Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv reklamy na obezitu dětí
Název práce v češtině: Vliv reklamy na obezitu dětí
Název v anglickém jazyce: The infuence of commercial ads on childhood obesity
Klíčová slova: dětská obezita, televizní reklama, animované postavičky, červená a žlutá barva, fast food
Klíčová slova anglicky: childhood obesity, TV ads, animated characters, red and yellow color, fast food
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: III. interní klinika – klinika endokrinologie a metabolismu 1. LF UK a VFN (11-00530)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jana Divoká
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 16.08.2018
Datum zadání: 16.08.2018
Datum a čas obhajoby: 07.02.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.11.2019
Datum proběhlé obhajoby: 07.02.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (B02793)
Oponenti: MUDr. Jitka Kytnarová, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
AL-Ayash, A., Kane, R., Smith, D. & Green-Armytage, P. (2015). The Influence of Color on Student Emotion, Heart Rate, and Performance in Learning Environments. Wiley Online Library, 196-205.
Aldhoon Hainerová, I. (c2009). Dětská obezita: průvodce ošetřujícího lékaře. Praha: Maxdorf.
American psychological association (2019). The impact of food advertising on childhood obesity. [Online]. Dostupné z:https://www.apa.org/topics/kids-media/food
Aznar, C., MacGregor, A., Rosenberg, G., Porter P. and Lepps H. (2016) Ad Brake: Primary school children’s perceptions of unhealthy food advertising on TV. [Online]. Dostupné z:https://www.cancerresearchuk.org/sites/default/files/ad_brake_report.pdf
Bruce, A. S., Lepping, R. J., Bruce, J. M., Cherry, J. B. C., Martin, L. E., Davis, A. M., et al. (2013). Brain Responses to Food Logos in Obese and Healthy Weight Children [Online]. The Journal Of Pediatrics, 162(4), 759-764.e2. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2012.10.003
Bruce, A. S., Pruitt, S. W., Ha, O. -R., Cherry, J. B. C., Smith, T. R., Bruce, J. M., & Lim, S. -L. (2016). The Influence of Televised Food Commercials on Children's Food Choices: Evidence from Ventromedial Prefrontal Cortex Activations [Online]. The Journal Of Pediatrics, 177, 27-32.e1. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2016.06.067
Bučková, B. (2011). Psychológia reklamy – Vplyv reklamy na dieťa. (Bakalářská práce). Zlín: Fakulta humanitních studií.
Calderon, J., Ayala, G. X., Elder, J. P., Belch, G. E., Castro, I. A., Weibel, N., & Pickrel, J. (2016). What Happens When Parents and Children Go Grocery Shopping? An Observational Study of Latino Dyads in Southern California, USA [Online]. Health Education & Behavior, 44(1), 5-12.
Divoká, J. (2017). Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. V Praze: Pasparta.
Emond, J. A., Longacre, M. R., Drake, K. M., Titus, L. J., Hendricks, K., MacKenzie, T., et al. (2019). Exposure to Child-Directed TV Advertising and Preschoolers’ Intake of Advertised Cereals [Online]. American Journal Of Preventive Medicine, 56(2), e35-e43.
Enax, L., Weber, B., Ahlers, M., Kaiser, U., Diethelm, K., Holtkamp, D., … Kersting, M. (2015). Food packaging cues influence taste perception and increase effort provision for a recommended snack product in children. Frontiers in psychology, 6, 882.
Fernández-Sotos, A., Fernández-Caballero, A., & Latorre, J. M. (2016). Influence of Tempo and Rhythmic Unit in Musical Emotion Regulation [Online]. Frontiers In Computational Neuroscience, 10.
Fraňková, S., Pařízková, J., & Malichová, E. (2013). Jídlo v životě dítěte a adolescenta:
teorie, výzkum, praxe (Vyd. 1.). Praha: Karolinum.
Galvez, M. P., Hong, L., Choi, E., Liao, L., Godbold, J., & Brenner, B. (2009). Childhood Obesity and Neighborhood Food-Store Availability in an Inner-City Community. [Online]. Academic Pediatrics, 9(5), 339-343.
Genschow, O., Reutner, L., & Wänke, M. (2012). The color red reduces snack food and soft drink intake. [Online]. Appetite, 58(2), 699-702.
Grimpliniová, J. (2006). Za co dnes děti nejraději utrácejí?. [Online]. Dostupné z:http://www.marketingovenoviny.cz/marketing_4012/)
Hainer, V. (2011). Základy klinické obezitologie. (2., přeprac. a dopl. vyd.). Praha: Grada.
Harrington, R. (2015). Here's why all fast-food signs are red. [Online]. Dostupné z:https://www.businessinsider.com/why-are-fast-food-signs-red-2015-9
Harris, J. L., Bargh, J. A., & Brownell, K. D. (2009). Priming effects of television food advertising on eating behavior. [Online]. Health Psychology, 28(4), 404-413.
Harvard Men´s Health Watch. (2011). Music and health. [Online]. Dostupné z:https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/music-and-health
Horňák, P. (2018). Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie (Vydanie druhé, rozšírené a prepracované). Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM.
Child Trends Data Bank. (2014). Overweight Children and Youth. [Online]. Dostupné z: https://www.childtrends.org/wp-content/uploads/2014/08/15_Overweight_Children_and_Youth.pdf
Jolly, Rhonda. & Australia. Department of Parliamentary Services. Parliamentary Library. (2011). Marketing obesity? : junk food, advertising and kids. [Canberra] : Dept. of Parliamentary Services, Parliamentary Library, Dostupné z: http://www.aph.gov.au/library/pubs/rp/index.htm
Kalistová, J. (2013). O vlivu televize na dětské diváky. [Online]. Dostupné z:https://www.youtube.com/watch?v=QRLd_9FwxA4
Karageorghis, C., Priest, D.-L. (2008). Music in Sport and Exercise: An Update on Research and Application. The Sport Journal. [Online]. Dostupné z:https://thesportjournal.org/article/music-sport-and-exercise-update-research-and-application/
Kartel, H. (2019). How Colors Can Change Your Appetite and Eating Habits. [Online]. Dostupné z:
https://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/how-color-can-change-your-appetite-and-eating-habits.html
Kinsey, J. (2015). The Use of Children in Advertising and the Impact of Advertising Aimed at Children [Online]. International Journal Of Advertising, 6(2), 169-175. Dostupnéz: https://doi.org/10.1080/02650487.1987.11107013
Komárková, O. (2006). Genderové stereotypy v reklamních textech. (Vyd. 1.). Praha: Univerzita Karlova v Praze – Filozofická fakulta.
Kraak, V. I., & Story, M. (2015). Influence of food companies' brand mascots and entertainment companies' cartoon media characters on children's diet and health: a systematic review and research needs. Obesity reviews : an official journal of the International Association for the Study of Obesity, 16(2), 107–126.
Kytnarová, J., Aldhoon Hainerová, I., & Zamrazilová, H. (2013). Obezita v dětském věku. (1. vyd.). Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví.
Luger M, Lafontan M, Bes-Rastrollo MWinzer E, Yumuk V, Farpour-Lambert N. (2017). Sugar-Sweetened Beverages and Weight Gain in Children and Adults: A Systematic Review from 2013 to 2015 and a Comparison with Previous Studies. Obes Facts;10:674-693.
Machová, J., Kubátová, D. a kol. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. (Vyd. 1.). Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně.
Malik, V. S., Pan, A., Willett, W. C., & Hu, F. B. (2013). Sugar-sweetened beverages and
weight gain in children and adults: a systematic review and meta-analysis. The American
Journal of Clinical Nutrition
, 98(4), 1084-1102.
Marcus, B. H., & Forsyth, L. H. (2010). Psychologie aktivního způsobu života. Motivace lidí k pohybovým aktivitám. (Vyd. 1.). Praha: Portál.
Matoulek, M. (2014). Manuál praktické obezitologie: nejen pro praktické lékaře (1. vydání). Praha: NOL.
Millward Brown. (2010). Děti, televize a reklama. [Online]. Dostupné z:https://www.slideshare.net/PanMediaWestern/millward-brown-dti-a-tv-reklama
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2016). Vyhláška o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních. Praha. In: Sbírka zákonů České republiky. [Online]. Dostupné také z:http://www.msmt.cz/file/39403/
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2018). NOVINKY ŠKOLNÍHO ROKU 2018/2019. Praha. [Online]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/novinky-skolniho-roku-2018-2019
Ministerstvo zdravotnictví. (2015). Zdraví 2020 Národní strategie ochrany a podpory
zdraví a prevence nemocí: Akční plán č. 1: Podpora pohybové aktivity na období 2015-
2020. [Online]. Dostupné z:
https://www.dataplan.info/img_upload/7bdb1584e3b8a53d337518d988763f8d/ap-01-
podpora-pohybove-aktivity.pdf
Musil, J. (2003). Elektronická média v informační společnosti. Praha: Votobia.
Ogilvy & Mather. (2012). Vyhodnocení průzkumu, který mezi šéfy marketingu významných českých firem realizovala OGILVY & MATHER. [Online]. Dostupné z:https://www.ogilvy.cz/upload/pdf/14533597391183.pdf
Ondová, A. (2017). Porovnání stravovacích návyků u dětí v České republice a na Slovensku. (Bakalářská práce). Praha: 1. lékařská fakulta.
Otten JJ. (2014). Food Marketing: Using Toys to Market Children’s Meals. [Online]. Dostupné z: http://www.healthyeatingresearch.org.
Parlament České republiky. (1995). Zákon o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů. Praha. In: Sbírka zákonů České republiky. Dostupné také z:https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=40&r=1995
Parlament České republiky. (2000). Zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon). Zákon č. 121/2000 Sb. Praha. In: Sbírka zákonů České republiky. [Online]. Dostupné také z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121

Parlament České republiky. (2004). Zákon o zaměstnanosti, zákon č. 435/2004 Sb. Praha. In: Sbírka zákonů České republiky. Dostupné také z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-43
Pařízková, J., & Lisá, L. (c2007). Obezita v dětství a dospívání: terapie a prevence. Praha: Galén.
Pastucha, D. (2011). Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity (1. vyd.). Praha: Grada.
Perrin, E. M., Boone-Heinonen, J., Field, A. E., Coyne-Beasley, T., & Gordon-Larsen, P. (2010). Perception of overweight and self-esteem during adolescence. The International journal of eating disorders, 43(5), 447–454. doi:10.1002/eat.20710
Praško, J., Možný, P., & Šlepecký, M. (2007). Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. Praha: Triton.
Rada pro reklamu. (2013). Kodex reklamy. [Online]. Dostupné z:https://www.rpr.cz/cz/dokumenty_rpr.php
Raising Children. (2019). Advertising and children. . [Online]. Dostupné z:
https://raisingchildren.net.au/toddlers/play-learning/screen-time-media/advertising-children
Sablíková, L. (2013). Rizika dětské obezity. [Online]. Dostupné z:https://is.muni.cz/el/1411/jaro2016/MNOB1022p/Rizika_detske_obezity.pdf
Shuja, Komal and Ali, Mazhar and Mehak Anjum, Munazzah and Rahim, Abdul (2016): "Effectiveness of Animated Spokes Character in Advertising Targeted to Kids". [Online]. Dostupné z:
https://mpra.ub.uni-muenchen.de/73362/1/MPRA_paper_73362.pdf
Smlsal, M. (2014). Televize plné reklam? Prima je vysílá tři a půl hodiny denně, ČT2 pět minut, [Online]. Dostupné z:https://domaci.ihned.cz/c1-63055180-televize-reklama-sponzoring-prima-nova-ct-barrandov
Srpová H. (2008). Reklama pro děti – rádce či manipulátor. [Online]. Dostupné z:https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/2332/REKLAMA-PRO-DETI---RADCE-CI-MANIPULATOR.html/
Story, M., & French, S. (2004). Food Advertising and Marketing Directed at Children and Adolescents in the US. The international journal of behavioral nutrition and physical activity, 1(1), 3.
Taruffi, L., Pehrs, C., Skouras, S., & Koelsch, S. (2017). Effects of Sad and Happy Music on Mind-Wandering and the Default Mode Network [Online]. Scientific Reports, 7(1).
Tech Insider. (2018). Why So Many Fast Food Logos Are One Color. [Online]. Dostupné z:https://www.youtube.com/watch?v=_3AOuKq2pr0
Vágnerová, M. (2012). Dětství a dospívaní (Vyd. 2.). Praha: Karolinum.
Vavříčková, A. (2010). Děti a reklama (Vyd. 1.). Liberec: Nakladatelství Bor.
Vlková, M. (2013). Děti a reklama. [Children and advertisements]. (Dimplová práce). Praha: Filozofická fakulta.
Vysekalová, J. (2012). Psychologie reklamy (Vyd. 4.). Praha: Grada Publishing.
Vysekalová, J., Mikeš, J. (2018). Jak dělat reklamu (Vyd. 4.). Praha: Grada Publishing, a.s.
Výživa dětí. (2013). Denně 5x aneb Zdravá jídla pro děti. [Online]. Dostupné z:http://vyzivadeti.cz/zdrava-vyziva/5x-denne-aneb-zdrava-jidla-pro-deti/
Weintraub, L. (2014). How grocers are contributing to childhood obesity, and how they can stop. [Online]. Retrieved from:https://www.dailynews.com/2014/12/01/how-grocers-are-contributing-to-childhood-obesity-and-how-they-can-stop/
World Health Organizasion. (2003a). Fruit and vegetables promotion initiative : A meeting
World Health Organization. (2012). A framework for implementing the set of recommendations on the marketing of foods and non-alcoholic beverages to children. [Online].Dostupné z:http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/f&v_promotion_initiative_report.pdf?ua=1
World Health Organization. (2012). A FRAMEWORK FOR IMPLEMEN TING THE SE T OF RECOMMENDATIONS on the marketing of foods and non-alcoholic beverages to children. [Online]. Dostupné z:https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/80148/9789241503242_eng.pdf;jsessionid=59CA0501CF7ED8C841CA3639D34A2B95?sequence=1
World Health Organization. (2016). Growing up unequal: gender and socioeconomic
differences in young people’s health and well-being: Health Behaviour in School-aged
Children (HBSC) study: International Report from the 2013/2014 survey.
[online]. Dostupné z:http://www.euro.who.int/data/assets/pdf_file/0003/303438/HSBC-No.7-Growing-upunequal-Full-Report.pdf?ua=1
Yoon, S., Verona, E., Schlauch, R., Schneider, S., & Rottenberg, J. (2019). Why do depressed people prefer sad music? [Online]. Emotion.
Young S. N. (2007). How to increase serotonin in the human brain without drugs. Journal of psychiatry & neuroscience: JPN, 32(6), 394–399.
Zipporah, M. M., & Mberia, H. K. (2014). The Effects OF Celebrity Endorsement in Advertisements [Online]. International Journal Of Academic Research In Economics And Management Sciences, 3(5), Pages 178-188. https://doi.org/10.6007/IJAREMS/v3-i5/1250
Žertová, H. (2008). Karkulka a Smolíček. [Online]. Dostupné z:https://www.ifauna.cz/psi/clanky/r/detail/5856/karkulka-a-smolicek/

Zdroje obrázků:
Fotbalista David Beckham pro Burger King: David Beckham Burger King ad, youtube.com, 2012
Zpěvačka Taylor Swift pro Coca Cola: Taylor Swift Coca Cola, google.com, 2019
Fotbalista Lionel Messi pro Pepsi: Pepsi – „Messi! Adfrorum.com, 2010
Supermodelka Heidi Klum pro Carl Jr. (americký fast food): Carl's Jr. Jim Beam Bourbon Burger TV Commercial, 'The Graduate' Ft. Heidi Klum, ispot.tv, 2013
Giant Surprise Happy Meal: Peppa Pig, Frozen - Princess Elsa, Minions, Paw Patrol, My Little Pony, youtube.com, 2015
20 Surprise Eggs, Kinder Surprise , Cars 2, Thomas, Spongebob, Disney, Pixar, youtube.com, 2013
McDonalds Happy Meal Avengers End Game Toys, youtube.com, 2019
Minion v Kinder Surprise,world-minion.blog.cz, 2015
Happy Meal – McDonald ´s, 2019
Kinder surprise – Vajíčko slaví narozeniny, tvspoty.cz, 2014
Medvěd s Coca Colou - Should the polar bear still sell Coca Cola?, Mya Frazier, 2014
Kofola – 5 zvířátek v reklamách, která nám už pěkně lezou na nervy! extra.cz, 2016
Zajíc Nesquik – Nesquik, 2019
Kinder pingui – Look for something sweet, youtube.com, 2015
Předběžná náplň práce
Dětská obezita je jednou z nejzávažnějších výzev v oblasti veřejného zdraví 21. století. Tento problém je celosvětový a neustále ovlivňuje mnoho zemí s nízkými a středními příjmy. Prevalence se zvyšuje alarmující rychlostí. V roce 2016 se odhadlo, že více než 41 milionů dětí do pěti let trpí nadváhou. Teoretická část se v první kapitole zabývala vývojem stravování a kognitivním a emočním vývojem. V druhé kapitole jsme se věnovali principu fungování reklamy, podprahové manipulaci, typům reklam, etice a zákonům omezujícím reklamu zvláště u dětí. Poslední kapitola hovoří o etiopatogenezi dětské obezity, rizikách dětské obezity a věnovala se také léčbě a prevenci obezity. Praktická část probíhala ve formě standardizovaného strukturovaného rozhovoru. Soubor respondentů ve věku 8-12 let pocházel z Prahy a okolí, převážně ze základní školy na Chodovci a někteří byli osloveni přes sociální síť ve formě inzerátu. Děti od svých sedmi let dokáží kriticky posuzovat reklamu, a proto nás zajímaly jejich reakce a odpovědi ve výzkumu. Respondenti byli rozděleni na dvě výzkumné skupiny, na neobézní a obézní. Výzkum ukázal, že přítomnost animovaných/kreslených postaviček v televizní reklamě a na obale produktu má u obézních dětí značný vliv na výběr potravin. Co se týče barev, všechny děti jsou po zhlédnutí reklam více vnímavé vůči červené a žluté barvě. Tyto barvy jsou nejčastěji využité v logách fastfoodových korporací. Zajímavé je, že obézní děti by v reklamě upoutala spíše pomalá hudba než rychlá. Během porovnávání obou skupin byla zjištěna další zajímavá skutečnost, a sice že po zhlédnutí reklam si nezdravé potraviny více vybíraly obézní děti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Childhood obesity is one of the most serious public health challenges of the 21st century. It is a global problem is increasing at an alarming rate and is still affecting many low and middle-income countries. In 2016, over 41 million under the age of five were overweight. The theoretical part in the first chapter deals with the development of eating, and also cognitive and emotional development. The thesis deals with the principle of advertising, subliminal manipulation, types of advertising, ethics, and laws restricting advertising, especially for children – in the second chapter. The last chapter observes the etiopathogenesis of childhood obesity, the risks of childhood obesity as well as its treatment and prevention. The form of the practical part is a standardized structured interview. The sample of respondents are children from Prague and its surroundings at the age of 8-12 years. This sample was gathered mostly from primary school in Chodovec but also via social network in the form of an advertisement. As children from the age of seven are able to critically assess advertising, it was interesting to see their reactions and responses in this research. The respondents were divided into two research groups, non-obese and obese. Research has shown that the presence of animated / cartoon characters in TV advertising and on product packaging significantly influence the food choices obese children encounter. As for the color involvement, children are most fascinated and therefore affected by red and yellow color in advertisements. These colors are most often used in logos of fast food corporations. The research also found out that obese children are attracted by slow music rather than a faster one. When comparing the 2 groups of respondents, the interesting finding is that the group with obese chose the unhealthy food rather than a healthy choice right after seeing the advertisement.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK