Komparace pojetí spolupráce rodiny a mateřské školy v hlavním vzdělávacím proudu a v programu Začít spolu
Název práce v češtině: | Komparace pojetí spolupráce rodiny a mateřské školy v hlavním vzdělávacím proudu a v programu Začít spolu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparison of Family and Kindergarten´s Cooperation in conception of main educational stream and of Step by Step |
Klíčová slova: | rodina a mateřská škola, spolupráce s rodinou, komunikace, Začít spolu |
Klíčová slova anglicky: | family and kindergarten, cooperation with family, communication, Step by Step |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.12.2018 |
Datum zadání: | 12.12.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S210 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Autorka ve své práci porovná přístupy ke spolupráci s rodinou v pojetí mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu a alternativních mateřských škol s programem Začít spolu. V životě předškolního dítěte hrají rodina i mateřská škola významnou roli v jeho vývoji, utváření sebepojetí a nasměrování pro budoucí život, proto je vzájemný partnerský přístup velmi důležitý. Cílem práce je zjistit, do jaké míry se přístupy ke spolupráci rodiny a vzdělávací instituce liší či shodují v závislosti na jejich vzdělávacím programu, jak tuto problematiku vnímají samotní učitelé, jaké jsou optimální formy spolupráce, co očekávají rodiče a zda je forma a rozsah spolupráce kritériem při výběru mateřské školy.
V teoretické části autorka objasní důležitost spolupráce rodiny a mateřské školy pro rozvoj dítěte předškolního věku, možné formy této spolupráce, zásady vyplývající z platného kurikulárního dokumentu, a popíše, jak je tato spolupráce chápána v programu Začít spolu. V praktické části porovná přístupy škol s alternativním programem Začít spolu a běžných mateřských škol ve vybraných částech města Prahy. Informace získá pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami vybraných mateřských škol a dotazníků, k tomuto účelu vytvoří dotazník pro učitele i rodiče. |
Seznam odborné literatury |
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4640-1.
ČAPEK, Robert, Marek LAUERMANN, Irena PŘÍKAZSKÁ, Miroslav VOSMIK a Jan VYHNÁLEK. Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-295-0. GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9 HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3. LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0. Odborná literatura věnující se předškolní pedagogice a dětské psychologii. |
Předběžná náplň práce |
Autorka ve své práci porovnává přístupy ke spolupráci s rodinou v pojetí mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu a alternativních mateřských škol s programem Začít spolu. Cílem práce je zjistit, do jaké míry se formy a intenzita komunikace a spolupráce liší či shodují v závislosti na vzdělávacím programu, a identifikovat silné a slabé stránky vzájemné komunikace.
V teoretické části autorka nastiňuje důležitost spolupráce rodiny a mateřské školy pro rozvoj dítěte předškolního věku, možné formy této spolupráce, zásady vyplývající z platných právních předpisů a kurikulárních dokumentů a popisuje, jak je tato spolupráce chápána v programu Začít spolu. V praktické části porovnává přístupy mateřských škol s alternativním programem Začít spolu a mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu ve vybraných částech města Prahy. Toto porovnání vychází z údajů získaných metodou dotazníkového šetření prostřednictvím polostrukturovaných dotazníků pro učitele a rodiče. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The author compares approaches to co-operation with the family as applied in mainstream kindergartens and alternative kindergartens with the Step by Step programme. The thesis aims to determine the extent to which the forms and intensity of communication and co-operation between family and kindergarten differ depending on the kindergarten’s educational programme, and identify the strengths and weaknesses of mutual communication.
In the theoretical section, the author outlines the importance of co-operation between family and kindergarten for the development of preschool children, the possible forms of such co-operation and the rules laid down by applicable legal regulations and curricular documents, and describes how this co-operation is understood in the Step by Step programme. The practical section compares the approaches of Prague-based kindergartens with the Step by Step alternative programme and mainstream kindergartens. The comparison is based on data obtained through a questionnaire survey using semi-structured questionnaires for teachers and parents. |