 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 07.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2019 |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Úvod
1. Literatura 1. 1. Dobové záznamy 2. Život Hieronyma Bosche 3. Nahé figury v díle Hieronyma Bosche a způsob jejich ztvárnění 3. 1. Náměty a inspirace umělce 3.2. Chápání nahého těla jako námětu pro uměleckou tvorbu 4. Nahé figury v konkrétních dílech Závěr Seznam použitých zkratek Seznam literatury Přílohy |
Seznam odborné literatury |
Bible: překlad 21. století včetně Deuterokanonických knih. Praha 2015
BOSING 2010 — Walter BOSING: Hieronymus Bosch. Kolem 1450–1516. Mezi nebem a peklem. Praha 2010 BUZZATI/CINOTTI 1992 — Dino BUZZATI / Mia CINOTTI: Hieronymus Bosch. Praha 1992 CUTTLER 2012 — Charles CUTTLER: Northern painting. From Pucelle to Bruege. Fourteenth, fifteenth, and sixteenth centuries. New York 2012 GIBSON 1973 — Walter S. GIBSON: Hieronymus Bosch. Londýn 1973 GLUM 2007 — Peter GLUM: The key to Bosch's "Garden of Earthly Delights" found in allegorical Bible interpretation. Tokyo 2007 GRYGAR 2014 — Mojmír GRYGAR: Hieronymus Bosch. Zbožný pohan? Vysoké Mýto 2014 GUEVARA 1788 — Felipe de GUEVARA: Comentarios de la pintura. Madrid 1788 HRDLIČKA 2007 — Josef HRDLIČKA: Hieronymus Bosch. Praha 2007 ILSINK/KOLDEWEIJ 2016 — Matthijs ILSINK / Jos KOLDEWEIJ: Hironymus Bosch. Vision of Genius. ´s Hertogenbosch 2016 LAMPSONIUS 1572 — Dominicus LAMPSONIUS: Pictorum aliquot celebrium Germaniae inferioris effigies. Antverpy 1572 MANDER 1604 — Karel van MANDER: Het Schiller-boeck. Harlem 1604 MARIJNISSEN 1972 — Roger MARIJNISSEN: Hieronymus Bosch. Genf 1972 PHILIPP/BRITTNACHER 2008 — Michael PHILIPP / Hans BRITTNACHER: Schrecken und Lust. Die Versuchung des heiligen Antonius von Hieronymus Bosch bis Max Ernst. Eine Ausstellung des Bucerius Kunst Forums 9. Februar bis 18. Mai 2008. Mnichov 2008 REMERT 2013 — Virginia REMBERT: Bosch. 1450–1516. Praha 2013 SCHWARTZ 2016 — Gary SCHWARTZ: Hieronymus Bosch. Cesta do nebe a pekla. Praha 2016 TOLNAY 1965 — Charles de TOLNAY: Hieronymus Bosch. Kritischer Katalog der Werke. Baden1965 VACKOVÁ 2001 — Jarmila VACKOVÁ: Odpovědi obrazů. Mistři starého Nizozemí. Praha 2001 VOLAVKOVÁ 1980 — Hana VOLAVKOVÁ: Hieronymus Bosch. Praha 1980 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce pojednává především o způsobu, kterým Hieronymus Bosch zobrazoval nahé figury ve svém uměleckém díle a dále se zaměřuje na jejich možné inspirační zdroje. V potaz jsou brány základní badatelské studie, které ve svém díle shrnul Dino Buzzati roku 1992. K popisu byla vybrána nejznámější díla větších rozměrů, jako jsou triptychy Zahrada pozemských rozkoší, Fůra sena a také polyptych Vize ze záhrobí. Kromě samotného rozboru uměleckých děl obsahuje práce také dobové záznamy o tvůrci, popis středověké společnosti a jejího pohledu na akt, a v neposlední řadě také historické okolnosti, jež umělcovu tvorbu ovlivnily. Nakonec je zmíněn odkaz, který Hieronymus Bosch předal svým následovníkům a způsob, kterým ho uchopili. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor's thesis deals with the way, how Hieronymus Bosch displayed naked figures in his artwork and furthermore is focused on possible inspiration sources. The most famous research studies, which are mentioned by Dino Buzzati in his book from 1992, are taken into account as well. Bigger sized pieces of art were chosen for the description, for an example The Garden of Earthly Delights, The Haywain Triptych, and Vision of the Hereafter. The thesis contains not only period records about the author, but also the description of the medieval society and its attitude towards naked figures. Last but not least, historical circumstances having affected the Artist's creation are also mentioned. In the end, the most famous followers of Hieronymus Bosch are named, who were inspired and affected by his artwork. |