Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přístup k mateřství u studentek vysokých škol
Název práce v češtině: Přístup k mateřství u studentek vysokých škol
Název v anglickém jazyce: Attitude to motherhood of university students
Klíčová slova: Mladá dospělost, mateřství, studentky vysokých škol, plánování rodičovství
Klíčová slova anglicky: Young adulthood, motherhood, university students, planning parenthood
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 12.11.2018
Datum zadání: 12.11.2018
Datum a čas obhajoby: 05.06.2019 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 05.06.2019
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
WARD, Kelly a Lisa WOLF-WENDEL. Academic motherhood: how faculty manage work and family. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, c2012.

ANTHONY, E. James a Therese BENEDEK. Parenthood, its psychology and psychopathology. [1st ed.]. Boston: Little, Brown, [1970]. ISBN 0700001875.

DEATER-DECKARD, Kirby D. Parenting stress. New Haven: Yale University Press, c2004. Current perspectives in psychology.

O'REILLY, Andrea. Encyclopedia of motherhood. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, c2010. ISBN 1412968461.

COLMAN, Arthur D a Libby Lee COLMAN. Pregnancy: the psychological experience. New York: Herder and Herder, [1971].

JULIA. Young Europeans, Work. 2001. ISBN 9780415248464.

RHODES, Rita a Deborah VALENTINE. Infertility. 1988, 5-20. ISBN 9780866567213.

ŠILHOVÁ, Lucie a Jana STEJSKALOVÁ. Matkou ve vyšším věku: vliv věku na plodnost ženy a na průběh těhotenství. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0987-9
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce s názvem Přístup k mateřství u studentek vysokých škol pojednává o aktuálním fenoménu mateřství, a to z pohledu specifické skupiny žen. Ačkoli je rodičovství stále vnímáno jako jeden z hlavních životních cílů, jehož dosažení se dle vývojové psychologie očekává v období mladé dospělosti, v dostupných výzkumných studiích, stejně jako v dnešní společnosti není obvyklé zabývat se otázkou mateřství v souvislosti se studentkami vysokých škol. Dilemata spojená s plánováním rodičovství a kariérního růstu jsou u této skupiny žen zvláště patrná, mnohdy si ženy tyto vnitřní rozepře nechávají pro sebe a společnosti tak uniká, jak je problematika mateřství v souvislosti se studentkami, mladými ženami, aktuální.
Autorka této kvalitativně orientované studie hledá odpovědi na širší spektrum dílčích výzkumných otázek. Díky analýze, reflexi a následné interpretaci výpovědí respondentek autorka práce poodhaluje přístup studentek vysokých škol k tématu mateřství, předkládá motivy mající významnou roli v rozhodování a plánování rodičovství i psychosociální faktory, které studentky vysokých škol ovlivňují v tomto zásadním rozhodnutí.
Výzkumnou strategií pro účely tohoto výzkumu byl zvolen kombinovaný typ designu, přičemž stěžejní metodou sběru dat se stala metoda semistrukturovaného interview doplněna o dotazníkové šetření. Celkem byla v rámci dotazníkového šetření analyzována data od 60 respondentek, semistrukturovaného interview se poté účastnilo 6 vybraných respondentek.
Z výsledků studie vyplývá, že plánování mateřství je pro studentky vysokých škol palčivé a velmi aktuální téma, ať už rodičovství v blízké době plánují či nikoli.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis entitled Attitude to Motherhood of University Students discusses the current phenomenon of motherhood from the perspective of a specific group of women. Although parenthood is still perceived to be one of the main life goals that developmental psychology is expected to achieve in young adulthood, available research studies as in today's society it is not usual to address maternity issues in relation to university students. The dilemmas associated with parenting and career planning are particularly noticeable in this group of women. Women often solve these issues by themselves so the society cannot recognize that maternity issues of university students are very current.
The author of this qualitatively oriented study looks for answers to a wide range of sub-research questions. Through the deep analysis and interpretation of respondents' testimonies, the author of this thesis reveals the attitude to motherhood of university students, introducing personal factors that play an important role in making decision and planning parenting, as well as the psychosocial factors influence the university students in this crucial decision.
Combined type of design was choosen as the research strategy for the purpose of this thesis. The main method of data collection is the method of semistructured interview and a questionnaire. In total, the data from 60 respondents were analyzed in the questionnaire, followed by 6 semi-structured interviews with choosen respondents.
The results of the study show that maternity planning is a complicated and current topic for university students, whether or not they are planning parenting in the near future.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK