Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv inzerentů na obsah lifestylových médií
Název práce v češtině: Vliv inzerentů na obsah lifestylových médií
Název v anglickém jazyce: The Influence of Advertisers on Media Content of Lifestyle Magazines
Klíčová slova: inzerce, obsah, tisk, ekonomie médií, kvantitativní obsahová analýza, lifestylové magazíny, Cosmopolitan, ForMen
Klíčová slova anglicky: advertisement, content, print, media economics, quantitative content analysis, lifestyle magazines, Cosmopolitan, ForMen
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Barbora Osvaldová
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 08.08.2018
Datum zadání: 08.08.2018
Datum a čas obhajoby: 20.06.2019 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2019
Oponenti: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
[1] ALBARRAN, Alan B. Media economics: understanding markets, industries and concepts. 2nd ed. Ames, Iowa: Iowa State University Press, 2002. ISBN 08-138-2124-X.
[2] BROWN, Ruth E. The new advertising: branding, content, and consumer relationships in the data-driven social media era. Santa Barbara, California: Praeger, An Imprint of ABC-CLIO, 2016. ISBN 978-1-4408-3342-7.
[3] DOYLE, Gillian. Understanding media economics. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2002. ISBN 978-0-7619-6875-7.
[4] HALADA, Jan a Barbora OSVALDOVÁ, ed. Slovník žurnalistiky: výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3752-5.
[5] HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. Praha: Grada Publishing, 2015. Expert (Grada). ISBN 978-802-4750-224.
[6] FORTUNATO, John A. Making media content: the influence of constituency groups on mass media. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. ISBN 08-058-4748-0.
[7] JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
[8] LOVELL, Dale. Native advertising: the essential guide. London, United Kingdom: Kogan Page, 2017. ISBN 978-0-7494-8116-2.
[9] MCCRACKEN, Ellen. Decoding womenʼs magazines from Mademoiselle to Ms. The Macmillan Press, 1993. ISBN 978-0-333-53590-5.
[10] MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, 2004, s. 103. ISBN 80-7178-840-6.
[11] MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
[12] MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3093-9.
[13] MORRISH, John. Magazine editing. New York, NY: Routledge, 1996. ISBN 04-151-3672-5.
[14] PICARD, Robert G. The economics and financing of media companies. 2nd ed. New York: Fordham University Press, 2011. ISBN 978-0-8232-3257-4.
[15] POUPEROVÁ, Olga. Regulace médií. Praha: Leges, 2010. Student (Leges). ISBN 978-80-87212-48-6.
[16] REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
[17] ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2012. Monografie (Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk). ISBN 978-80-7380-382-7.
[18] SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
[19] SCHERER, Helmut. Úvod do metody obsahové analýzy. REIFOVÁ, Irena. Analýza obsahu mediálních sdělení. 3., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, s. 29–50. ISBN 978-80-246-1980-4.
[20] SMIT, Edith. Mass media advertising: information or wallpaper?. Amsterdam: Het Spinhuis, 1999. ISBN 90-558-9136-3.
[21] STRAUBHAAR, Joseph D., Robert LAROSE a Lucinda DAVENPORT. Media now: understanding media, culture, and technology. Ninth edition. Boston: Cengage Learning, 2016. ISBN 978-1-305-08035-5.
[22] TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006, s. 152. ISBN 80-7367-096-8.
[23] TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.
[24] WIMMER, Roger D. a Joseph R. DOMINICK. Mass media research: an introduction. Tenth Edition. Australia: Cengage- Wadsworth, [2014]. ISBN 978-1-133-30733-4.
Předběžná náplň práce
Cílem diplomové práce je zjistit, zda má inzerce vliv na obsah lifestylových médií. První část se zabývá teorií ekonomie médií, trhem tištěných magazínů a faktory, které na média působí. Následuje vymezení etického a zákonného rámce inzerce. Součástí je také popis vybraných médií, rozbor jejich postavení na trhu a míry finanční závislosti na inzerci.
Pro analýzu byly zvoleny dva lifestylové magazíny, konkrétně Cosmopolitan, jakožto zástupce časopisu pro ženy, a ForMen určený mužům. Druhá část práce se zabývá vymezením metodologického rámce a přiblížením použité výzkumné metody, tedy kvantitativní obsahové analýzy.
Zkoumány jsou tři různé jevy v rámci šesti vedlejších výzkumných otázek, a to poměr reklamního a redakčního obsahu, míra propojenosti inzerce s redakčními materiály (reciprocita značek) i využívání advertorialů, případně jejich označování a rozpoznatelnost od ostatního obsahu.
Třetí úsek rozebírá výsledky výzkumu. Práce dochází k závěru, že určitá závislost médií na inzerentech je pozorovatelná, stejně tak i vliv zadavatelů. Méně často se naopak objevují projevy provázanosti inzerce a redakčního obsahu. Analýzy ženského a mužského média zároveň přinesly výrazně odlišné výsledky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this thesis is to find out whether advertisers can influence the content of lifestyle media. The first part of this work deals with the theory of media economics, the market of printed magazines and the various influences on the media; followed by a definition of the ethical and legal framework for advertising. It also includes a description of selected media, an overview of their market position and the degree of financial dependence on advertising.
Two lifestyle magazines, namely Cosmopolitan, representing women's magazines, and ForMen, as a men-oriented magazine, were selected for analysis. The second part of the thesis deals with the definition of the methodological framework and the description of the research method used, i.e. quantitative content analysis.
Three different phenomena are explored using six research sub-questions, namely the ratio of advertising and editorial content, the degree of linking advertising with editorial materials (brand reciprocity), and finally the use of advertorials, their labelling and distinguishability from other content.
The third section of the work elaborates on research results. The thesis concludes that while certain dependence and influences can be traced, not all possible manifestations of the relationship between publishers and advertisers were observed. At the same time, the analyses of the women's and men's media yielded fundamentally different results.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK