Vizuální prezentace politiků na Facebooku v období parlamentních voleb 2017
Název práce v češtině: | Vizuální prezentace politiků na Facebooku v období parlamentních voleb 2017 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Visual presentation of politicians on Facebook during election 2017 |
Klíčová slova: | Vizuální komunikace, obraz, fotografie, volební kampaň, sociální sítě, Facebook, politická komunikace, obsahová analýza, kvalitativní analýza |
Klíčová slova anglicky: | Visual communication, image, photography, election campaign, social networks, Facebook, political communication, content analysis, qualitative analysis |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. MgA. Filip Láb, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 07.08.2018 |
Datum zadání: | 07.08.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 23.01.2020 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.01.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.01.2020 |
Oponenti: | Mgr. František Géla |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
Použitá literatura
ALBERTAZZI, Daniele a Duncan MCDONNELL. Twenty-first century populism: the spectre of western European democracy. New York: Palgrave Macmillan, 2008. ISBN 023001349X. BARTHES, Roland. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. Bod (Dokořán). ISBN 80-86569- 73-x. BLUMLER, Jay. G. – KAVANAGH, Dennis. The Third Age of Political Communication: Influences and Features. Political Communication. 1999, vol. 16. BRADOVÁ, Eva. Od lokálních mítinků k politickému marketingu: teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2005. ISBN 80-210-3800-4. HRBKOVÁ, L. Negativní kampaně. In: CHYTILEK, Roman, Otto EIBL a Anna MATUŠKOVÁ. Teorie a metody politického marketingu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325-281-6. CHYTILEK, Roman, Otto EIBL a Anna MATUŠKOVÁ. Teorie a metody politického marketingu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325- 281-6. JIRÁK, Jan. Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0182- 6. KASL KOLLMANNOVÁ, Denisa. Zveřejněné soukromí: utváření obrazu soukromého života politiků v médiích. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2012. Politika a společnost. ISBN 978-80-7325-294-6. KOSTELECKÝ, Tomáš, Renáta MIKEŠOVÁ, Markéta POLÁKOVÁ, Daniel ČERMÁK, Josef BERNARD a Martin ŠIMON. Geografie výsledků parlamentních voleb: vzorce volebního chování v Česku 1992-2013. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2015. ISBN 978-80-7330-284-9. KŘEČEK, Jan. Politická komunikace: od res publica po public relations. Praha: Grada, 2013. Politologie (Grada). ISBN 978-80-247-3536-8. KUBÁČEK, Jan. Slovník politického managementu a volebního marketingu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4013-3. KUBÁT, Michal, Martin MEJSTŘÍK a Jiří KOCIAN, ed. Populismus v časech krize. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3439-5. 52 LÁBOVÁ, Alena a Filip LÁB. In: Žurnalistika v informační společnosti - digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. V Praze: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246- 1684-1. LEBEDOVÁ, Eva. Od lokálních mítinků k politickému marketingu: teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2005. ISBN 80-210-3800-4. MACKOVÁ, Alena. Nová média v politické komunikaci: politici, občané a online sociální sítě. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politologický ústav, 2017. ISBN 978-80-210-8745-3. MCNAIR, Brian. An Introduction to Political Communication. 6. New York: Routledge, 2018. ISBN 978-0-415-73941-2. NORRIS, Pippa. A Virtuous Circle: Political Communications in Postindustrial Societies. Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-79015-8. REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. 4th edition. London: SAGE Publications, 2016. ISBN 1473948908. STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9. SCHULZ, Winfried a Irena REIFOVÁ. Analýza obsahu mediálních sdělení. 3., nezměn. vyd. Přeložila Barbara KÖPPLOVÁ. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1980-4. SONTAG, Susan. On Photography. New York: Rosetta Books, 2005. ISBN 0-7953-2699- 8. STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80- 85834-60-X. SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie: fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. Základy sociologie. ISBN 978-80-86429-77-9. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. Internetové zdroje BABIŠ, Andrej. Facebook [online]. 2017 [cit. 2019-12-02]. Dostupné z: https://www.facebook.com/AndrejBabis BARTOŠ, Ivan. Facebook [online]. 2017 [cit. 2019-12-02]. Dostupné z: www.facebook.com/ivan.bartos.37 BLUMLER, Jay G. The Fourth Age of Political Communication: Democratic decay or the rise of phronetic political communication? [online]. 2013 [cit. 2019-12-04]. Dostupné z: https://pdfs.semanticscholar.org/27c3/afed7efbe2e2977de74a6e14f865408a0b27.pdf CAPRARA, Gian V. a ZIMBARDO, Philip G. „Personalizing Politics: A Congruency Model of Political Preference.“ American Psychologist, vol. 59, no. 7. [online]. 2004 [cit. 2019-12-07]. Dostupné z: http://www.zimbardo.com/downloads/2004%20Personalizing%20Politics%20- %20A%20Congruency%20Model%20of%20Political%20Preference.pdf Český statistický úřad. Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 20.10. – 21.10.2017 (promítnuto usnesení NSS). Volby.cz [online]. 2017 [cit. 2019- 12-08]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/ps2017nss/ps2?xjazyk=CZ Český statistický úřad. Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 25.10. – 26.10.2013 Volby.cz [online]. 2017 [cit. 2019-12-08]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/ps2013/ps2?xjazyk=CZ ČT 24. Svoboda a přímá demokracie - Tomio Okamura. ČT 24 [online]. 2017 [cit. 2019-12- 12]. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/tema/484474-volby-2017-svoboda-a-prima- demokracie-tomio-okamura HUŠKOVÁ, Lucie. Facebook v ČR sleduje už 4,9 milionů uživatelů. Newsfeed.cz [online]. 2017 [cit. 2019-12-07]. Dostupné z: https://newsfeed.cz/facebook-v-cr-sleduje-uz-49- milionu-uzivatelu/ LILLEKER, Darren G., Jens TENSCHER a Václav ŠTĚTKA. Towards hypermedia campaigning? Perceptions of new media's importance for campaigning by party strategists in comparative perspective. Information, Communication & Society [online]. 2015, 18(7), 747-765 [cit. 2019-12-06]. ISSN 1369-118X. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1369118X.2014.993679 MUDDE, Cas. The Populist Zeitgeist. Government and Opposition [online]. 2004, 541- 563 [cit. 2019-12-07]. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/services/aop- cambridge- core/content/view/2CD34F8B25C4FFF4F322316833DB94B7/S0017257X00002372a.pdf/ populist_zeitgeist.pdf 54 OKAMURA, Tomio. In: Facebook [online]. 2017 [cit. 2019-12-02]. Dostupné z: https://www.facebook.com/tomio.cz/ PLESNÍKOVÁ, Lucie. Česká pirátská strana. Novinky.cz [online]. 2016 [cit. 2019-12-12]. Dostupné z: https://www.novinky.cz/tema/clanek/ceska-piratska-strana-40096614 Seznam zprávy. Konečné výsledky voleb. Seznam zprávy [online]. 2017 [cit. 2019-12-08]. Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/special/volby-2017 ŠÁROVEC, Daniel. Nástup nových politických stran v ČR od roku 2013: hnutí ANO 2011 a Úsvit přímé demokracie pohledem konceptu novosti [online]. 2018 [cit. 2019-12-12]. Dostupné z: https://www.sav.sk/journals/uploads/04061230Sarovec%201-2018.pdf TAGGART, Paul. The populist turn in the politics of the New Europe. Paper for presentation at 8th Biannual Conference of the European Union Studies Association [online]. Brighton, Sussex European Institute, 2003 [cit. 2019-12-07]. Dostupné z: http://aei.pitt.edu/2962/1/165.pdf VOŽENÍLKOVÁ, Marcela. Co je a co není personalizace politiky. Global Politics [online]. Brno, 2014 [cit. 2019-12-06]. Dostupné z: http://www.globalpolitics.cz/clanky/co-je-a-co-neni-personalizace-politiky YOUSIF, Rudaina Othman a Mahmood Jasim ALSAMYDAI. The Impact of the Political Promotion via Facebook on Individuals’ Political Orientations. International Journal of Business and Management [online]. 2012, 7(10) [cit. 2019-11-04]. DOI: 10.5539/ijbm.v7n10p85. ISSN 1833-8119. Dostupné z: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/ijbm/article/view/14863 |
Předběžná náplň práce |
Politická scéna a způsoby, jakými se politické strany a jednotliví politici prezentují, aby oslovili co nejširší spektrum potenciálních voličů, se během poslední dekády značně proměnily. Velkou roli v této transformaci sehrál nástup internetu a s ním spojený fenomén sociálních sítích. Právě zde politici nalezli obrovský potenciál v možnosti přiblížit se občanům a oslovit je jinak než tradiční cestou.
Cílem této práce je analyzovat vizuální prezentaci politiků na Facebooku před parlamentními volbami v říjnu 2017, a to v období měsíců srpen-říjen, kdy vrcholila politická kampaň. Pro tento účel jsem si vybrala čtyři nejaktivnější profily českých politiků, a to Andreje Babiše, Tomia Okamury, Ivana Bartoše a Dominika Feriho, jejichž příspěvky zhodnotím z hlediska jejich obrazové stránky a pokusím se určit základní metody a techniky, které pro získání obliby u svých sledujících a voličů zvolili. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The political scene and the way that political parties and politicians use to present themselves in order to speak to large numbers of potential voters have significantly changed during the last decade. The arrival of the internet and the related phenomenon of social networks played key role in this transformation. Precisely there, on social networks, politicians found a great potential that allowes them to get closer to citizens and to speak to them in a different way than they were used to.
The aim of the thesis is to analyse visual presentation of politicians on Facebook before the parliamentary election in October 2017, specifically in the time period from August to October, when the political campaign reached peak. Therefore, I chose four most active Facebook profiles of Czech politicians, concretely Andrej Babiš, Tomio Okamura, Ivan Bartoš and Dominik Feri whose publications on the social network will be analysed with respect to their visual aspects. Moreover, fundamental methods and techniques that the politicians used towards gaining support of voters and their Facebook followers will be proposed. |