Předškolní dítě v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Název práce v češtině: | Předškolní dítě v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Preschool Child in a Facility for Children Requiring Immediate Help |
Klíčová slova: | Předškolní dítě, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (ZDVOP), vývoj, rizikový vývoj, intervence |
Klíčová slova anglicky: | Preschool Child, Facility for Children Requiring Immediate Help, Development, At Risk Development, Intervention |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.04.2018 |
Datum zadání: | 24.04.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V mé bakalářské práci se budu zabývat případovou studií konkrétního zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a kazuistikou vybraných předškolních dětí, které jsou umístěny ve zmiňovaném zařízení.
V teoretické části se zaměřím na charakteristiku dítěte předškolního věku a jeho vývoj psychických funkcí. Dotknu se také tématu syndromu CAN, poruchy rodiny a náhradní rodinné péče. Dále zmíním obecné informace zařízení ZDVOP v ČR, jejich náplň, cíl a smysl. Uvedu zde také historii těchto zařízení. Posledním bodem budou SOS vesničky, které pod sebou vedou několik specializovaných zařízení, jedním z nich je SOS Sluníčko, tím se budu zabývat v praktické části. Praktická část bude řešena jako případová studie ZDVOP SOS Sluníčko Praha. V případové studii se zaměřím na dokumenty, způsob vedení zařízení, zaměstnance, zákony, rozhovory s vedením včetně psychološky a sociální pracovnice. V praktické části se budu zabývat kazuistikou, přičemž si vyberu zhruba 5 dětí předškolního věku. Kazuistika bude obsahovat obecné informace o dítěti, věk, pohlaví, jméno (jméno a pohlaví dítěte bude z důvodu jeho osobních práv pozměněno). V obecných informacích budu zjišťovat-proč bylo dítě do zařízení umístěno? Jak tam prosperuje? Zda byly nějaké komplikace. Co dítě potřebuje, aby se v zařízení cítilo dobře. Hlavní složkou kazuistiky bude rozhovor a případná kresba dítěte (pokud budu mít k dispozici informovaný souhlas od zákonného zástupce dítěte). |
Seznam odborné literatury |
BARVÍKOVÁ, Jana, Jana PALONCYOVÁ a Jana MACHOVÁ. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc-umísťování dětí, podmínky péče o děti, financování provozu. Praha: VÚPSV, 2012. ISBN 978-80-7416-100-1.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8. NOVOTNÁ, Věra. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. 2., aktualizované vydání. Olomouc: ANAG, 2016. Právo (ANAG). ISBN 978-80-7554-022-5. MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-006-5 MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6 MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1 |