Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Bariéry ve vzdělávání dětí ze sociálně vyloučených lokalit očima jejich rodičů
Název práce v češtině: Bariéry ve vzdělávání dětí ze sociálně vyloučených lokalit očima jejich rodičů
Název v anglickém jazyce: Barriers to education for children from socially excluded localities from their parents point of view
Klíčová slova: sociálně vyloučené lokality, romská menšina, sociálně znevýhodněný žák, povinná školní docházka, bariéry ve vzdělávání
Klíčová slova anglicky: socially excluded localities, Roma minority, socially disadvantaged pupils, compulsory school attendance, barriers to education
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.09.2018
Datum zadání: 17.09.2018
Datum a čas obhajoby: 11.09.2019 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá žáky ze sociálně vyloučených lokalit a jejich vzděláváním. Teoretická část definuje pojem sociálně vyloučená lokalita a zabývá se výraznými znaky, které ovlivňují život osob zde žijících. Dále je charakterizována romská menšina, která je často se sociálním vyloučením spojována, a bohužel je i nadále v sociálně vyloučených lokalitách četně zastoupena. Hlavním tématem je sociálně znevýhodněný žák, zohledněny jsou jeho potřeby a současné možnosti vzdělávání. Romským dětem a žákům je opět věnována zvláštní pozornost s ohledem na kulturní a etnická specifika.

Praktická část je zpracována v podobě 12 případových studií, které popisují jednotlivé rodiny ze sociálně vyloučených lokalit a jejich přístup ke vzdělávání dětí. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo identifikovat bariéry, které z pohledu rodičů ovlivňují vzdělávání jejich dětí. Dílčí cíle se zaměřují na další okolnosti, které mohou rodiny v přístupu ke škole omezovat v souvislosti s jejich sociální situací. Výsledky výzkumného šetření poukazují na úzké propojení mezi nepříznivou sociální situací rodiny, kdy tyto okolnosti mají negativní dopad na školní vzdělávání dítěte. Sami rodiče právě tyto bariéry vnímají jako nejvýraznější.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Diploma thesis deals with pupils from socially excluded localities and their education. The theoretical part defines the term socially excluded locality and deals with distinctive features that influence the situation of people living here. The Roma minority, which is often associated with social exclusion, is also characterised, and unfortunately is still frequently represented in socially excluded localities. The main topic is a socially disadvantaged pupil, their needs and current educational opportunities are taken into account. Special attention is given to Roma children and pupils with regard to cultural and ethnic specifics.

The practical part is processed in the form of 12 case studies describing individual families from socially excluded localities and their attitude to children's education. The main objective of the research was to identify barriers that influence the education of their children from the parents' point of view. Partial objectives focus on other circumstances that families may have to limit access to school in relation to their social situation. The results of the research point to a close connection between the unfavorable social situation of the family, when these circumstances have a negative effect to the school education of children. Parents themselves perceive these barriers as the most significant.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK