Rituál – mezi výtvarným a divadelním
Název práce v češtině: | Rituál – mezi výtvarným a divadelním |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ritual –between visual Art and Theatrical drama |
Klíčová slova: | rituál, drama, opera, baroko, rokoko, výtvarná řada, kresba, performance, prostor, čas |
Klíčová slova anglicky: | ritual, drama, opera, baroque, rococo, art series, drawing, performance, space, time |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.12.2018 |
Datum zadání: | 13.12.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.11.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | MgA. Lenka Tsikoliya |
Zásady pro vypracování |
Autor prozkoumá téma rituálu v různých kontextech a jeho podoby napříč historii s důrazem na jeho užití ve výtvarném umění a spojitosti s dramatickým uměním. Zmapuje současné aktuální tendence ve zpracování tohoto tématu ve výtvarném i dramatickém oboru, definuje hlavní umělecké autority. V praktické části práce se autor zaměří na kresbu jako možného média pro zachycení události, rituálu. V Didaktické části práce autor propracuje koncepci jak ve školním prostředí nechat prožít událost, rituál jako prostředek pro uvědomění, či objevení si hodnot a přítomného okamžiku.
|
Seznam odborné literatury |
ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011. Edice VVP AVU. ISBN 978-80-210-5707-4.
VÁCLAVOVÁ, Denisa a Tomáš ŽIŽKA, DVOŘÁK, Jan, ed. Site specific. Praha: Pražská scéna, 2008. Panorama českého alternativního divadla. ISBN 978-80-86102-44-3. BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha: Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-858-8373-2. Viktor Čech: Esej Je ne travaille jamais http://artalk.cz/2014/10/31/potkali-se-na-jevisti/ SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, [2015]. ISBN 978-80-7414-956-6. HOGENOVÁ, Anna a Jana KUKLOVÁ. Médium - pohyb - skutečnost. Praha: Kreace, 2011. ISBN 978-80-902125-8-9. REZEK, Petr. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Praha: Jazzová sekce, [1983]. Jazzpetit. ELIADE, Mircea. Iniciace, rituály, tajné společnosti: mystická zrození. Brno: Computer Press, 2004. Eseje/studie. ISBN 80-722-6901-1. VAN GENNEP, Arnold. Přechodové rituály: systematické studium rituálů. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1374-1. MORGANOVÁ, Pavlína. Procházka akční Prahou: akce, performance, happeningy 1949-1989. Praha: VVP AVU, 2014. ISBN 978-80-87108-54-3. |
Předběžná náplň práce |
Autor se bude zabývat rituálem jakožto prapůvodním zdrojem umění a východiskem pro nalézání spojitostí mezi výtvarným a dramatickým uměním. V teoretické části práce bude sledovat jeho vývoj, jednotlivé druhy rituálu a vztah k modernímu a současnému umění. V praktické části se bude zaobírat možnosti jeho zachycení ve výtvarném umění s důrazem na pohyb a jeho přenesení do kresebné procesové roviny, ale i v širším kontextu, dle východisek předešlého badatelského průzkumu v teoretické části. V didaktické části autor vypracuje způsoby, jak rituál představit žákům s důrazem objevení dramatična ve výtvarném umění, potažmo performance. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The author will deal with the ritual as the original source of art and the starting point for finding connections between artistic and dramatic art. In the theoretical part, will be follow development, individual types of ritual and the relation to modern and contemporary art. In the practical part, will be explore the possibilities of transform in visual arts with an emphasis on movement and transfer to the drawing process level, also in a wider context, according to the bases of the previous research survey in the theoretical part. In the didactic part, the author develops ways to introduce the ritual to students with the emphasis on the emergence of drama in visual arts, or performance. |