Specifika internetového vysílání v ČR se zaměřením na divácké komentáře k pořadu Jak nás vidí svět (Stream.cz)
Název práce v češtině: | Specifika internetového vysílání v ČR se zaměřením na divácké komentáře k pořadu Jak nás vidí svět (Stream.cz) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Specifics of Internet Broadcasting in The Czech Republic with Focus on the Viewers‘ Comments on the Show Jak nás vidí svět (Stream.cz) |
Klíčová slova: | Televize, tradiční televize, internetová televize, online, vysílání, participace, komentáře, Stream.cz, Jak nás vidí svět |
Klíčová slova anglicky: | Television, traditional television, internet television, online, broadcasting, participation, comments, Stream.cz, Jak nás vidí svět |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | prof. MgA. David Jan Novotný |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 30.04.2018 |
Datum zadání: | 30.04.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2019 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Zásady pro vypracování |
Hlavním cílem této práce bude popsat postavení internetového vysílání v České republice a demonstrovat rozdíly mezi online a tradiční televizí na příkladu pořadu Jak nás vidí svět. Nejprve bude definován fenomén VoD a okolnosti, které mu umožnily vzniknout. V práci budou porovnána specifika tradiční a online televize, která budou zahrnovat především rozdíl v technologiích, produkci a tvorbě programového schématu, zaměření na cílové skupiny a interakci s diváky. Práce popíše i základní legislativní prvky v českém prostředí. Část práce bude věnována historii online televize Stream, jejím proměnám od roku 2006 do současnosti a stručným popisem některých jejích pořadů. Tato část diplomové práce poslouží jako východisko k praktické případové studii pořadu Jak nás vidí svět. Ta se bude zabývat analýzou diváckých komentářů k pořadu, především jejich relevantností. Přímá zpětná vazba diváků a interakce je jedním z důležitých znaků internetového vysílání, proto se bude analýza zaměřovat právě na komentáře. |
Seznam odborné literatury |
BENNETT, James a STRANGE, Niki, 2011. Television as Digital Media. Raleigh, NC: Duke University Press.
Vědci z Austrálie a Velké Británie kombinují v knize studie o televizi a nových médiích a poskytují analýzy digitální televize na pozadí digitální kultury. Do studie zahrnují jak technologické a ekonomické vlivy, tak vliv uživatelů a jejich chování. BOURDIEU, Pierre, 2002. O televizi. Brno: Doplněk. Francouzský sociolog Pierre Bourdieu popisuje ve své knize vliv televize na její příjemce. Televize podle něj neslouží ke zprostředkování informací, ale naplnění finančních zájmů jejího majitele. Podle autora realitu nezprostředkovává, ale vytváří. CHRISTIAN, Aymar Jean, 2012. The Web as Television Reimagined? Online Networks and the Pursuit of Legacy Media. Journal of Communication Inquiry 36, s. 340-356. Na přelomu století se začaly více ukazovat slabiny televize v digitální době, naopak se otevřel prostor pro online zábavu na webu. Autoři popisují přerod mezi starým a novým médiem, starými a novými hráči a zabývají se historií vysílání na internetu. CHRISTIAN, Aymar Jean, 2018. Open TV: Innovation beyond Hollywood and the Rise of Web Television. New York: New York University Press. Kniha přináší poznatky o tom, jak internet změnil a stále mění televizi. Popisuje, že éra síťových médií dává prostor nezávislým producentům, podnikatelům, ale i divákům. Svět online nabízí téměř neomezený prostor umělcům a nekonvenčním vypravěčům. GRAEME, Turner a TAY, Jinna, 2009. Television Studies After TV: Understanding Television in the Post-Broadcast Era. New York: Routledge. Kniha nabízí pohled na nové cesty, jak porozumět médiím v době globalizace. Ta přináší rychlé změny, deregulaci, konvergenci technologií i formátů a fragmentaci mediálních příjemců. MEIKLE, Graham a YOUNG, Sherman, 2012. Media Convergence. Networked Digital Media in Everyday Life. Velká Británie: Chippenham and Eastbourne. Kniha se zaobírá konvergencí, tedy slučování dříve oddělených objektů, konkrétně pak popisuje konvergenci médií a její dopad na každodenní životy lidí. Klade důraz na užívání nových médií jako je Facebook, iTunes, Google atd. PAVLÍČEK, Antonín, 2010. Nová média a sociální sítě. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze. Nakladatelství Oeconomica. Publikace popisuje fungování nových médií a rychlé změny technologických návyků jejich uživatelů. Rovněž popisuje, jak jsou nová média ve společnosti přijímána. V neposlední řadě nabízí definice nových médií a jejich specifika, webu 2.0 a sociálních sítí včetně legislativních úprav. ROZEHNAL, Aleš, 2004. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. Autor se v publikaci zabývá mediálním právem, které popisuje jako mezioborové odvětví, neboť prochází různými právními odvětvími, aniž by bylo nějak významně specifické. Kniha je rozdělena na osm oddílů; Tisková média, Elektronická média, Regulační orgány mediálního trhu, Regulace reklamy, Nekalá soutěž v médiích, Ochrana osobnosti a dobrého jména právnické osoby v médiích a Autorské právo v médiích. SEDLÁKOVÁ, Renáta, 2015. Výzkum médií. Praha: Grada. Renáta Sedláková rozebírá jak metodologii a empirický výzkum sociálních věd, tak i podrobný popis jednotlivých etap výzkumu. Představuje nejčastěji užívané metody výzkumu v České republice a pomáhá porozumět výsledkům výzkumu. TRAMPOTA, Tomáš a VOJTĚCHOVSKÁ, Martina, 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. Autoři nabízejí metody výzkumu médií jak pro komerční, tak akademické účely. Popsané metody jsou demonstrovány na praktických ukázkách. TRYON, Chuck, 2013. On-demand Culture. New Brunswick: Rutgers University Press. Chuck Tryon poskytuje pohled na svět, ve kterém se filmy proměnily v soubory v počítači, konzumenti začali obsah sledovat skrze nové platformy a nezávislí producenti nabízí svůj obsah přímo příjemcům díky internetu. Sledování pořadů se podle Tryona stává personalizovaným. Všechny tyto změny popisuje jako kulturu „na vyžádání“ (on demand). |
Předběžná náplň práce |
Internetová televize Stream, patřící pod mediální dům Seznam.cz, byla založena v roce 2006. Platforma nabízející původní profesionální obsah si od té doby prošla řadou proměn spojených s rozvojem síťových digitálních médií a videa na vyžádání (VoD), a rovněž proměnou uživatelského chování, pro nějž je typická interaktivita a možnost přímé zpětné vazby. Především interaktivita ve spojení s digitální platformou umožňující volnější programové schéma odlišuje online televizi od „tradiční“ televize fungující na jednosměrném principu vysílání směrem od média k divákovi.
Vzhledem k stále narůstajícímu počtu uživatelů internetu a konzumaci online obsahů se internetová televize jeví jako sílící médium, což dokazuje i silná pozice Netflixu na světovém trhu či investice korporací jako je Amazon (Amazon Prime Video) či Apple (pro iPhone, Apple TV a i Pad) do produkce VoD. Byť v českém prostředí existují publikace o fenoménu nových médií (např. Nová média a sociální sítě od Antonína Pavlíčka z roku 2010), online televizí jako relativně mladou problematikou se příliš autorů nezabývá. V akademickém prostředí o ní napsal v roce 2012 magisterskou diplomovou práci například Martin Hájek - Pozice internetového televizního vysílání na českém mediálním trhu. Co se týče samotného Streamu, bakalářskou diplomovou práci jí věnovala v roce 2017 Dorota Vašíčková - Stream.cz a jeho originální seriálová tvorba. Další literatura je rozvedena v sekci Základní literatura. |