Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mediální obraz kultury v týdenících Respekt a Reflex
Název práce v češtině: Mediální obraz kultury v týdenících Respekt a Reflex
Název v anglickém jazyce: The media reflection of culture in Czech weeklies Respekt and Reflex
Klíčová slova: Kulturní žurnalistika, kultura v médiích, kultura, média, společnost, kulturní produkce Respekt, Reflex, týdeníky.
Klíčová slova anglicky: Cultural journalism, culture in media, culture, media, society, cultural society, Respekt, Refex, weekly magazines
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jan Miessler
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.06.2018
Datum zadání: 14.06.2018
Datum a čas obhajoby: 21.09.2020 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 21.09.2020
Oponenti: doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Adorno, T. (2009). Minima Moralia. Praha: Oikoymenh.
Adorno, T. (2009). Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH.
Šebeš, M., & Šimůnek, M. (2001). Populární kultura jako místo kreativity a odporu. Revue pro média: časopis pro kritickou reflexi médií, 87 - 92.
Šmíd, M. (2004). Vliv vlastnictví médií na jejich nezávislost a pluralitu. Získáno 2020 5, z Open Society Fund Praha: http://www.louc.cz/pril01/smidvlastnictvi.pdf
Balašťík, M. (2004). Krize kultury (Několik poznámek k tématu). V P. Kubíková (Editor), Kultura v médiích, Prezentace a reflexe umění. Praha: Obec spisovatelů a Ministerstvo kultury České republiky.
Balon, J. (2004). Sociální teorie a kulturální studia: dva typy interdisciplinárního přístupu. Sociologický Časopis / Czech Sociological Review, 40(1/2), 49-66.
Benjamin, W. (1979). Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon.
Binar, I. (2004). Pár slov úvodem. V P. Kubíková (Editor), Kultura v médiích, Prazentace a reflexe umění. Praha: Obec spisovatelů a Ministerstvo kultury České republiky.
Bürger, P. (2015). Teorie avantgardy. / Stárnutí moderny. Stati o výtvarném uměn. Praha: AVU .
Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. V J. G. Richardson, Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (str. 241). New York: Greenwood Press.
Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.
De Fleur, M., & Ballová-Rokeachová, S. (1996). Teorie masové komunikace. Praha: Univerzita Karlova.
Dearing, J. W., & Rogers, E. M. (1996). Agenda setting. Sage Publications, Inc.: Thousand Oaks -London - New Delhi.
DiMaggio, P. (2000). The Production of Scientific Change: Richard Peterson and the Institutional Turn in Cultural Sociology. Poetics Volume, December 2000, Pages, 28(2–3), 107-136.
Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
Douglas, S. (20. 1 2003). Navel-Gazing the News. In These Times(9), 9.
Durkheim, É. (1998). Sociologie a filosofie. Praha: Sociologické nakladatelství.
Economia, a. s. . (X. X 2020). Economia. Získáno 7 2020, z www.economia.cz: https://www.economia.cz/wp-content/uploads/2019/09/respekt_mediakit_cz-2.pdf
Eagleton, T. (2000). The Idea of Culture. New Jersey: Blackwell Publishers Ltd.
Edwards, T. (2010). Kulturální teorie: Klasické a současné přístupy. Praha: Portál.
Fiske, J. (1989). Understanding Popular Culture. London: Unwin Hyman.
Florida, R. (2002). The Rise of the CreativeClass : And How It's Transforming Work, Leisure and Everyday Life . New York: Basic Books.
Giddens, A. (2013). Sociologie. Praha: Argo.
Hallin, D., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: three models of media and politics. Cambridge: Cambridge University Press.
Hendl, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum.
Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Herman, E., & Chomsky, N. (1994). Manufacturing Consent. The Political Economy of the Mass Media. London: Vintage.
Hesmondhalgh, D. (2002). The Cultural Industries. London: Sage.
Hvížďala, K. (2004). Průzkum slov: kultura a média. Kultura v médiích, Prezentace a reflexe umění. Praha : Obec spisovatelů a Ministerstvo kultury České republiky.
Janssen, S., Kuipers, G., & Verboord, M. (10 2008). Cultural Globalization and Arts Journalism: The International Orientation of Arts and Culture Coverage in Dutch, French, German, and U.S. Newspapers, 1955 to 2005. Získáno 2020, z American Sociological Review: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/000312240807300502?journalCode=asra
Jaroszyński, P. (2007). Science in Culture. Amsterdam - NY: Rodopi.
Jirák, J., & Burton, G. (2003). Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal.
Jirák, J., & Köpplová, B. (2007). Média s společnost. Praha: Portál.
Kalvas, F. (2009). Natolování agendy: Role masové a interpersonální komunikace, osobní zkušensti a genderu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Katz, E., & Liebes , T. (1990). The Export of Meaning: Cross-Cultural Readings of Dallas (Communication and Society). Oxford : Oxford University Press .
Kellner, D. (2001). Cultural studies and social theory: a critical intervention. V B. S. G. Ritzer, Handbook of social theory (stránky 395-409). London: SAGE Publications Ltd.
Koen, E. (2000). Richard A. Peterson and the Culture of Consumption. Poetics. 28., 207-224.
Kouřil, V. (2002). E. Herman a N. Chomsky – Jak se vyrábí souhlas v USA. Revue pro média: časopis pro kritickou reflexi médií, 24.
Lewis, J. (2016). Media, culture and human violence: from savage lovers to violent complexity. New York: Rowman and Littlefield International Ltd. .
Lippmann, W. (2015). Veřejné mínění. Praha: Portál.
Lyotard, J.-F. (1993). O POSTMODERNISMU Postmoderno vysvětlované dětem Postmoderní situace . Praha : Filosofický ústav AV ČR.
McChesney, R. (2009). Problémy médií : jak uvažovat o dnešních médiích. Všeň: Grimmus.
McCombs, M., & Shaw, D. (1977). McCombs and Shaw: The agenda setting function of the press. West publishing.
Macdonald, D. (1983). Against the American Grain. New York: A Da Capo Press.
Murphy, R. (2010). Teoretizace avantgardy Modernismus, expresionismus a problém postmoderny. Brno: Host.
Neumann, N. (1993). The spiral of silence: public opinion - our social skin. Chicago: University of Chicago Press.
Novák, Z. (2004). Média mohou uškodit, ale také pomoci. V P. Kubíková (Editor), Kultura v médiích, Prezentace a reflexe umění. Praha: Obec spisovatelů a Ministerstvo kultury České republiky.
O'Brien, D. (2015). Kulturní politika: Management, hodnoty a modernita v kreativních průmyslech. Brno: Barrister and Principal, o. p. s. .
Pascual, J. (2016). Kulturní politiky, urdžitelnost a participace. V E. Erturková, Příručka rozvoje místní kulturní politiky: kroky, nástroje, případové studie. Praha: Institut umění - Divadelní ústav.
Pavelka, J. (2004). Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské centrum slovanských studií, o. s.
Peacock, J. (1981). Durkheim and the Social Anthropology of Culture . Oxford: Oxford University Press.
Peterson, R. (1976). The Production of Culture (Sv. https://www.jstor.org/stable/29737696?seq=1#metadata_info_tab_contents). London: Sage.
Peterson, R. (1990). Why 1995? Explaining the Advent of Rock Music. Popular Music 9, 97-116.
Peterson, R., & Anand, N. (2004). The Production of Culture Perspective 30. Annual Review of Sociology 30, 311-334.
Peterson, R., & Kern, R. (1996). Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore. American Sociological Review(61(5)), 900-907.
Petrůšek, M. (2014). Marx, marxismus a sociologie, texty z pozůstalosti I. . Praha: Sociologické nakladatelství.
Qvortrup, L. (2006). Understanding new digital media: medium theory or complexity theory? European Journal of Communication 21(3) , 345-356.
Reflex. (X. X 2020). Reflex. Získáno 7 2020, z www.reflex.cz: https://www.reflex.cz/o-reflexu
Reifová, I. (2004). Slovník mediální komunikace. Praha: Portál.
Respekt. (X. X 2020). Respekt.cz. Získáno 7 2020, z www.respekt.cz: https://www.respekt.cz/o-respektu
Rowe, D. (2000). Global Media Events and the Positioning of Presence. Media International Australia incorporating Culture and Policy 97, 11-27.
Rozbořil, B. (2001). Několik poznámek ke genezi a pozadí spotřební kultury. Revue pro média, 76.
Römerová, E. (1. 1 2010). Fenomén kreativních průmyslů – nová příležitost růstu globální ekonomiky. Získáno 6 2020, z Ekonomika a management: https://www.vse.cz/eam/cislo.php?cislo=2&rocnik=2010
Sawchuk, K. (2009). The cultural apparatus: C. Wright Mitts’ unfinished work. The American Sociologist (32), 27–49. Načteno z https://culturalapparatus.wordpress.com/culture-and-politics-the-fourth-epoch/the-cultural-apparatus/
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing, a. s.
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing.
Smolíková, M. (2004). Kritina, nebo marketing? . V P. Kubíková, Kultura v médiích, Prezentace a reflexe umění. Praha: Obec spisovatelů a Ministerstvo kultury České republiky.
Sommier, M. (5 2014). The Concept of Culture in Media Studies: A Critical Review of Academic Literature. Získáno 2020, z InMedia: http://journals.openedition.org/inmedia/768
Soukup, V. (2011). Antropologie: teore člověka a kultury. Praha: Potál.
Strauss, A., & Juliet, C. (1992). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Strauss, J., & Corbinová, J. (nedatováno). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Tomandl, J. (2012). Public Relations a zpravodajství. Zlín: VeRBuM.
Trampota, T., & Nečas, V. (7. 1 2007). Intermediální agenda českých médií1. Získáno 5 2020, z Centrum pro výzkum veřejného mínění: https://cvvm.soc.cas.cz/cz/cvvm/casopis-nase-spolecnost/prehled-clanku/58-2007-2/1187-intermedialni-agenda-eskych-medii
Trampota, T., & Vojtěchovská, M. (2010). Metody výzkumu médií. Praha: Portál.
Unie Vydavatelů. (X. X 2020). Unie vydavatelů. (M. PROJEKT, Producent, & MEDIAN a STEM/MARK) Získáno 7 2020, z www.unievydavatelu.cz: http://www.unievydavatelu.cz/cs/unie_vydavatelu/medialni_data/vyzkum_ctenosti
Vacková, B. (2001). Bourdieu, Pierre Félix (1930–2002). Revue pro média: časopis pro kritickou reflexi médií, 1, 98.
Vattimo, G. (2010). Společenské vědy a komunikační společnost. V T. D. (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU.
Vattimo, G. (2013). Transparentní společnost. Praha, Miláno: Rubato.
Veto, B. (12. 10 2007). Too Much Celebrity News, Too Little Good News. Načteno z www.pewresearch.org: https://www.pewresearch.org/politics/2007/10/12/too-much-celebrity-news-too-little-good-news/
Vladyka, M. (2002). Určování agendy (Agenda setting). Revue pro média: časopis pro kritickou reflexi médií, 30.
Volek, J. (2001). Populární kultura. Revue pro média: časopis pro kritickou reflexi médií, 98.
Williams, R. (1958). Culture and Society 1780 - 1950. Harmondsworth: Penguen Books Ltfd.
Předběžná náplň práce
Cílem diplomové práce „Mediální obraz kultury v týdenících Respekt a Reflex“
je pomocí kvalitativního a kvantitativního výzkumu popsat postoj ke kultuře a její odraz ve společensko-zpravodajských týdenících Respekt a Reflex. Teoretická část této práce se věnuje popisu vlivů na produkci kulturní žurnalistiky. Zabývá se výkladovému pojetí kultury od antropologického pojetí, přes pojetí Frankfurtské a Birminghamské školy
až po současné přístupy k postoji ke kultuře a kreativním průmyslům. To vše je zasazeno do kontextu studia médií a masmédií, které rovněž ovlivňují kulturní produkci. Výsledky analytické části pak představují pojetí kultury na základě popisu redakčních přístupů ke kulturním tématům a analýzu obsahů daných týdeníků. V závěru práce
jsou teoretické poznatky propojené s výsledky výzkumu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the diploma thesis "Media image of culture in the weekly Respekt
and Reflex" is to use qualitative and quantitative research to describe the attitude towards culture and its relationship in the social news weekly magazines Respekt
and Reflex. The theoretical part of this work is devoted to the description
of the influences on the production of cultural journalism. It deals with the interpretative conception of culture, from the anthropological conception, through the conception
of the Frankfurt and Birmingham schools to contemporary approaches to the attitude towards culture and the creative industries. All this is set in the context of the study
of media and mass media, which is also influencing the cultural production. The results of the analytical part then present the concept of culture based on the description
of editorial approaches to cultural topics and the analysis of the contents of the stated weekly magazines. In the end of the work the theoretical knowledge is connected with the results of research.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK