Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Novinářské strategie a téma islámu v rámci mediální logiky
Název práce v češtině: Novinářské strategie a téma islámu v rámci mediální logiky
Název v anglickém jazyce: Journalistic strategies and the theme of Islam as part of media logic
Klíčová slova: mediální logika, kreativita, islám, Hospodářské noviny, Blesk, zakotvená teorie, zúčastněné pozorování
Klíčová slova anglicky: media logic, creativity, Islam, Hospodářské noviny, Blesk, grounded theory, participating observation
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Markéta Štechová
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.07.2018
Datum zadání: 11.07.2018
Datum a čas obhajoby: 28.01.2020 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H011, Hollar - místn. č. 011
Datum odevzdání elektronické podoby:03.01.2020
Datum proběhlé obhajoby: 28.01.2020
Oponenti: Mgr. Jan Miessler
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
AHMED, Saifuddin a MATTHES, Jörg. Media representation of Muslims and Islam from 2000 to 2015: A meta-analysis. International Communication Gazette, 2017, 79.3: 219-244.

ALTHEIDE, David L. a SNOW, Robert P. Media logic. Beverly Hills, Calif.: Sage Publications, 1979, 256 p. ISBN 0803912978.

ALTHEIDE, David L. Media edge: medial logic and social reality. New York: Peter Lang Publishing, 2014, s. 21 ISNB 978-1-4331-2645-1.

ALTHEIDE, David L. Terror post 9/11 and the media. New York: Peter Lang, c2009, s. 1–2 Global crises and the media, v. 4. ISBN 9781433103650.

ALTHEIDE, David L. An Ecology of Communication: Cultural Formats of Control. New York: Aldine de Gruyter, 1995. 244 s. ISBN 0-202-30533-3.

ALTHEIDE, David L. a MICHALOWSKI, Sam R. Fear in the News: A Discourse of Control. The Sociological Quarterly [online]. 1999, 40(3), 475-476 [cit. 2017-04-12]. ISSN 0038-0253. Dostupné z: http://www.tandfonline.com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1111/j.1533 8525.1999.tb01730.x?needAccess=true

ALTHEIDE, David L. a SNOW, Robert P. Media Worlds in the Postjournalism Era. New York: Aldine de Gruyter, 1991. 274 s. ISBN 0-202-30377-2.

ANDERSON, A. (1997) Media, Culture, and the Environment. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

BAKER, B., GRAHAM, T. a KAMINSKI, S., How to Identify, Expose & Correct Liberal Media Bias, Media Research Center, 1994. ISBN 0962734829.

BARTONÍČEK, Radek. Procházková k odchodu z LN: Jako sluhové jsme vydali článek, který poslali od Babiše. In: Aktuálně.cz [online]. Praha: Economia a.s, 2019 [cit. 2019-09-16]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/prochazkova-k-odchodu-z-ln-jako-sluhove-jsme-vydali-clanek-k/r~beb10c4ebfef11e895620cc47ab5f122/

BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3028-8. S. 375.

BELL, Allan. The language of news media. Oxford: Blackwell, Language, 1991. ISBN 0-631-16435-9.

BENSON, Rodney Dean a NEVEU, Erik. Bourdieu and the journalistic field. Malden, MA: Polity, 2005. ISBN 978-0745633879.


BENTIVEGNAOVÁ, Sara a MARCHETTIOVÁ, Rita. Journalists at a crossroads: Are traditional norms and practices challenged by Twitter? 2017, 19(2), 270-290. DOI: 10.1177/1464884917716594. ISSN 1464-8849. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1464884917716594

BERGLEZ, Peter. Inside, outside, and beyond media logic: journalistic creativity in climate reporting. Media, Culture & Society[online]. 2011, 33(3), 449–465 [cit. 2019-05-11]. DOI: 10.1177/0163443710394903. ISSN 0163-4437. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0163443710394903

BERGLEZ, Peter. Jönköping University [online]. Jönköping, Sweden: Jönköping University, 2019 [cit. 2019-05-12]. Dostupné z: https://ju.se/en/research/researcher-of-the-month/archive-researcher-of-the-month/2016-06-01- peter-berglez.html

BONANSINGA, Donatella. The role of public discourse in threat framing: the case of Islamophobia in Czech Republic. CES Working Papers [online]. 2015, 7(4), 824-839 [cit. 2019-08-08]. ISSN 20677693. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=444cd893-6f5d-463e-a36d-1eddc2966b65%40pdc-v-sessmgr05.

BOURDIEU, P. On Television. New York: New Press, 1998.

BREED, Warren. Social Control in the Newsroom: A Functional Analysis. In: TUMBER, Howard. News: A Reader. New York: Oxford University Press, 1999, s. 79-84. ISBN 0-19-874231-2.

BRUNS, Axel a NUERNBERGK, Christian. Political Journalists and Their Social Media Audiences: New Power Relations. Media and Communication [online]. 2019, 7(1), 198-212 [cit. 2019-06-22]. DOI: 10.17645/mac.v7i1.1759. ISSN 2183-2439. Dostupné z: https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/1759

BURTON, Graeme. Úvod do studia médií / Graeme Burton, Jan Jirák. 2001. ISBN 8085947676.

CONWAY, Gordon. Islamophobia: a challenge for us all ; Report of the Runnymede Trust Commission on British Muslims and Islamophobia. London: Runnymede Trust, 1997. ISBN 0902397982.

DACEY, J. S. a LENNON, K. H. Kreativita. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-903-9.

DEUZE, Mark. Media Work: Digital Media and Society. Cambridge: Polity Press, 2007. 278 s. ISBN 978-07456-3925-3.

DEUZE, Mark. What is multimedia journalism1? Journalism Studies [online]. 2004, 5(2), 139–152 [cit. 2019-12-01]. DOI: 10.1080/1461670042000211131. ISSN 1461-670X. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1461670042000211131

ELDEROVÁ, Linda a PAUL, Richard. How to Detect Media Bias & Propaganda. The Foundation for Critical Thinking. 2008. ISBN 978-0-944583-20-3.

FIGUEROA, Ever Josue. Academia.edu [online]. San Francisco, CA: Academia.edu, 2019 [cit. 2019-05-12]. Dostupné z: http://utexas.academia.edu/EverFigueroa/CurriculumVitae

FIGUEROA, Ever Josue. News organizations, ideology, and work routines: A multi-level analysis of environmental journalists. Journalism: Theory, Practice & Criticism [online]. 2017 [cit. 2019-05-12]. DOI: 10.1177/1464884917727386. ISSN 1464-8849. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1464884917727386

FISHMAN, Mark. Manufacturing News. In: TUMBER, Howard. News: A Reader. New York: Oxford University Press, 1999, s. 102–111. ISBN 0-19-874231-2.

FORTUNATIOVÁ, Leopoldina et al. The Influence of the Internet on European Journalism. Journal of Computer-Mediated Communication, 2009, 14(4), s. 928-963. ISSN 1083-6101.

FORTUNATIOVÁ, Leopoldina. Mediatization of the Net and Internetization of the Mass Media. Gazette, 2005, 67(1), s. 27-44. ISSN 0016-5492.

FOWLER, Roger. Language in the news: discourse and ideology in the press. New York: Routledge, 1991. ISBN 978-0-415-01419-9.

GALTUNG, Johan a RUGEOVÁ, Mari Holmboe. „The Structure of Foreign News“. Journal of Peace Research, vol. 2, no. 1, 1965, pp. 64–91. JSTOR, www.jstor.org/stable/423011.

GANS, Herbert J. Deciding what's news: a study of CBS evening news, NBC nightly news, Newsweek, and Time / Herbert J. Gans. 2004. ISBN 0810122375.

GOLDING, Peter a ELLlOT, Phillip. Making the News. In: TUMBER, Howard (ed.). News: A Reader. New York: Oxford University Press, 1999, s. 112–120. ISBN 0-19-874231-2.

HALL, Stuart et al. Policing the crisis. In: TUMBER, Howard. News: A Reader. New York: Oxford University Press, 1999, s. 249–256. ISBN 0-19-874231-2.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.

HETHERINGTON, Alastair. Newspapers and Television. MacMillan, Londýn, 1985, s. 329. ISBN 0-3333-8605-1.

HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací: boj kultur a proměna světového řádu. V Praze: Rybka Publishers, 2001. ISBN 80-86182-49-5.

CHOMSKY, Noam a HERMAN, Edward. Manufacturing Consent: The Political Economy oj the Mass Media. New York: Pantheon Books, 2002.

IBRAHIM, Dina. The Framing of Islam On Network News Following The September 11Th Attacks. International Communication Gazette [online]. 2010, 72(1), 111-125 [cit. 2019-07-14]. DOI: 10.1177/1748048509350342. ISSN 17480485.

IS zveřejnil další video z popravy. Upálil na něm čtyři šíitské zajatce. In: Lidovky.cz [online]. Praha: Lidovky.cz, 2015 [cit. 2019-09-16]. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/video/is-zverejnil-dalsi-video-z-popravy-upalil-na-nem-ctyri-siitske-zajatce.A150831_175314_ln-video_ELE

JAČKOVÁ, Kateřina. Vliv mediální logiky na prezentaci islámu ve vybraných denících na příkladu teroristického útoku na Charlie Hebdo v roce 2015. Praha, 2017. 87 s. Bakalářská práce (Bc.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce Mgr. Markéta Štechová.

JAFAROVA, Gulnara. Obraz islámu v polských a českých médiích [online]. Praha, 2014. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta. Katedra středoevropských studií. Středoevropská studia. Vedoucí práce Mgr. Renata Rusin-Dybalska, Ph.D.

JENKINS, Brian Michael. International Terrorism: The Other World War. Santa Monica, CA: RAND Corporation, 1985. 1–29. Dostupné z: https://www.rand.org/pubs/reports/R3302.html.

JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

JIRKŮ, Jan. Dopady medializace internetu a internetizace masových médií na práci českých novinářek a novinářů. Praha, 2018. 164 s. Disertační práce (Ph.D.). Univerzita
Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Školitel prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.

Kodex mediálního domu Economia. Economia.cz [Cit. 16. 11. 2019] Praha: Economia, 2019 [Online]. Dostupné z: https://www.economia.cz/project/o-nas

KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel a ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-698. S. 259–260.

MCCHESNEY, Robert Waterman. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. 1. české vyd. Všeň: Grimmus, 2009. s. 16–17 ISBN 978-80-902831-2-1.

MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-840-6.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.

Media projekt In: Unie vydavatelu.cz [online]. 2019 [cit. 2019-11-10]. Dostupné z:
http://www.unievydavatelu.cz/cs/unie_vydavatelu/medialni_data/vyzkum_ctenosti

MOHMD, Faizal Kasmani. Global Media Representation on Islam and Muslim Issues. Bandar Baru Nilai Negeri Sembilan: University Sains Islam Malaysia, 2017. Dostupné na: http://eds.a.ebscohost.com/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzE4NTY3NjJfX0FO0?sid=7af91c1c-1723-47b7-993a-a5860d50766b@sessionmgr4007&vid=1&format=EB&rid=1

Nejsme jenom noviny. Economia.cz [Cit. 16. 11. 2019] Praha: Economia, 2019 [Online]. Dostupné z: https://www.economia.cz/project/o-nas

NORRISOVÁ, Pippa a INGLEHART, Ronald. Islamic Culture and Democracy: Testing the „Clash of Civilizations“ Thesis. Comparative Sociology [online]. 2002, 1(3), 259–261 [cit. 2019-07-14]. Dostupné z: http://www.jonathanmpowell.com/uploads/2/9/9/2/2992308/norris_and_inglehart_islamic_culture_and_d emocratization.pdf. ISSN 9789004170346

ROSENBERRY, Jack a VICKEROVÁ, Lauren A. Applied mass communication theory, New York: Routledge 2017. Dostupné na: https://doi-org.ezproxy.is.cuni.cz/10.4324/9781315537887

ÖSTGAARD, Einar. Factors Influencing the Flow of News. Journal of Peace Research [online]. 2016, 2(1), 39-63 [cit. 2019-05-19]. DOI: 10.1177/002234336500200103. ISSN 0022-3433. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/002234336500200103

PALETZ, David L. Media Worlds in the Postjournalism Era (Book). Social Forces [online]. 1994, 73(1), 344–345 [cit. 2017-04-08]. ISSN 00377732. Dostupné z: http://sfx.is.cuni.cz/sfxlcl3

POWELLOVÁ, Kimberly A. Framing Islam: An Analysis of U.S. Media Coverage of Terrorism Since 9/11. Communication Studies[online]. 2011, 62(1), 90-112 [cit. 2019-07-23]. DOI: 10.1080/10510974.2011.533599. ISSN 1051-0974. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10510974.2011.533599

Přijmout syrské sirotky? Jsou to potenciální teroristi, zuří poslanec. In: TN.cz [online]. Praha: TV Nova, 2018 [cit. 2019-09-16]. Dostupné z: https://tn.nova.cz/clanek/sojdrova-navrhuje-prijmout-50-deti-ze-syrie-premier-babis-je-proti.html

PULLMANN, M. (2003). Habitus a třídy. Výzva kulturní sociologie Sierra Bourdieu pro sociální dějiny (z pohledu německých sociálních věd). Cahiers du Cefres, Dostupné online: http://www.cefres.cz/IMG/pdf/pullmann_2003_bourdieu_nemecke_socialni_vedy.pdf (dne 30. 3. 2019)

REESE, Stephen D. a LEWIS, Seth C. Framing the War on Terror. Journalism: Theory, Practice & Criticism [online]. 2009, 10(6), 777-797 [cit. 2019-07-18]. DOI: 10.1177/1464884909344480. ISSN 1464-8849. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1464884909344480

REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.

ROSENBERRY, Jack a VICKEROVÁ, Lauren A. Applied mass communication theory, New York: Routledge, 2017. Dostupné na: https://doi-org.ezproxy.is.cuni.cz/10.4324/9781315537887

SAID, Edward W. Covering Islam: how the media and the experts determine how we see the rest of the world. Rev. ed., 1st Vintage Books ed. New York: Vintage Books, 1997. ISBN 0-679-75890-9.

SAID, Edward W. Islam Through Western Eyes. Nation [online]. 1980, 230(16), 488-492 [cit. 2019-07-14]. ISSN 00278378.

SHOEMAKEROVÁ, Pamela J. a VOS, Tim P. Gatekeeping Theory. New York: Routledge, 2009. 173 s. ISBN 978-0-415-98139-2.

SHOEMAKEROVÁ, Pamela J. a REESE, Stephen D. Mediating the Message: Theories of Influences on Mass Media Content. 2. vyd. New York: Longman, 1996. 313 s. ISBN 0-8013-1251-5.

SIGAL, V. Leon. Reporters and Officials: The Organization and Politics of Newsmaking. In: TUMBER, Howard. News: A Reader. New York: Oxford University Press, 1999, s. 224–234. ISBN 0-19-874231-2.

SIGELMAN, Lee. Reporting the News: An Organizational Analysis. In: TUMBER, Howard (ed.). News: A Reader. New York: Oxford University Press, 1999, s. 85–95. ISBN 0-19-874231-2.

STRAUSS, Anselm L. a CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8.

TUCHMAN, Gaye. Making News. A Study in the Construction of Reality. New York: The Free Press, 1978. ISBN 0-02-932930-2.

URIBE, Rodrigo a GUNTER, Barrie. Research Note: The Tabloidization of British Tabloids. European Journal of Communication [online]. 2016, 19(3), 387-402 [cit. 2019-11-16]. DOI: 10.1177/0267323104045265. ISSN 0267-3231. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0267323104045265.

VANDENDAELEOVÁ, Astrid. Trust Me, I’m a Sub-editor. Journalism Practice [online]. 2017, 12(3), 268–289 [cit. 2019-05-19]. DOI: 10.1080/17512786.2017.1291312. ISSN 1751-2786. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17512786.2017.1291312

VANDENDAELEOVÁ, Astrid. Academia.edu [online]. San Francisco, CA: Academia.edu, 2019 [cit. 2019-05-19]. Dostupné z: http://ugent.academia.edu/AstridVandendaele

VESECKÝ, Jiří. Islamofobie v České republice: analýza zdejšího tisku z období 1996–2005. Praha, 2006. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta. Historické vědy. Obor etnologie. Vedoucí práce PhDr. Jan Pargač, CSc.

WILKINSON, Paul. Terrorism versus democracy: the liberal state response. 2nd ed., New ed., [Rev. ed.]. New York: Routledge, 2006. Cass series on political violence. ISBN 0–415–38477–x.

ZILVAROVÁ, Lenka. Islámský fundamentalismus a jeho reflexe v českých médiích. Pardubice, 2012. Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická. Katedra religionistiky. Vedoucí práce Mgr. Viola Pargačová, Ph.D.





Předběžná náplň práce
V magisterské diplomové práci se budu zabývat novinářskými a redakčními strategiemi a rutinami využívanými v médiích ve vztahu k tématu islámu. Řada výzkumů provedených na téma prezentování islámu je zaměřena především na mediální obsahy a dochází k závěrům, že je v českých médiích islám prezentován negativně, je spojován s terorismem, nebo dochází ke generalizaci, a za teroristy jsou označováni muslimové jako celek. To může vést k negativním postojům vůči islámu a muslimům v České republice. Tato práce se více zaměří na samotný počátek, tedy na výběr zpráv s islámskou tematikou, bude nahlížet na důvody zařazení těchto zpráv, a práci s tímto tématem v rámci mediální logiky vybraných médií. Volně tak navazuji na bakalářskou diplomovou práci, jež se věnovala vztahu mezi novinářem, jeho postojem k islámu a výsledným obsahem. Cílem této magisterské diplomové práce je zjistit, jaké události s tématem islámu, a jakým způsobem jsou v rámci daných médií vybírány, a jak a proč je s nimi v rámci daných redakcí dále pracováno. Pomocí zúčastněného pozorování se budu soustředit na samotný chod redakce, na základě jakých parametrů jsou obecně témata vybírána, kdo je vybírá, případně přiřazuje apod. Na tuto část budou navazovat rozhovory s jednotlivými členy redakce (šéfredaktor, redaktor, případně editor), zde již bude pozornost zaměřena na konkrétní téma islámu, důvody jeho zařazení a zpracování z pohledu jednotlivých aktérů. V práci chci navázat na výzkumy chodu redakcí, a tedy na produkční stránku mediálních obsahů v obecné rovině, se specifickým zaměřením na citlivé téma islámu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In this diploma thesis I will deal with journalistic and editorial strategies and routines used in the media in relation to the topic of Islam. Many of the research conducted on the presentation of Islam focuses mainly on media content, their conclusion is that Islam is negatively presented in the Czech media, is associated with terrorism and Muslims are referred to as terrorists as a whole. This may lead to negative attitudes towards Islam and Muslims in the Czech Republic. This work will focus more on the the selection of reports on Islamic topics, and on the processing of topic of islam in the newsrooms. Through participating observation I will focus on selection the topics. This part will be followed by interviews with individual members of the newsrooms, where attention will be focused on a specific topic of Islam, its inclusion and processing in the newsrooms. In this work I want to build on the researches in newsrooms, the production side of media content.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK