Obraz husitství jako fenomén českého národa středověku i dnešní doby byl zobrazen v hudbě té doby a také v některých operních dílech 19.a 20. století. Úkolem mé práce bylo najít způsob zpracování této "myšlenky" u jednotlivých skladatelů, konkrétně u Zdeňka Fibicha v opeře Blaník, u Karla Šebora v opeře Nevěsta husitská a v opeře Karla Bendla Dítě Tábora. Rád bych zvýraznil ve své práci to, jak vnímáme v současné době obraz husitství zachycený ve jmenovaných operních dílech, napsaných ve své konkrétní době 19. století.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The Image of the Hussite movement as a phenomenon of Czech nation of the middle Ages and the present day was portrayed in the music of that time and also in the operatic works of the 19th and 20th centuries. The purpose of my work was to find a way to handle this idea of individual composers, particularly in Zdeněk Fibich´s opera Blaník, in Karel Šebor´s opera Nevěsta husitská and in opera written by Karel Bendl Dítě Tábora. I would like to lighlight in my work how we perceive currently hussite images captured in these two operatic works, written in their particular time of the 19th century.